Stawka podatku VAT na sprzedaż drewna opałowego. - Interpretacja - IPPP1/443-272/13-5/IGo

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2013, sygn. IPPP1/443-272/13-5/IGo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Stawka podatku VAT na sprzedaż drewna opałowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25.03.2013r. (data wpływu 26.03.2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 09.04.2013r. (data wpływu 09.04.2013r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 03.04.2013r. (skutecznie doręczone w dniu 05.04.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż drewna opałowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.03.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż drewna opałowego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 09.04.2013r., złożonym osobiście w dniu 09.04.2013r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 03.04.2013r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży materiałów budowlanych. Obecnie chciałby rozszerzyć asortyment towarów o sprzedaż drewna opałowego. Wnioskodawca, drewno zamierza nabywać z różnych nadleśnictw w Polsce, na podstawie przetargów ogólnodostępnych dla firm z tej branży.

Nabywane drewno będzie ze stawką VAT 23% o symbolu PKWiU 02.20.11.0 (drewno iglaste) i o symbolu PKWiU 02.20.12.0 (drewno liściaste). Drewno o różnej szerokości i długości klocków. Drewno to przed sprzedażą będzie poddane obróbce polegającej na pocięciu go na 25-30 cm klocki, a następnie połupaniu go na drobniejsze kawałki przeznaczone na opał do pieców C.O.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca podaje, że zakupione drewno przed sprzedażą będzie poddane obróbce polegającej na pocięciu go na 25-30 cm klocki, a następnie połupaniu go na mniejsze kawałki drewno opałowe do pieców C.O.

Drewno opałowe jest sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 02.20.14.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może zastosować stawkę VAT 8% sprzedając drewno opałowe, które z zakupionego surowca podlega pocięciu i połupaniu na mniejsze kawałki, a zostało zakupione jako drewno okrągłe liściaste i iglaste ze stawką VAT 23%...

Zdaniem wnioskodawcy, drewno opałowe może być sprzedawane ze stawką VAT 8%, ponieważ w załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 18 mieści się drewno opałowe symbol PKWiU 02.20.14.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić jednocześnie należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z ustawą, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy określone zostały towary i usługi opodatkowane preferencyjną stawką podatku.

Pod poz. 18 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 02.20.14.0 drewno opałowe.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozszerzyć asortyment zbywanych towarów o sprzedaż drewna opałowego. Wnioskodawca, drewno zamierza nabywać z różnych nadleśnictw w Polsce, na podstawie przetargów ogólnodostępnych dla firm z tej branży. Nabywane drewno będzie ze stawką VAT 23% o symbolu PKWiU 02.20.11.0 (drewno iglaste) i o symbolu PKWiU 02.20.12.0 (drewno liściaste). Drewno o różnej szerokości i długości klocków. Drewno to przed sprzedażą będzie poddane obróbce polegającej na pocięciu go na 25-30 cm klocki, a następnie połupaniu go na drobniejsze kawałki przeznaczone na opał do pieców C.O. Wnioskodawca podaje, że drewno opałowe jest sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 02.20.14.0.

Mając na względzie stan sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dla sprzedaży drewna opałowego, sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 02.20.14.0 należy stosować 8% stawkę podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 18 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, iż stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie sprzedawca/usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia towaru/usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się w wydanej interpretacji wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 312 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie