Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy zwi... - Interpretacja - IBPP4/4512-34/15/BP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.02.2015, sygn. IBPP4/4512-34/15/BP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 stycznia 2015 r. (data wpływu 23 stycznia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Y. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2015 r. został złożony do Organu wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Y..

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X. posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.).

Celem działania i realizacji, zgodnie ze statutem oraz wpisem do KRS, jest:

  1. Społeczno-wychowawcze działanie i pobudzanie aktywności oraz podnoszenie poziomu artystycznego Towarzystwa.
  2. Gromadzenie środków finansowych dla potrzeb Stowarzyszenia

Cele realizuje poprzez:

  1. Aktywizowanie członków Towarzystwa w działalności na rzecz realizacji celów Towarzystwa.
  2. Organizację działalności popularyztorskiej i informacyjnej.
  3. Wydawanie publikacji o charakterze społeczno-kulturalnym.
  4. Organizowanie imprez kulturalnych.
  5. Współpraca z innymi stowarzyszeniami i organizacjami społecznymi o podobnych zainteresowaniach.
  6. Współdziałanie z administracją Państwową i Samorządową w zakresie inicjatyw społeczno-kulturalnych.
  7. Organizowanie spotkań, dyskusji, odczytów i innych form kształcenia kulturalnego.

Zgodnie z § 28 Statutu Stowarzyszenia, majątek Towarzystwa Wspierania R. Z. P. i T. X. powstaje ze składek członkowskich, darowizn, zapisów i spadków, dotacji i subwencji, dochodów z własnej działalności i majątku oraz ofiarności publicznej. Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd. Stowarzyszenie aktualnie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7. X. otrzymało środki w formie pomocy finansowej, pochodzące z Unii Europejskiej w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na projekt pn. Y..

Stowarzyszenie w ramach ww. projektu będzie realizowało określone działania, które wynikają zarówno z celów statutowych, jak i celów założonych do osiągnięcia realizacji wniosków. Związane są one z:

  1. Zarządzaniem projektem - na podstawie umowy zlecenie zostanie zatrudniony koordynator projektu w celu realizacji i koordynacji projektu;
  2. Organizacją warsztatów pokoleniowych z zakresu tańca oraz śpiewu góralskiego dla 50 osób - mieszkańców Gminy W. w ramach których zostaną zatrudnieni 2 instruktorzy: tańca oraz śpiewu na umowę zlecenie;
  3. Organizacją Spotkania ... dla 100 osób - mieszkańców Gminy W. w ramach których zostanie zlecona usługa cateringowa/gastronomiczna firmie zewnętrznej;
  4. Wytłoczeniem 1500 sztuk płyt CD ... wraz z opakowaniami;
  5. Wykonaniem i wytłoczeniem 1000 sztuk płyty promocyjnej DVD zespołu X. wraz z opakowaniami;
  6. Wydrukiem 1000 sztuk śpiewników biesiadnych zespołu X. .

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na X. .

Zakupione środki trwałe zostaną wykorzystane przy realizacji kolejnych wniosków, a po okresie dofinansowania, przeznaczone do bieżącej (statutowej) działalności stowarzyszenia. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

X. nie wykonuje żadnych działań, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. Y..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że X. posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Celem działania i realizacji, zgodnie ze statutem oraz wpisem do KRS, jest:

  1. Społeczno-wychowawcze działanie i pobudzanie aktywności oraz podnoszenie poziomu artystycznego Towarzystwa.
  2. Gromadzenie środków finansowych dla potrzeb Stowarzyszenia

Cele realizuje poprzez:

  1. Aktywizowanie członków Towarzystwa w działalności na rzecz realizacji celów Towarzystwa.
  2. Organizację działalności popularyztorskiej i informacyjnej.
  3. Wydawanie publikacji o charakterze społeczno-kulturalnym.
  4. Organizowanie imprez kulturalnych.
  5. Współpraca z innymi stowarzyszeniami i organizacjami społecznymi o podobnych zainteresowaniach.
  6. Współdziałanie z administracją Państwową i Samorządową w zakresie inicjatyw społeczno-kulturalnych.
  7. Organizowanie spotkań, dyskusji, odczytów i innych form kształcenia kulturalnego.

Zgodnie z § 28 Statutu Stowarzyszenia, majątek Towarzystwa Wspierania R. Z. P. i T. X. powstaje ze składek członkowskich, darowizn, zapisów i spadków, dotacji i subwencji, dochodów z własnej działalności i majątku oraz ofiarności publicznej. Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd. Stowarzyszenie aktualnie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7. X. otrzymało środki w formie pomocy finansowej, pochodzące z Unii Europejskiej w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na projekt pn. Y..

Stowarzyszenie w ramach ww. projektu będzie realizowało określone działania, które wynikają zarówno z celów statutowych, jak i celów założonych do osiągnięcia realizacji wniosków. Związane są one z:

  1. Zarządzaniem projektem - na podstawie umowy zlecenie zostanie zatrudniony koordynator projektu w celu realizacji i koordynacji projektu;
  2. Organizacją warsztatów pokoleniowych z zakresu tańca oraz śpiewu góralskiego dla 50 osób - mieszkańców Gminy W. w ramach których zostaną zatrudnieni 2 instruktorzy: tańca oraz śpiewu na umowę zlecenie;
  3. Organizacją Spotkania ... dla 100 osób - mieszkańców Gminy W. w ramach których zostanie zlecona usługa cateringowa/gastronomiczna firmie zewnętrznej;
  4. Wytłoczeniem 1500 sztuk płyt CD ... wraz z opakowaniami;
  5. Wykonaniem i wytłoczeniem 1000 sztuk płyty promocyjnej DVD zespołu X. wraz z opakowaniami;
  6. Wydrukiem 1000 sztuk śpiewników biesiadnych zespołu X. .

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na X. . Zakupione środki trwałe zostaną wykorzystane przy realizacji kolejnych wniosków, a po okresie dofinansowania, przeznaczone do bieżącej (statutowej) działalności stowarzyszenia. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Ponadto X. nie wykonuje żadnych działań, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, a zakupione towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pn. Y..

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach