Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. . - Interpretacja - IBPP3/443-1149/13/UH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2013, sygn. IBPP3/443-1149/13/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. .

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z 28 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 22 listopada 2013r. znak: IBPP3/443-1149/13/UH.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 28 listopada 2013 r. ukształtował się następujący stan faktyczny:

Parafia posiada umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. w ramach programu PROW na lata 20072013 działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju na dofinansowanie 80% poniesionych kosztów kwalifikowanych. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne Parafii.

Zadanie zostało zrealizowane w maju 2012 r. Wydatki kwalifikowane zostały poniesione. Zakres rzeczowy projektu obejmował organizację imprezy promującej tradycje, historie, obyczaje .

Zrealizowana impreza była ogólnodostępna dla wszystkich zainteresowanych osób, wstęp na imprezę był wolny. Zakupione towary i usługi w ramach projektu są udokumentowane fakturami VAT, w których Parafia figuruje jako nabywca.

W czerwcu 2013 r. Parafia złożyła wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego wskazując jako koszt kwalifikowany również podatek VAT od zrealizowanej imprezy kulturalno-rozrywkowej. Przedmiotowy wniosek jest w trakcie rozpatrywania. Zgodnie z rozporządzeniem MRiRW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania pomocy finansowej w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 pomoc nie obejmuje podatku VAT jeżeli możliwe jest jego odzyskanie, w przypadku braku takiej możliwości VAT jest kosztem kwalifikowanym, czyli możliwym do współfinansowania z EFPROW.

Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, więc nie osiągnęła obrotu 150 tyś. zł. Parafia nie realizuje czynności o których mowa w art. 5 ustawy o VAT.

Konieczność interpretacji w przedmiotowej sprawie jest wymagana przez Urząd Marszałkowski w celu uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 listopada 2013r.):

Czy Parafia ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego na pokrycie kosztów związanych z organizacją imprezy kulturalnej pn. ...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 listopada 2013r.):

Parafia nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez wykonawców i sprzedawców towarów i usług, ponieważ nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, ponadto zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji projektu nie wykonuje i nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych zgodnie z art. 86 ust. l z 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w piśmie z 28 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.) uzupełniającym wniosek będącym odpowiedzią na wezwanie z 22 listopada 2013r. znak: IBPP3/443-1149/13/UH, Wnioskodawca przeformułował opis stanu faktycznego, zadane pytanie oraz własne stanowisko. Tym samym przyjęto, że przedstawione w tym piśmie informacje są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie, odnosi się do tej właśnie wersji opisu stanu faktycznego, pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował w maju 2012 r. projekt pn. w ramach programu PROW na lata 20072013 działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju na dofinansowanie 80% poniesionych kosztów kwalifikowanych. Zakres rzeczowy projektu obejmował organizację imprezy promującej tradycje, historie, obyczaje Jodłowej. Ww. impreza była ogólnodostępna dla wszystkich zainteresowanych osób, wstęp na imprezę był wolny. Zakupione towary i usługi w ramach projektu są udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Parafię. Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. .

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez wykonawców i sprzedawców towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przestawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach