
Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi aptekę, w której sprzedaje między innymi leki refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Wierzytelność z tytułu należnej refundacji podatnik zbywa w drodze umowy sprzedaży na rzecz innej firmy. Zapłata w zależności od postanowień umowy, następuje w formie bezgotówkowej na rachunek cedenta, bądź przez potrącenie wzajemnych wierzytelności pomiędzy cedentem a cesjonariuszem.
Ocena prawna stanu faktycznego:
W myśl art. 19 ust. 1 w/w ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Odstępstwem od zasady ogólnej zawartej w art. 19 ust. 1 w/w ustawy są szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego, które mają zastosowanie w przypadku spełnienia szczególnych warunków określonych ustawą.
I tak, zgodnie z art. 19 ust. 21 w/w ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.
Podstawą opodatkowania zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Do dopłat, o których mowa w przytoczonym przepisie, stanowiących obrót będący podstawą opodatkowania, zaliczyć należy również refundację za leki otrzymaną przez aptekę z Narodowego Funduszu Zdrowia.
Z regulacji powyższej wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję, refundację) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, np. jako pokrycie części ceny leku, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok należności od nabywcy, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi w dacie jej otrzymania.
Mając na uwadze zapis art. 29 w/w ustawy, w przypadku wydania leku nabywcy, obrotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest zarówno należna kwota otrzymana od klienta za dany towar, jak i dopłata do tego towaru realizowana przez NFZ.
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług przy sprzedaży leków refundowanych przez NFZ powstaje:
- w części zapłaconej przez klienta - z chwilą wydania towaru zgodnie z art. 19 ust. 1 w/w ustawy,
- w części wynikającej z otrzymanej refundacji, z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika w/w kwotą zgodnie z art. 19 ust. 21 w/w ustawy.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, że zbywa on w drodze przelewu wierzytelność z tytułu należnej dotacji na rzecz innej firmy farmaceutycznej (hurtowni). Cesja własnej wierzytelności w zamian za towar jest więc formą płatności.
Jak wskazano wyżej, moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług został uregulowany w art. 19 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towarów lub wykonania usługi. W art. 19 ust. 21 w/w ustawy przyjęto natomiast, że obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.
W świetle powyższego, gdy dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze nie są przekazywane bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika, nie ma zastosowania szczególny moment powstania obowiązku podatkowego i w takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych tj. z chwilą wydania towaru nabywcy (leku), od całości należności (zapłaty od klienta i refundacji).
