
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, w odpowiedzi na pismo z dnia 19.05.2004 r. (znak: FN.II/26/0717/01/04) wyjaśnia:
Wyżej wymienionym pismem strona zwróciła się z zapytaniem:
- jaką stawkę podatku VAT zastosować przy sprzedaży specyfikacji przetargowej,
- jaką stawkę podatku VAT zastosować przy naliczaniu podatku od reprezentacji i reklamy,
- czy nadal można wystawiać refaktury,
- czy przy sprzedaży prawa własności gruntów stanowiących własność Gminy Miejskiej, zabudowanych budynkami mieszkalnymi lub obiektami garażowymi, oddanych w użytkowanie wieczyste spółdzielniom mieszkaniowym lub osobom fizycznym należy naliczyć podatek VAT.
Zdaniem strony, zarówno sprzedaż specyfikacji istotnych warunków zamówienia wynikających z ustawy - Prawo zamówień publicznych, jak i przekazanie materiałów na promocję i reklamę miasta, powinno korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ustosunkowując się do powyższego, Urząd zauważa, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Dokonując zatem analizy związku przepisu art. 15 ust. 6 ustawy VAT i § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia należy przyjąć, że organy samorządu terytorialnego są, co do zasady, podatnikami podatku od towarów i usług i nie ma do nich zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Jednostki samorządu terytorialnego - gmina, powiat, województwo - wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Uznając, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnieniu od podatku poddał jedynie te ich usługi, które polegają na władczym realizowaniu ich zadań, co wynika wprost z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów. Pozostałe czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, tj. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.
W związku z zapytaniem dotyczącym sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia na podstawie art. 42 ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 117 ze zm.), Urząd wyjaśnia, iż zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za odpłatą jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a zatem odpłatne jej przekazanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 22 % - godnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.
W stanie prawnym obowiązującym od 1.05.2004 r. zakres opodatkowania czynności przekazania i zużycia towarów i usług na cele reprezentacji i reklamy wynika z regulacji zawartych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). W myśl art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
W ust. 3 art. 7 postanowiono natomiast, że unormowania ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Definicję prezentów małej wartości i próbek zawiera odpowiednio art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa (w szczególności darowizny) na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jak również przekazanie towarów bez wynagrodzenia w formie prezentów przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części. Nie podlegają zatem opodatkowaniu nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy w ramach działalności przedsiębiorstwa, w tym np. poczęstunki napojami (kawa, herbata) i ciastkami. Nie podlegają również opodatkowaniu VAT od 1.05.2004 r. usługi (nieodpłatne) świadczone na cele reprezentacji i reklamy przedsiębiorstwa, jako związane z prowadzeniem tegoż przedsiębiorstwa, a zatem pozostające poza dyspozycją art. 8 ust. 2 ustawy. Przy przekazaniu towarów na cele reprezentacji i reklamy występuje ta sama stawka VAT, co i przy sprzedaży towarów i usług (0, 3, 7, 22 %).
Ustosunkowując się do zagadnienia "refaktur", Urząd uważa, iż odprzedaż usług (energia elektryczna, woda i inne media) może nadal następować w drodze ich refakturowania. "Refakturowanie" w praktyce polega za zafakturowaniu odprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Ceny netto, jak i stawki VAT w fakturach dokumentujących odprzedaż usług dla poszczególnych użytkowników są takie same, jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu - do części podlegającej odprzedaży.
Grunt od 1.05.2004 r. jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT (art. 2 pkt 6). Odpłatna zatem dostawa gruntu (np. sprzedaż, zamiana) podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, z tym że stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku niezabudowanych - jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Obowiązująca od 1.05.2004 r. ustawa o VAT nie traktuje nieruchomości gruntowych w żaden szczególny sposób, dlatego też co do zasady ich sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22-procentową. Należy jednak mieć na uwadze przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Jeżeli zatem chodzi o stawkę podatku VAT (również zwolnienie od podatku), to sprzedaż gruntu wraz z budynkiem opodatkowana jest stawką właściwą dla budynku. W przedmiotowej sprawie ma miejsce odwrotna sytuacja, tzn. następuje dostawa samego gruntu zabudowanego bez budynków, które stanowią własność nabywcy gruntu. W tym przypadku nie może mieć zastosowanie przepis, o którym mowa w art. 29 ust. 5 ustawy, należy więc uznać, iż dostawa gruntu będzie opodatkowana stawką podstawową w wysokości 22 %.
Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa.
