Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 29.11.2004, sygn. ZP/443-328/04, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu
Temat interpretacji
Wnioskująca jest podmiotem świadczącym usługi w zakresie kompleksowych rozwiązań marketingowych. W ramach świadczonych usług, wykonuje Ona m.in. (nie zawsze wszystkie poniższe elementy występują łącznie) następujące działania:
- kreację haseł i materiałów promocyjno-reklamowych,
- przygotowanie koncepcji działań marketingowych,
- przygotowanie koncepcji/założeń poszczególnych akcji marketingowych,
- określenie optymalnego sposobu przeprowadzania działań marketingowych,
- przygotowanie zestawienia niezbędnych składników materialnych i niematerialnych akcji marketingowej,
- wykonanie, produkcję lub zakup materiałów promocyjno - reklamowych, gadżetów, upominków, nagród,
- zapewnienie personelu oraz sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia określonej akcji marketingowej,
- koordynację oraz fizyczne przeprowadzanie akcji promocyjnych, obejmujących przekazania materiałów promocyjno - reklamowych, nagród oraz gadżetów reklamowych, ostatecznym odbiorcom,
- ocenę i rozliczenie akcji marketingowej,
- inne działania konieczne do kompleksowej usługi marketingowej;
Spółka zwraca się z prośbą o udzielenie informacji, czy w przypadku zakupu lub wytworzenia materiałów promocyjnych, a następnie ich nieodpłatnego przekazania w formie gadżetów i nagród ostatecznym odbiorcom (konsumentom, sprzedawcom, właścicielom punktów handlowych), w ramach świadczonych usług, pojawi się obowiązek naliczenia podatku VATz tytułu ich przekazania?
Zdaniem Spółki, nabywane lub wytwarzane materiały, w tym gadżety i nagrody, należy uznać za koszty związane z realizacją usług. Ich wydanie jest jednym z elementów świadczonych usług i zawsze związane jest z prowadzonym przedsiębiorstwem.
W opinii Podatnika, bez względu na to jakie czynności stanowią część składową usługi, należałoby uznać, iż zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), podatkowi od towarów i usług podlega kompleksowa usługa marketingowa wykonana przez Spółkę.
Ustosunkowując się do powyżej przedstawionej kwestii, stwierdza się, co następuje;
Stosownie do przepisów art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż świadcząca usługi reklamowe, promocyjne i marketingowe Spółka, ponosi koszty (wydatki) związane z prowadzoną działalnością, m.in. na zakup i wytworzenie towarów (nagród, gadżetów, ulotek i innych). Wartość tych materiałów, od których Spółka dokonuje obniżenia podatku VAT, stanowi element kalkulacyjny ceny usługi. Wartość netto materiałów stanowi dla niej koszt związany ze świadczoną usługą.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż wartość przekazanych materiałów promocyjnych (gadżety, nagrody), stanowi jedynie element kalkulacyjny z tytułu świadczonej usługi marketingowej. Opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, podlega zatem kompleksowa usługa marketingowa wykonana przez Spółkę.
Zatem, w świetle przytoczonego powyżej przepisu art. 7 ust. 2 ustawy podatkowej, fakt przekazania tych materiałów, nie podlega opodatkowaniu przez Wnioskującą.