Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na państwa... - Interpretacja - US.IX/443-107/HM/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.12.2004, sygn. US.IX/443-107/HM/04, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na państwa pismo z dnia 10.11.2004 r. (znak: MNZP XI/322/33/2004, data wpływu 16.11.2004 r.) w sprawie zapytania, czy:

  1. środki otrzymane przez muzeum w formie dotacji na pokrycie bieżących kosztów działalności oraz środki przeznaczone na sfinansowanie zadania inwestycyjnego "Budowa Muzeum Wielokulturowego Centrum Historii i Sztuki" podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT,
  2. muzeum będące podatnikiem podatku VAT jako inwestor bezpośredni realizując tą inwestycję, będzie mógł odzyskać podatek VAT za zapłacone faktury przy realizacji tego zadania,
    Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu uprzejmie wyjaśnia:

1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawą towarów jest, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy. Z kolei art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiuje świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ww ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy VAT obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu (organu administracji rządowej, samorządowej lub organizacji społecznej) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. W przypadku dofinansowania (dotacji) przekazywanych podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, takie dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż muzeum otrzymuje z Urzędu Marszałkowskiego dotację z przeznaczeniem na funkcjonowanie obiektu. Zdaniem urzędu jest to dotacja o charakterze podmiotowym a nie przedmiotowym i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W ocenie organu również środki finansowe otrzymane przez Jednostkę z Urzędu Marszałkowskiego, Ministerstwa Kultury czy funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na realizację inwestycji pn. "Budowa Muzeum", nie stanowią obrotu w świetle art. 29 ust. 1 ustawy VAT podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

2. Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy VAT. Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tego przepisu wynika, iż:

  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwanego również prawem do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje jedynie podatnikowi,
  • podatnik może skorzystać z tego uprawnienia przy ustalaniu swojego zobowiązania podatkowego, lecz nie stanowi to jego obowiązku,
  • prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, jeżeli wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi, to muzeum będzie miało prawo do rozliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu na ogólnych zasadach. Zdaniem muzeum zadanie inwestycyjne pn. "Budowa Muzeum Wielokulturowego Centrum Historii i Sztuki" nie ma bezpośredniego związku ze świadczonymi przez muzeum usługami. Ocena tego związku na etapie rozpoczęcia inwestycji należy do podatnika, jednakże tut. organ podatkowy zwraca uwagę, że np. ewentualna sprzedaż biletów wstępu do przyszłego muzeum powoduje związek budowy muzeum ze sprzedażą opodatkowaną. W takim przypadku znalazłyby zastosowanie przepisy mówiące o częściowym odliczeniu podatku naliczonego oraz korekcie podatku naliczonego zawarte w art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa.

Urząd Skarbowy w Przemyślu