Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... - Interpretacja - PP/443-110/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.09.2004, sygn. PP/443-110/04, Urząd Skarbowy w Wadowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx, na żądanie Strony z dnia 23.07.2004 r. (wpłynęło w dniu 17.07.2004 r., uzupełnione pismem z dnia 10.08.2004 r.) - udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535); obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż wynikająca ze wzoru określonego w art. 86 ust. 3 (DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie: DŁ oznacza dopuszczalną ładowność, n oznacza liczbę miejsc /siedzeń/ w samochodzie łącznie z miejscem dla kierowcy).

W myśl postanowień art. 86 ust. 5 ww. ustawy dopuszczalna ładowność pojazdu oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji, lub odpisie decyzji (o której mowa w zdaniu pierwszym) nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe. Zatem, w świetle ww. przepisów ustawy, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu związane jest z rodzajem samochodu.

Z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika świadectwa homologacji (lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji), skutkował uznaniem pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu pojazdu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi. Wobec powyższego, aby możliwe było odliczanie paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu konieczne jest, aby na samochód była wydana homologacja (lub decyzja zwalniająca z obowiązku jej uzyskania), z której wynika przeznaczenie pojazdu. W związku z tym, Podatnik musi dysponować wyciągiem ze świadectwa homologacji (lub odpisem decyzji zwalniającej z jej uzyskania) lub informacją, że dla danego typu pojazdu taką homologację wydano. Informacja, że na dany typ pojazdu wydano świadectwo homologacji musi zawierać dopuszczalną ładowność pojazdu oraz ilość miejsc (siedzeń), które po podstawieniu do wzoru z art. 86 ust. 3 pozwalają na odliczanie podatku VAT zawartego w cenie paliwa.

Obowiązek posiadania homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984 roku zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Pierwsze świadectwa homologacji wydane zostały przez Ministra Komunikacji z datą 31 styczeń 1984 roku. Zarówno w okresie wcześniejszym, jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy ds. transportu, na podstawie wyników badań homologacyjnych. Przed rokiem 1984 obowiązywało zaświadczenie z badania technicznego stwierdzające, że pojazd odpowiada warunkom technicznym lub wyciąg z zaświadczenia dopuszczalności typu, które było ówczesnym odpowiednikiem dzisiejszego świadectwa homologacji. Świadectwa homologacji są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury, posiada je także podmiot (producent, importer), dla którego zostało ono wydane. Ponadto od 1984 roku producent lub importer nowych pojazdów obowiązany jest dostarczyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W sytuacji, gdy Podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej należy wyjaśnić, iż europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu. Dlatego też, Podatnik powinien ustalić, czy dla użytkowanego przez niego typu pojazdu samochodowego takie świadectwo istnieje.

Zatem, w przypadku samochodów bezwzględnie z istoty swojej ciężarowych, tzn. konstrukcyjnie przeznaczonych wyłącznie do przewozu towarów, odliczenie podatku zawartego w cenie nabywanych paliw następować będzie na zasadach ogólnych.

W piśmie z 27 lipca 2004 roku piszą Państwo, iż w swojej działalności wykorzystują samochód marki MERDEDES 308D (3 miejsca siedzące, ładowność 3500 kg), na które nie posiadają Państwo świadectwa homologacji, lecz jedynie potwierdzenie, iż dany pojazd został wyprodukowany jako samochód ciężarowy. Wobec powyższego Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uważa, iż uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego od nabywanych przez Podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu dla ww. samochodu - przysługuje.

Urząd Skarbowy w Wadowicach