
Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych zakupem Nieruchomości (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1)
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2015 r. (który wpłynął do tut. Biura za pomocą platformy ePUAP w dniu 27 marca 2015 r.), uzupełnionym w dniu 27 marca 2015 r. pismem z dnia 27 marca 2015 r. (data wpływu 30 marca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych zakupem Nieruchomości (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 marca 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych zakupem Nieruchomości (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1).
Wniosek uzupełniony został w dniu 27 marca 2015 r. pismem z dnia 27 marca 2015 r. (data wpływu 30 marca 2015 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Do zadań statutowych Wnioskodawcy należy ochrona przyrody, w szczególności (por. art. 8b ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r, o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 627 ze zm., dalej: u.o.p.):
- prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach, zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (za: art. 8 ust. 2 u.o.p.);
- udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18 u.o.p., lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 u.o.p., i w zarządzeniach Dyrektora parku narodowego;
- prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Dodatkowo Wnioskodawca może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 672 ze zm., dalej: u.s.d.g.). Wnioskodawca uzyskuje dochody: z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione od VAT) oraz cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23%); ze sprzedaży drewna opałowego (opodatkowane stawką 8%) oraz drewna pozostałego (opodatkowane stawką 23%); ze sprzedaży usług i gadżetów edukacyjnych związanych z Wnioskodawcą (opodatkowane stawką 23%); z dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawką 23%); ze świadczenia usług parkingowych (opodatkowane stawką 23%); ze sprzedaży tusz zwierzyny (opodatkowane stawką 5%); ze sprzedaży sadzonek drzew i krzewów (opodatkowane stawką 8%); z udostępniania terenu do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizację imprez (opodatkowane stawką 23%); ze sprzedaży biletów wstępu do niektórych obiektów (opodatkowane stawką 8%); ze sprzedaży wydawnictw (opodatkowane stawką 5%); opłat za odstrzały zwierzyny (opodatkowane stawką 23%).
Wnioskodawca w ramach wykonywania swojej działalności statutowej dokonuje scalania gruntów parku poprzez wykupy, wymiany i zamiany.
Wnioskodawca zamierza nabyć od spółki komandytowo-akcyjnej niezabudowane nieruchomości we wsiach B. i M. w gminie C. o łącznej powierzchni 60,21 ha (dalej: Nieruchomość). Nieruchomość objęta jest obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy z dnia 30 grudnia 2003 r. (Dz.U. Woj. nr 32 poz.982, dalej: MPZP). Zgodnie z § 33 Wypisu z tekstu MPZP: Dla terenów usług sportu, turystyki, oznaczonych w planie symbolem US,UT ustala się: 1) wysokość obiektów max 10 m npt, 2) nakazuje się zachowanie min. 70% powierzchni działki jako powierzchni biologicznie czynnej, zagospodarowanej zielenią parkową i terenowymi urządzeniami sportowym, 3) ustala się nieprzekraczalne linie zabudowy 5 m od linii rozgraniczających ulic, dla terenów UT położonych przy drodze wojewódzkiej ustala się nieprzekraczalne linie zabudowy w odległości 20 m od linii rozgraniczającej w/w drogi, 4) w rejonie wsi B. /włączonym w granice X. w 1997 r./ utrzymuje się dotychczasowe przeznaczenie terenu / projektowane pola golfowe/, ew. realizacja po uzgodnieniu z Dyrekcją X., 5) dla terenu UT położonego przy drodze wojewódzkiej nr 579 ustala się obsługę z drogi lokalnej /gminnej/ usytuowanej wzdłuż w/w drogi wojewódzkiej, włączonej do tej drogi w miejscach wskazanych na rysunku planu. Nieruchomość jest podzielona na kilka działek o różnym przeznaczeniu: 1) części działek przeznaczona jest wyłącznie pod usługi sportu i turystyki (dalej: Działka 1), 2) część działek przeznaczona jest częściowo pod usługi sportu i turystyki, a w części pod tereny rolne (dalej: Działka 2).
Przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy Nieruchomości w części Działki 1 i Działki 2. Działka 1 i Działka 2 w części przeznaczonej pod usługi sportu i turystyki będą łącznie nazywane Działkami.
Wnioskodawca planuje wykorzystywać Działkę 1 i Działkę 2 w części przeznaczonej pod usługi sportu i turystyki do wykonywania czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 5 Ustawy o VAT. Wnioskodawca będzie zajmował się uprawą trawy, którą następnie planuje sprzedawać jako siano, co nie stoi na przeszkodzie realizacji celów statutowych, które będą realizowane pośrednio w wyniku prowadzenia tej działalności. Wnioskodawca planuje zlecać podmiotom zewnętrznym wykonanie usług wykaszania trawy, aby pozyskać siano, w celu jego sprzedaży. Wnioskodawca nie wyklucza sytuacji, że od pewnego momentu Wnioskodawca będzie musiał wyłączyć część powierzchni Działek 1 i 2 z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji siana z uwagi na realizację zadań statutowych Wnioskodawcy. Zgodnie z interpretacją indywidualną uzyskaną przez obecnego właściciela Działek 1 i 2 ich dostawa podlega, w części przeznaczonej zgodnie z MPZP na usługi sportu i turystyki, opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 23%.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
oznaczone we wniosku numerem 1:
Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do jednorazowego odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem Działek w części przeznaczonej zgodnie z MPZP, pod usługi sportu i turystyki, które planuje się wykorzystać do produkcji siana na potrzeby jego sprzedaży podmiotom trzecim...
Zdaniem Wnioskodawcy,
Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwać prawo do jednorazowego odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem Działek w części przeznaczonej pod usługi sportu i turystyki, które planuje się wykorzystać do produkcji siana na potrzeby jego sprzedaży podmiotom trzecim.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego reguluje zasadniczo przepis art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jednakże, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: () 2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. W związku z powyższymi przepisami w pierwszej kolejności, należy przeanalizować stan prawny Działki 1 i Działki 2 pod względem Ustawy o VAT.
Art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT wskazuje, że Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Towary zostały zdefiniowane w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem rozumie się przez nie: rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Nie podlega wątpliwościom, że sprzedaż Działki 1 i 2 stanowi odpłatną dostawą towarów.
Art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT określa, że Zwalnia się od podatku: () 9) dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Od 1 kwietnia 2013 r. w art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT została wprowadzona definicja legalna terenów budowlanych. Ilekroć w Ustawie o VAT mowa o: terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Uwzględniając powyższy przepis, dla stwierdzenia, czy dostawa danego terenu niezabudowanego będzie zwolniona z VAT decydujące znaczenie ma przeznaczenie gruntu zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a jeżeli nie został on uchwalony, to znaczenie będzie miała decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydana dla danej nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku, Działki 1 i 2 objęte są uchwalonym MPZP. W związku z tym, na gruncie jego postanowień należy szukać odpowiedzi, czy Działki 1 i 2 będą zwolnione z VAT, czy nieopodatkowana tym podatkiem.
Spółka stoi na stanowisku, że zbycie Działki 1 i Działki 2, w części przeznaczonej pod usługi sportu i turystyki będą opodatkowane VAT. Niezaprzeczalny dowód dla uznania, że Działki stanowią teren budowlany daje § 33 pkt 2 MPZP. Zgodnie z nim: nakazuje się zachowanie min. 70% powierzchni działki jako powierzchni biologicznie czynnej, zagospodarowanej zielenią parkową i terenowymi urządzeniami sportowym. Zgodnie zaś z § 6 pkt 8 MPZP przez powierzchnię biologicznie czynną należy rozumieć część działki budowlanej na gruncie rodzimym niezabudowaną powierzchniowo lub kubaturowo w głąb gruntu, na nim oraz nad nim, niestanowiąca nawierzchni dojazdów i dojść pieszych, pokrytą trwałą roślinnością lub użytkowaną rolniczo. Skoro więc definicja powierzchni biologicznej czynności nawiązuje wprost do działki budowlanej, nie pozostawia to wątpliwościom, iż grunt przeznaczony pod usługi sportu i turystki stanowi teren budowlany. Fakt, że Działka 2, ma różne przeznaczenie wpływa na rozliczenia w podatku VAT. Należy bowiem uznać, że Działka 2 w części przeznaczonej pod usługi sportu i turystyki będzie opodatkowana VAT, zaś w części przeznaczonej pod tereny rolne będzie zwolniona od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 maja 2014 r. sygn. IPPP2/443-191/14-3/RR wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dla obecnego właściciela działek, w której uznał, że Analiza zdarzenia opisanego we wniosku w odniesieniu do cyt. przepisów pozwala stwierdzić, że sprzedaż części Działki oznaczonej symbolem R dokonywana przez podatnika podatku VAT jest ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ ta część Działki zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona w tej części pod tereny rolne. Dla Działki nie została również wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Tym samym w odniesieniu do tej części omawianej Działki, nie jest spełniona definicja terenów budowlanych, o których mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Natomiast sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę, będącego na dzień sprzedaży czynnym podatnikiem podatku VAT pozostałej części Działki, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanowi teren przeznaczony pod usługi sportu i turystyki oznaczone symbolem US i UT będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki w wysokości 23%. Podstawowym przeznaczeniem tej części Działki jest budowa obiektów związanych z usługami turystyki i sportu. W związku z tym ta część Działki (przeznaczonej pod usługi sportu i turystyki) znajduje się na terenach przeznaczonych pod zabudowę, Wnioskodawca również wskazał w opisie sprawy, że ta część Działki przeznaczona jest na cele budowlane.
Nabyte Działki będą wykorzystywane w działalności polegającej na produkcji siana w celu jego sprzedaży. Produkcja siana i jego sprzedaż przez Wnioskodawcę nie stoi w sprzeczności z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy i będzie realizowana w ramach możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, której prowadzenie przez Wnioskodawcę jest dozwolone. Nabyte Działki będą wykorzystywane w całości do prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na produkcji i sprzedaży siana i w związku z tym będą podlegały opodatkowaniu VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż siana, które zostało wyprodukowane w związku z uprawą trawy na Działce 1 oraz Działce 2 w części przeznaczonej na usługi sportu i turystyki (i opodatkowanej w tej części podatkiem VAT w wysokości 23%) uprawnia ją do jednorazowego odliczenia podatku naliczonego, w związku z nabyciem tych Działek. Sprzedaż siana stanowi bowiem dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT. Dostawa siana jest opodatkowana na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w zw. poz. 1 Załącznika nr 3 Ustawy o VAT stawką 8%. Fakt, że sprzedaż siana stanowi dostawę towarów opodatkowaną obecnie stawką 8%, nie budzi żadnych wątpliwości dla organów podatkowych.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 14 stycznia 2014 r. sygn. IBPP2/443-946/13/AB wskazał, że Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż sprzedawane przez Wnioskodawcę siano łąkowe, mieszczące się w klasie PKWiU 01.19 Pozostałe rośliny inne niż wieloletnie w pozycji 01.19.10.0, nie będzie korzystać z preferencyjnej, tj. 5% stawki podatku VAT, gdyż jak wynika z pkt 8 poz. 1 załącznika nr 10 do ustawy, cała klasa PKWiU 01.19 Pozostałe rośliny inne niż wieloletnie została wyłączona z opodatkowania stawką podatku w wysokości 5%. Powyższe nie oznacza, że sprzedaż towaru, którego dotyczy zapytanie Wnioskodawcy nie może korzystać z obniżonej 8% stawki podatku VAT. Jak wynika z przywołanego wyżej art. 41 ust. 2 ustawy o VAT i poz. 1 załącznika nr 3 do tej ustawy stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do sprzedaży mieszczących się w grupie PKWiU 01.1 roślin innych niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślin dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1). Zatem siano łąkowe, o które pyta Wnioskodawca, w sytuacji gdy faktycznie należy je klasyfikować do grupowania PKWiU 01.19.10.0, jest opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i poz. 1 załącznika nr 3 do tej ustawy. Reasumując, w oparciu o przestawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę siana łąkowego pakowanego do woreczków sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 01.19.10.0 nie będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 5%. Dostawa siana łąkowego opodatkowana będzie natomiast 8% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy i w związku z poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2011 r. sygn. ILPP1/443-162/11-6/KŁ stwierdził, iż Reasumując, siano sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 01.19.10.0 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu preferencyjną, tj. 8% stawką podatku VAT.
Również z odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 21921 z dnia 24 marca 2011 r. potwierdza on, że sprzedaż siana stanowi czynność opodatkowaną VAT. Podsekretarz wskazał, że W kontekście decyzji Rady Ministrów co do zakresu opodatkowania stawką podatku obniżoną do wysokości 5% brakuje uzasadnienia obejmowania tą najniższą stawką produktów takich jak słoma czy siano.
Mając na uwadze, iż produkcja i sprzedaż siana stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o VAT, a sprzedaż siana jest opodatkowana podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki 8%, Wnioskodawca nabędzie na potrzeby tej działalności Działki, opodatkowane podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki 23%, to należy uznać, że Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do jednorazowego odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem Działki 1 i Działki 2 w części przeznaczonej pod usługi sportu i turystyki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem Nieruchomości (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1), w zakresie korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia części powierzchni Działek (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2) - zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 624 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
