Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowe... - Interpretacja - PP/443-16/IV/PH/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 17.09.2004, sygn. PP/443-16/IV/PH/04, Drugi Urząd Skarbowy w Szczecinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemne zapytanie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż dokonując zakupu towarów poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej do dnia 30 kwietnia 2004 r. korzystał z przewidzianego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 sierpnia 2003 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz od podatku akcyzowego importu niektórych towarów oraz zasad i trybu zwrotu podatków Kwaterze Głównej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego i członkom personelu Kwatery (Dz. U. Nr 152, poz. 1484) zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego. W związku z uchwaleniem w dniu 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług powyższe regulacje przestały obowiązywać. Strona wskazuje, iż stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów wykorzystywanych na potrzeby sił zbrojnych państw NATO oraz personelu pomocniczego, personelu dyplomatycznego i misji specjalnych, a także organizacji międzynarodowych mających siedzibę na terytorium kraju.

Strona prosi o udzielnie odpowiedzi na pytanie, czy aby móc prowadzić wymianę handlową z kontrahentami zagranicznymi z państw członkowskich Unii Europejskiej, zobowiązana jest dokonać rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz otrzymać numer identyfikacyjny NIP-VAT/UE. Nadto Strona prosi o udzielenie informacji, czy jest obowiązana do składania w urzędzie skarbowym kwartalnych informacji podsumowujących o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów.

Na tle takich okoliczności faktycznych Strona formułuje stanowisko, iż w świetle wyżej cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyłączono towary wykorzystywane na potrzeby sił zbrojnych państw NATO oraz personelu pomocniczego, personelu dyplomatycznego i misji specjalnych, a także organizacji międzynarodowych mających siedzibę na terytorium kraju.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że stanowisko to jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 pkt 4, art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, art. 45 ust. 1 pkt 9, art. 97, art. 100, art. 151 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Strony, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Z treści art. 9 ust. 1 ustawy wynika, iż przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzenia jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i 2 nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów, do których miałyby odpowiednio zastosowanie przepisy art. 45 ust. 1 pkt 9, art. 80, art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18 ustawy z uwzględnieniem warunków określonych w tych przepisach.

Natomiast art. 10 ust 1 pkt 2 ustawy stanowi, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez:

  • rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,
  • podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,
  • podatnikom zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • osoby prawne, które nie są podatnikami.

- jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. W okresie maj - grudzień 2004r. kwota ta na podstawieart. 151 ust. 1 ustawy wynosi 30.500 zł.

Stosownie do art. 45 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku import towarów przez siły zbrojne państw innych niż Rzeczypospolita Polska będących sygnatariuszami Traktatu Północnoatlantyckiego do użytku własnego takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działania obronnych.

Podstawę do utworzenia Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego stanowiła Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec dotycząca Wielonarodowego KorpusuPółnocno-Wschodniego sporządzona w Szczecinie dnia 5 września 1998 r.(Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 259).

Biorąc pod uwagę przepisy powyższej Konwencji należy stwierdzić, iż przewidziane w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wyłączenie z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nie ma zastosowania do towarów nabywanych przez WKPW. Oznacza to, iż nabywane odpłatnie przez WKPW towary, które są transportowane z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Tutejszy organ zauważa, iż w przedmiotowej sprawie mogłoby jednak znaleźć zastosowanie wyłączenie z zakresu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przewidziane w cyt. wyżej art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zastosowanie wyłączenia z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów do wysokości wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro, tj. do kwoty 30.500 zł możliwe byłoby, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 10 ustawy, jeżeli WKPW wykonuje na terytorium kraju wyłącznie czynności zwolnione lub nie wykonuje w ogóle czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż do Kwatery Głównej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego ma zastosowanie art. 97 ustawy o podatku od towarów i usług. Może być ona zatem zarejestrowana jako podatnik VAT UE. Po zarejestrowaniu jako podatnika VAT UE Kwatera jest również obowiązana do składania informacji podsumowujących o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów (art. 100 ustawy).

Drugi Urząd Skarbowy w Szczecinie