
Temat interpretacji
Odliczenie podatku naliczonego z tytułu nabycia praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2012 r. (data wpływu 8 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 31 października 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 31 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka działa na podstawie polskich przepisów prawa i została wpisana do rejestru przedsiębiorców jako polski podmiot posiadający formę prawną spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka zarejestrowała w rejestrze przedsiębiorców kilka oddziałów na terenie Polski. W zakresie podatku od towarów i usług Spółka wraz z oddziałami (jako cały podmiot) posiada jeden numer dla rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług. Spółka zawarła umowę trójstronną w zakresie uregulowania wzajemnych praw i obowiązków, w związku z zakończeniem współpracy prowadzonej na podstawie umowy dystrybucyjnej. Umowa ta została zawarta przy udziale podmiotu szwedzkiego, który potwierdził i wyraził zgodę na przeniesienie dystrybucji oraz wszelkich związanych z tą dystrybucją umów serwisowych, usług gwarancyjnych z innego podmiotu polskiego na Spółkę, przy czym wykonawcą tej umowy będzie oddział Spółki w J. Na podstawie tej umowy oddział ten dokonał nabycia przyrządów i narzędzi, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych oraz wszedł w prawa i obowiązki wynikające z zawartych wcześniej umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi. Umowa zakupu została zawarta na rzecz Spółki, a realizacją zawartego kontraktu zajmuje się ww. oddział. Na podstawie ww. umowy Spółka uregulowała zobowiązanie z tytułu powstrzymania się od wykonywania określonych czynności (powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej). Wszelkie rozliczenia finansowe nastąpiły pomiędzy dwoma polskimi podmiotami. Spółka nie dysponuje sposobem wyliczenia ani kalkulacją zapłaconego wynagrodzenia zgodnie z otrzymanymi kilkoma fakturami VAT.
Na podstawie zawartej umowy Spółka otrzymała trzy faktury VAT dokumentujące:
- nabycie części i materiałów eksploatacyjnych,
- nabycie przyrządów i narzędzi oraz,
- za powstrzymanie się od wykonywania działalności konkurencyjnej oraz z tytułu nabycia praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi.
Faktury VAT z tytułu zawartej umowy zostały wystawione na oddział Spółki w J. przy zastosowaniu numeru VAT właściwego dla całej jednostki jaką jest Spółka Na wystawionych fakturach VAT jako sprzedawca widnieje polski podmiot, który miał podpisaną umowę dystrybucyjną, w tym na usługi gwarancyjne i serwisowe, na zasadzie wyłączności w zakresie określonej grupy produktów oferowanych przez podmiot szwedzki.
Oddział Spółki w J. otrzymał ww. faktury VAT, w tym wyodrębnioną pozycję w zakresie wynagrodzenia za powstrzymanie się od wykonywania działalności konkurencyjnej oraz z tytułu nabycia praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi. Na fakturach z tytułu wyżej wymienionych tytułów Spółka została obciążona podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%. Przejęcie praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi nastąpiło od jednostki, która zajmowała się na podstawie podpisanej umowy dystrybucją określonego sprzętu produkowanego przez grupę C. Zarówno sprzedawca jak i Spółka są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Z tytułu nabycia (przejęcia za wynagrodzeniem) umowy dystrybucyjnej określonej grupy produktów oferowanych przez podmiot szwedzki, Spółka wykonuje i będzie wykonywać w ramach tej umowy usługi oraz sprzedaż towarów na terenie Polski, zatem są to czynności opodatkowane stawką krajową obowiązującą na terenie Polski.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy ma tutaj zastosowanie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzający brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nie podlegania opodatkowaniu transakcji wynikającej z faktury dokumentującej przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi...
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja dokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z uwagi na powyższy przepis Spółka poniżej przeprowadza analizę w zakresie podlegania opodatkowaniu niniejszej transakcji, co powoduje wyłączenie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, która to analiza w efekcie końcowym upoważnia Spółkę do skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego zawartego w wystawionej fakturze VAT z tytułu przeniesienia cesji praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi.
W niniejszej transakcji stwierdzenie niepodlegania pod opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, a tym samym brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony może wynikać z powodu podlegania tej transakcji pod opodatkowanie podatkiem podatku od czynności cywilno-prawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilno-prawnych (Dz. U z 2000 roku, Nr 68 poz. 450 ze zm.), nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
W związku z tym, że dwie strony transakcji są podatnikami podatku od towarów i usług to zdaniem Spółki ma zastosowania w tym przypadku przepis art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilno-prawnych, który stwierdza, że dana transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilno-prawnych, co wskazuje na opodatkowanie podatkiem od podatku od towarów i usług.
Dodatkowym argumentem potwierdzającym podleganie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czyli wykluczenie możliwości zastosowania art . 88 ust . 3a pkt . 2 ustawy o podatku od podatku od towarów i usług są regulacje zawarte w przepisach także ustawy o podatku od towarów i usług. Regulacjami tymi jest art . 8 ust . 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), który to przepis zawiera definicję, która mówi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art . 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art . 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Taka konstrukcja definicji usługi zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług oraz regulacja art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i spełnienie warunku określonego w art. pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilno-prawnych pozwala stwierdzić, że w przypadku otrzymania faktury VAT za przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych wyklucza opodatkowanie podatkiem od czynności cywilno-prawnych, a definicja z ustawy o podatku od towarów i usług zawarta w art. 8 ust. 1 obejmuje swym zakresem przedmiotowym wszelkie transakcje wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Definicja ta obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonywaniu czynności przez podatnika, ale również szereg transakcji niewymagających aktywnego działania podatnika. Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonywaniu stosunku zobowiązaniowego, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.
Reasumując Spółka stwierdziła, że w przypadku faktury dokumentującej przeniesienie praw i obowiązków nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku do towarów i usług stwierdzający, że nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z powodu nie podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza, to że Spółce przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej niniejszą transakcję przeniesienia praw i obowiązków z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.
W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka zawarła umowę trójstronną w zakresie uregulowania wzajemnych praw i obowiązków, w związku z zakończeniem współpracy prowadzonej na podstawie umowy dystrybucyjnej. Umowa trójstronna została zawarta przy udziale podmiotu szwedzkiego, który potwierdził i wyraził zgodę na przeniesienie dystrybucji oraz wszelkich związanych z tą dystrybucją umów serwisowych, usług gwarancyjnych z innego podmiotu polskiego na Spółkę. Umowa zakupu została zawarta na rzecz Spółki, a realizacją zawartego kontraktu zajmuje się jeden z oddziałów Spółki. Na podstawie tej umowy odział ten dokonał nabycia przyrządów i narzędzi, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych oraz wszedł w prawa i obowiązki wynikające z zawartych wcześniej umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi. Na podstawie ww. umowy Spółka uregulowała zobowiązanie z tytułu powstrzymania się od działalności konkurencyjnej (wszelkie rozliczenia finansowe nastąpiły pomiędzy dwoma polskimi podmiotami). Faktury VAT z tytułu zawartej umowy zostały wystawione na oddział Spółki w J. przy zastosowaniu numeru VAT właściwego dla całej jednostki jaką jest Spółka. Na przedmiotowych fakturach Spółka została obciążona podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%. Z tytułu nabycia (przejęcia za wynagrodzeniem) umowy dystrybucyjnej określonej grupy produktów oferowanych przez podmiot szwedzki, Spółka wykonuje i będzie wykonywać w ramach tej umowy usługi oraz sprzedaż towarów na terenie Polski, czyli są to czynności opodatkowane stawką krajową obowiązującą na terenie Polski.
Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi..
Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołane przepisy z zakresu podatku od towarów usług należy stwierdzić, że nabywając określone prawa majątkowe (tj. prawa i obowiązki wynikające z umów serwisowych oraz gwarancji i rękojmi), Spółka stała się nabywcą opodatkowanej usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Skoro zatem nabyta usługa - jak zadeklarowała Spółka w uzupełnieniu do wniosku będzie służyła wykonywaniu przez nią czynności opodatkowanych na terytorium kraju, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących jej nabycie. Na gruncie niniejszej sprawy nie będzie miał zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. W tym kontekście należy zaznaczyć, że prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie uzasadnione, o ile nie wystąpią inne wyłączenia określone w 88 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
