
Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2015 r. (data wpływu 3 lipca 2015 r.) uzupełnionym w dniu 21 lipca 2015r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 lipca 2015 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 lipca 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
W odpowiedzi na konkurs w ramach osi priorytetowej 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, 7.2 Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych, ogłoszony przez.., Gmina . jako Beneficjent złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pod nazwą X. W dniu . 2013 r. podpisana została umowa pomiędzy Gminą a . o dofinansowanie projektu. Projekt jest kolejnym etapem rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej Gminy o nowe rozwiązania systemowe, aplikacyjne oraz sprzętowe, zapewniające wdrożenie nowych, elektronicznych usług publicznych opartych o poddane procesowi modernizacji oraz integracji systemy aplikacyjne front-office i back-office, wspomagające realizację zadań ustawowych będących w kompetencji Gminy.. Celem głównym projektu jest intensyfikacja wykorzystania ICT do budowy, uruchomienia i upowszechnienia jakościowo nowych usług publicznych oraz wykorzystania ich do usprawnienia procesów administracyjnych, poprzez integracje systemów back-office i front-office w oparciu o platformę zintegrowanych usług publicznych (SOA/ESB) w tym w szczególności dla procesu obsługi podatków i opłat lokalnych, przekładająca się na wymierne usprawnienie funkcjonowania administracji samorządowej . do roku 2015.
Zgodnie z założeniami polityki informatyzacji Wnioskodawca od wielu lat prowadzi ciągły proces budowy i modernizacji infrastruktury teleinformatycznej oraz aplikacyjnej zlokalizowanej głównie w siedzibie Urzędu Miasta .., tworząc podstawy do wdrożenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania Miastem poprzez:
- integracje systemów aplikacyjnych,
- zwiększenie centralizacji zasobów,
- ujednolicenie technologii IT oraz rozwiązań technicznych,
- konsolidacje zasobów i ich maksymalne wykorzystanie w dostępnej już infrastrukturze, w tym poprzez zwiększenie wirtualizacji zasobów oraz zarządzenia mocą obliczeniową (serwery, zasoby dyskowe),
- uspójnienie polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz wymiany danych pomiędzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi miasta.
Kluczowym produktem Projektu zapewniającym interoperacyjność usług, ogniskującym w tym zakresie również przyszłe działania Gminy., jest wdrożenie (PZUP) dostarczającej narzędzia do wymiany danych i integracji usług aplikacyjnych oraz systemowych pomiędzy systemami front-office i back-office.
Platforma zintegrowanych usług publicznych zostanie zbudowana w oparciu o tzw. infrastrukturę SOA/ESB tzw. szynę danych/szynę usług (ESB) dostarczającą narzędzia do definiowania bezpiecznej oraz technologicznie efektywnej wymiany danych, w tym integracji usług poszczególnych, wymienionych powyżej systemów aplikacyjnych. Środowisko uruchomieniowe dla platformy zintegrowanych usług publicznych zapewniają dwa serwery sprzętowe oraz niezbędne licencje oprogramowania:
- aplikacyjnego,
- systemowego.
Drugim, bardzo istotnym obszarem realizacji Projektu jest wdrożenie rozwiązań mających na celu przygotowanie infrastruktury teleinformatycznej urzędu do wdrożenia systemu EZD, czyli elektronicznego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw dla dokumentacji ewidencjonowanej.
Powyższe działania w obszarze przyszłego Systemu EZD obejmują między innymi niezbędną modernizację systemu Mdok, w tym dostosowanie systemu Mdok do wdrożenia profilu zaufanego do użytku wewnętrznego dla pracowników urzędu, wdrożenie tzw. podpisu rozłącznego oraz dostawę sprzętu komputerowego: dwa skanery oraz piętnaście czytników kodu 2D, piętnaście tabletów/notebooków, dwa systemy do wirtualizacji i dwa systemy operacyjne.
Trzecim obszarem realizacji projektu jest opracowanie formularzy usług na ePUAP2 dla wybranej grupy kart usług Urzędu Miasta , wspieranych przez wewnętrzne systemy back-office. Dotyczy to wdrożenia dwudziestu elektronicznych usług publicznych trzeciej kategorii, wspierających w szczególności usprawnienia procesów: obsługo podatków i opłat lokalnych, obsługi USC oraz ewidencji ludności.
Uzupełnieniem powyższego pakietu usług będzie jeszcze usługa kategorii pierwszej, dostępna na serwisie BIP, informująca o udostępnionych usługach w formie aktywnych formularzy definiowanych na platformie ePUAP. Cechą charakterystyczna tej usługi będzie spójność opisu i odwzorowania karty usług (BIP) z definicją usługi na ePUAP zagwarantowana przez funkcje systemu Mdok oraz mPortal, które zapewniają najpierw pobieranie definicji usługi z ePUAP, ewentualna jej reedycję i automatyczne opublikowanie na BIP, dzięki wdrożonej integracji pomiędzy tymi systemami.
Bezpośrednimi, obligatoryjnymi produktami projektu są:
- liczba uruchomionych on-line usług na poziomie 1 informacja
- liczba uruchomionych on-line usług na poziomie 3 dwustronna interakcja
- liczba zakupionych serwerów dwie sztuki.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina . ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .. na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)...
Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja niniejszego projektu nie służy do wykonywania czynności opodatkowanych, a Gmina na podstawie obowiązujących przepisów nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu:
- zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
- zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;
- zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
- w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organu władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych;
- zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykonywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina zrealizowała projekt pn. Wdrożenie platformy zintegrowanych usług publicznych. Projekt ten służy zapewnieniu interoperacyjności usług, poprzez dostarczenie narzędzi do wymiany danych i integracji usług aplikacyjnych oraz systemowych pomiędzy systemami front-office i back-office. W ramach realizowanego projektu zakupiono sprzęt komputerowy i informatyczny. Jak wskazano we wniosku, realizacja niniejszego projektu nie służy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro jak wynika z wniosku, zrealizowane zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.
Z wniosku nie wynika również, aby środki, które Gmina otrzymała na dofinansowanie zakupów, były środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu. Zatem Gminie nie przysługuje również zwrot podatku naliczonego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
