Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-1427/04/CIP/03

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.09.2004, sygn. PI/005-1427/04/CIP/03, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Gmina Miejska pobiera opłaty w strefie płatnego parkowania na terenie miasta wprowadzone uchwałą Rady Miasta nr XXIII/144/04 z dnia 31 marca 2004r. Podstawą uchwalenia powyższej uchwały stanowiły przepisy art. 13b i 13f ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. 00 Nr 71, poz. 838 ze zm.)

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (Dz. U. 04. Nr 204, poz. 2086 ze zm.), "pas drogowy" zdefiniowano jako wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą. Stosownie do treści art. 39 ust. 1 w/w ustawy zabronione jest dokonywanie w pasie drogowym czynności, które mogłyby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie jej trwałości oraz zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. Jednak w szczególnie uzasadnionych przypadkach zgodnie z art. 39 ust. 3 w/w ustawy lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego może nastąpić wyłącznie za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi wydanym w drodze decyzji administracyjnej. Zarządcą drogi, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu utrzymania i ochrona dróg jest organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego. Zarządcami co do zasady są dla poszczególnych kategorii dróg: 1) krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, 2) wojewódzkich - zarząd województwa, 3) powiatowych - zarząd powiatu, 4) gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Ponadto w myśl art. 40 ust. 1 w/w ustawy zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową remontem, utrzymaniem i ochroną dróg również wymaga zezwolenia zarządcy drogi, wydanego w drodze decyzji administracyjnej. Stosownie zaś do art. 40 ust. 11 w/w ustawy, opłatę za zajęcie pasa drogowego, nalicza i pobiera, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy zarządca drogi przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powyższego przepisu wynika, iż czynności, wykonywane przez organy władzy publicznej (oraz urzędy obsługujące te organy) w ramach realizacji swoich zadań, są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli jednak czynności te wykonywane są na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. W sytuacji zatem gdy podstawą działań organu władzy publicznej (urzędu obsługującego te organy) nie jest umowa cywilnoprawna ale np. decyzja administracyjna, to działania takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podobne w tym zakresie rozwiązania wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) dla jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia, podejmowane przez te jednostki czynności, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (w rozpatrywanym przypadku przepisami ustawy o drogach publicznych), wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, z wyłączeniem jednak czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Zarząd Drogowy Powiatu pobiera od stron zainteresowanych opłaty za zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z utrzymaniem drogi, tj. na umieszczenie reklamy. Powyższe opłaty mają charakter administracyjny.

W świetle wyżej przedstawionych przepisów uznać należy, iż pobieranie przez Zarząd Drogowy Powiatu opłat w drodze decyzji administracyjnej przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego na reklamę będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia.

Izba Skarbowa w Gdańsku