
Temat interpretacji
W przedmiotowym piśmie Podatnik zwraca się z zapytaniem czy nieodpłatne przekazanie czynników krzepnięcia chorym na hemofilię i inne wrodzone skazy krwotoczne za pośrednictwem szpitali jest czynnością nie podlegającą opodatkowaniu VAT.
Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa zajmuje się między innymi, zgodnie ze statutem nadanym przez Ministerstwo Zdrowia, dystrybucją preparatów osoczopochodnych wytwarzanych w krajowych i zagranicznych wytwórniach farmaceutycznych. Ministerstwo Zdrowia zgodnie z umową nr 6/11/2004/612/3013 z dnia 05.03.2004 r. przekazało Centrum kwotę 1.800.000 zł na realizację programu zdrowotnego pt. ,,Zaopatrzenie Chorych na Hemofilię i inne wrodzone skazy krwotoczne w czynniki krzepnięcia na rok 2004". Realizacja programu polega na zakupie wymienionych w umowie czynników krzepnięcia od dostawców, których wskazuje Ministerstwo Zdrowia, po przeprowadzeniu postępowania przetargowego zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Czynniki krzepnięcia Podatnik nabywa na podstawie faktur VAT, za które płaci środkami finansowymi otrzymanymi z Ministerstwa Zdrowia. Na podstawie pisemnych zapotrzebowań wystawionych przez Szpitale leczące chorych na hemofilię i inne wrodzone skazy krwotoczne, czynniki krzepnięcia są wydawane nieodpłatnie.
Zdaniem Podatnika, zgodnie z przepisem art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne przekazanie czynników krzepnięcia chorym na hemofilię i inne wrodzone skazy krwotoczne za pośrednictwem szpitali jest czynnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednostka pogląd S0,0wój uzasadnia brakiem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez firmę farmaceutyczną za czynniki krzepnięcia. Wskazuje na przepis art. 88 ust. 1 pkt 5 b ustawy podatkowej, zgodnie z którym, obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, których nabycie nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.
W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:
- art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2) eksport towarów,
3) import towarów,
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
- art. 7 ust. 1 ustawy podatkowej, zgodnie z którym przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,
- art. 7 ust. 2 przywoływanej ustawy, stosownie do którego przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części,
- art. 29 ust. 1 przywoływanej ustawy, stosownie do którego podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja, i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług,
- art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wypowiadając się w kwestii przedstawionej powyżej, stwierdza się co następuje;
Wnioskująca, zgodnie ze statutem nadanym przez Ministerstwo Zdrowia dokonuje dystrybucji określonych leków, nabytych uprzednio od wskazanych przez Ministerstwo firm farmaceutycznych. Nie ma w tym zakresie swobody w podejmowaniu decyzji jaki towar chce przekazać i komu. Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa przekazując nieodpłatnie przedmiotowe czynniki krzepnięcia wykonuje Swoje obowiązki wynikające z umowy zawartej z Ministerstwem Zdrowia pt. ,,Zaopatrzenie Chorych na Hemofilię i inne wrodzone skazy krwotoczne w czynniki krzepnięcia na rok 2004".
Zdaniem tutejszego organu podatkowego, nieodpłatne przekazanie czynników krzepnięcia chorym na hemofilię i inne wrodzone skazy krwotoczne (za pośrednictwem szpitali) nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Czynność ta nie jest bowiem wymieniona w art. 5 jako podlegająca opodatkowaniu. Przedmiotowe przekazanie leków nie mieści się w ustawowych definicjach dostawy towarów.
Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podatkowej, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów co w przypadku Wnioskującej nie ma miejsca, gdyż leki przekazywane są nieodpłatnie. Ustawodawca w art. 7 ust. 2 przywoływanej ustawy wskazuje także czynności, które mimo nieodpłatnego charakteru zrównuje z odpłatną dostawą towarów. Mianowicie, za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, uważa również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, np. przekazanie towarów bez wynagrodzenia, - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. W przypadku Wnioskującej, nieodpłatne przekazanie leków dokonywane jest właśnie na cele związane z przedsiębiorstwem, zatem nie spełnia wymogów definicji dostawy towarów określonej w art. 7 ust. 2 ustawy podatkowej.
W związku z tym, iż nieodpłatne przekazanie leków przez Wnioskującą nie stanowi dostawy towarów, i co za tym idzie nie podlega opodatkowaniu, nie przysługuje Jej również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup powyższych leków. Konkluzję ową wywieść należy z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym prawo takie przysługuje tylko w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Pozostaje jeszcze kwestia otrzymanej dotacji na zakup leków. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podatkowej, opodatkowaniu podlega również otrzymana dotacja związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Oznacza to, że aby dofinansowanie w postaci dotacji było opodatkowane musi być związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Zatem skoro nieodpłatne przekazanie leków przez Wnioskującą nie stanowi dostawy towarów to otrzymana dotacja na zakup tych leków nie będzie podlegała opodatkowaniu.
