
Temat interpretacji
W związku z pismem Wójta Gminy ... z dnia 13.12.2004 roku (data złożenia w tutejszym organie podatkowym 14.12.2004r.) w sprawie udzielenia informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) i n f o r m u j e co następuje:
Jak wynika z wniosku Wójta Gminy ... Gmina zawarła w dniu 21 czerwca 2004r. umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na współfinansowanie zadań inwestycyjnych w ramach programu SAPARD, polegających na -"Budowie kanalizacji sanitarnej z przyłączami w ..."
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa reprezentuje pogląd, iż naliczony podatek od towarów i usług przy realizacji tej inwestycji nie może stanowić kosztu kwalifikowanego i nie będzie refundowany ze środków SAPARD, gdyż podatek ten można odzyskać w ramach rozliczeń podatkowych z urzędem skarbowym.
Pytanie Gminy dotyczy możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od realizowanych inwestycji w ramach rozliczeń podatkowych z urzędem skarbowym.
Ustosunkowując się do powyższego, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia:
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z tym przepisem w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W oparciu o dokumenty będące w posiadaniu tutejszego organu podatkowego stwierdzić należy, iż Gmina nie dokonała rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług a zatem nie posiada statusu podatnika VAT (na potrzeby podatku VAT zarejestrował się Urząd Gminy).
Z uwagi na ten fakt Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizowanych inwestycji bądź do zwrotu różnicy podatku.
Zgodnie z art.6 ust.1, pkt 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zwolniona jest z podatku dochodowego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w związku z czym nie może też zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.
Gmina nie może również ubiegać się o zwrot podatku VAT na wniosek, o którym mowa § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), albowiem zawarta umowa nie spełnia podstawowego warunku zawartego w w/w § 27a ust. 1 tego rozporządzenia, który stanowi, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.
Jak wynika z wniosku umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarta została w dniu 21 czerwca 2004r., a wyżej wymieniony przepis dotyczy umów zawartych przed 1 maja 2004r.
Z uwagi na powyższe, w opinii tutejszego organu podatkowego, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego wykonawcy realizującemu inwestycję, o której mowa w piśmie.
Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny oraz aktualny stan prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszej interpretacji.
