Odpowiadając na zapytanie z dnia 28 maja 2004 r. o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarboweg... - Interpretacja - US.IV/443-33/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.06.2004, sygn. US.IV/443-33/04, Urząd Skarbowy w Ełku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowiadając na zapytanie z dnia 28 maja 2004 r. o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ełku na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) wyjaśnia.

W zapytaniu z dnia 28 maja 2004 r., Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny. Spółka świadczy usługi transportowe w zakresie przewozu towarów, tj. wewnątrzwspólnotowe usługi transportowe i międzynarodowe usługi transportowe (poza UE).

Spółka zwróciła się z zapytaniem jaką stawkę podatku od towarów i usług zastosować w przypadku świadczenia usług dla polskiego przedsiębiorcy, gdy:

  1. miejscem rozpoczęcia transportu towaru jest Polska, a miejscem zakończenia transportu towaru są Niemcy i na odwrót,
  2. miejscem rozpoczęcia transportu towaru jest Polska, a miejscem zakończenia transportu towaru jest Szwajcaria i na odwrót,
  3. miejscem rozpoczęcia transportu towaru są Włochy, przejazd odbywa się przez Szwajcarię, a miejscem zakończenia transportu towaru jest Polska i w odwrotną stronę. Czy w którymś z powyższych przypadków na fakturze za transport towaru, Spółka powinna umieszczać NIP Spółki i NIP polskiego przedsiębiorcy, dla którego Spółka świadczy usługę, poprzedzone kodem PL.
  4. Ponadto Spółka pyta czy może odliczać podatek od wartości dodanej, naliczony z tytułu nabycia paliwa na terytorium państw członkowskich innych niż terytorium kraju, na podstawie wystawionego Spółce paragonu. Według Spółki, na terytorium innych państw członkowskich Wspólnoty, za zakupione paliwo wystawiane są jedynie paragony, nie są wystawiane faktury.

Podatnik zajął w tej sprawie stanowisko, iż w ww. przypadkach stawka podatku od towarów i usług powinna wynosić 0% na całej trasie, w każdym z przypadków na fakturze powinien być umieszczony NIP Spółki i NIP polskiego przedsiębiorcy, dla którego Spółka świadczy usługę, poprzedzone kodem PL. Ponadto Spółka ma prawo odliczać podatek naliczony za paliwo nabywane na terenie innych państw członkowskich Wspólnoty, na podstawie wystawianych Spółce paragonów, a powinno się to odbywać zgodnie ze stanem faktycznym.

Ad 1.

Spółka świadczy usługi transportowe na rzecz polskiej firmy, zarejestrowanej jako podatnik VAT UE. Zgodnie z przepisem art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535), w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem art. 28 ust. 3 tej ustawy, zgodnie z którym w przypadku gdy nabywca wewnątrzwspólnotowej usługi transportowej, podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług (NIP PL) lub podatku od wartości dodanej (NIP z innego kraju członkowskiego) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Powyższe przepisy oznaczają, że w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich Unii Europejskiej, co do zasady miejscem świadczenia (opodatkowania) takiej usługi transportowej jest kraj członkowski rozpoczęcia transportu. W przypadku usługi transportowej świadczonej na rzecz polskiej firmy, jeżeli transport rozpoczyna się w Polsce a kończy w Niemczech, miejscem opodatkowania tej usługi jest Polska w stawce 22% - w takiej sytuacji żadna z firm nie musi stosować NIP z PL lecz zwykły NIP, chyba, że nabywca usługi (firma polska) chce opodatkować tę usługę transportową w innym niż Polska kraju członkowskim Unii, wówczas nabywca ten podaje Spółce (jako świadczącemu usługę transportową) NIP nadany nabywcy przez inny kraj członkowski niż Polska i tam nabywca rozlicza podatek według stawki przewidzianej w danym kraju członkowskim.

Jeżeli natomiast miejscem rozpoczęcia wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, na rzecz polskiej firmy, są Niemcy, to co do zasady miejscem opodatkowania tej czynności są Niemcy - w takiej sytuacji Spółka musi zarejestrować się w Niemczech dla celów VAT i tam rozliczyć podatek według stawki obowiązującej w Niemczech, chyba że nabywca (firma polska) chce opodatkować tą czynność w Polsce, wówczas nabywca ten podaje Spółce dla tej czynności NIP poprzedzony kodem PL, a wtedy usługa będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce w stawce 22%, lecz rozlicza ją nabywca a nie Spółka.Jeżeli miejscem świadczenia (opodatkowania) wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest Polska, właściwą stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, jest stawka 22%.

Ad 2.

W przypadku świadczenia przez Spółkę usług transportu z Polski do Szwajcarii albo ze Szwajcarii do Polski, zastosowanie będą miały przepisy art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 3 ww. ustawy, gdzie stawkę 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego, przez które rozumie się min. przewóz lub inny sposób przemieszczanie towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty; z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawka 0% stosowana jest do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0%, będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na polskim terytorium, proporcjonalnie do całości trasy, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Stawkę 0% stosuje się niezależnie od tego, jaki podmiot jest zleceniodawcą usługi.

Ad 3.

Odbycie transportu towarów z Włoch do Polski, albo na odwrót, z przejazdem przez Szwajcarię, tj. terytorium kraju nie będącego członkiem Wspólnoty, nie wpływa na ocenę, iż mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów i nie wpływa na rozliczenie VAT, które powinno przebiegać na zasadach wskazanych w Ad 1.

Ad 4.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach. Zatem w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym, tj. w przypadku zakupu paliwa do pojazdów w innym kraju członkowskim niż Polska, udokumentowanego paragonami, nie jest możliwe odliczenie przez Spółkę w Polsce podatku od wartości dodanej udokumentowanego paragonami z dwojakich przyczyn. Mianowicie, kwotę podatku naliczonego, o którą można obniżyć w Polsce podatek należny, stanowi jedynie suma kwot podatku, tj. suma kwot podatku od towarów i usług (polskiego podatku), a nie podatku od wartości dodanej. Ponadto suma kwot podatku od towarów i usług musi wynikać z faktury, a nie z paragonu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stanowisko Podatnika uznać za nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Ełku