Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-837/13/PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.10.2013, sygn. ITPP2/443-837/13/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego przy realizacji inwestycji współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej polegających na przebudowie dróg publicznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego przy realizacji inwestycji współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej polegających na przebudowie dróg publicznych.

W złożonym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd, w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013, w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, w zakresie prowadzonych inwestycji ubiega się o dofinansowanie następujących projektów:

  1. P.. Wartość zadania 88.328,38 zł, dofinansowanie w kwocie 75.079,13 zł. Miejscowość C. to wieś w Polsce, położona w województwie xxx, w powiecie s., w gminie G.. Przebiegająca przez miejscowość droga powiatowa nr xxx posiada jezdnie o nawierzchni bitumicznej oraz nieutwardzone pobocza, które stanowią jednocześnie ciągi piesze. Rzeźba terenu sprawia, że na gruntowych ciągach pieszych podczas opadów deszczu powstają zastoiska wody, które utrudniają poruszanie się pieszych po miejscowości. Wykonanie powyższego zadania jest niezbędne i ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców obszaru stowarzyszenia LGR oraz jakości krajobrazu i estetyki obszaru LGR, co wpisuje się w pierwszy cel główny LSROR. Realizacja zadania polegała będzie na remoncie ciągu pieszego w pasie drogowym drogi powiatowej w miejscowości C. W pierwszej kolejności wykonane zostanie koryto wzdłuż drogi na poszerzenie i posadowienie chodnika. W przygotowanym korycie zostanie ułożona warstwa odsączająca z piasku o grubości 10 cm, zagęszczana ręcznie. Następnie przygotowane zostaną betonowe ławy z oporem pod krawężniki betonowe, które zostaną ustawione na styku nawierzchni jezdni i chodnika. Jako kolejne zostaną ustawione obrzeża betonowe 8x30 cm na podsypce cementowo-piaskowej, z wypełnieniem spoin zaprawą cementową, które ograniczą zewnętrzną krawędź nawierzchni chodnika. W końcowej fazie zadania wykonane zostaną nawierzchnie z kostek betonowych o grubościach 6 i 8 cm.
  2. P.. Wartość zadania wynosi 44. 966,03 zł, dofinansowanie w kwocie 38.221,13 zł. K. to wieś w Polsce, położona w województwie xxx, w powiecie s., w gminie B. Przebiegająca przez miejscowość droga powiatowa nr xxx posiada jezdnie o nawierzchni bitumicznej oraz stary chodnik z płyt betonowych 50x50 cm, który stanowi ciąg pieszy przez miejscowość. Stara konstrukcja chodnika oraz wyeksploatowanie materiałów, z których jest on wykonany, stale pogarsza stan techniczny oraz wizualny ciągu pieszego. Ze względu na nieregularny przekrój chodnika w trakcie opadów deszczu powstają na nim zastoiska wody utrudniające poruszanie się pieszych po miejscowości. W związku z tym wykonanie powyższego zadania jest niezbędne i ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców obszaru Stowarzyszenia LGR oraz jakości krajobrazu i estetyki obszaru LGR, co wpisuje się w pierwszy cel główny LSROR. Realizacja zadania polegała będzie na remoncie ciągu pieszego w pasie drogowym drogi powiatowej w miejscowości K. W pierwszej kolejności wykonane zostanie koryto wzdłuż drogi na poszerzenie i posadowienie chodnika. W przygotowanym korycie zostanie ułożona warstwa odsączająca z piasku o grubości 10 cm, zagęszczana ręcznie. Następnie przygotowane zostaną betonowe ławy z oporem pod krawężniki betonowe, które zostaną ustawione na styku nawierzchni jezdni i chodnika. Jako kolejne zostaną ustawione obrzeża betonowe 8x30 cm na podsypce cementowo-piaskowej, z wypełnieniem spoin zaprawą cementową, które ograniczą zewnętrzną krawędź nawierzchni chodnika. W końcowej fazie zadania wykonane zostaną nawierzchnie z kostek betonowych o grubościach 6 cm.
  3. P.. Wartość zadania wynosi 74. 508,15 zł, dofinansowanie w kwocie 63 331,93 zł.Miejscowość N. to wieś w Polsce, położona w województwie xxx, w powiecie s., w gminie B. Przebiegająca przez miejscowość droga powiatowa nr xxx posiada jezdnie o nawierzchni bitumicznej oraz nieutwardzone pobocza, które stanowią jednocześnie ciągi i piesze. Rzeźba terenu sprawia, że na gruntowych ciągach pieszych podczas opadów deszczu powstają zastoiska wody, które utrudniają poruszanie się pieszych po miejscowości. Wykonanie powyższego zadania jest niezbędne i ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców obszaru Stowarzyszenia LGR oraz jakości krajobrazu i estetyki obszaru LGR, co wpisuje się w pierwszy cel główny LSROR. Realizacja zadania polegała będzie na remoncie ciągu pieszego w pasie drogowym drogi powiatowej w miejscowości C. W pierwszej kolejności wykonane zostanie koryto wzdłuż drogi na poszerzenie i posadowienie chodnika. W przygotowanym korycie zostanie ułożona warstwa odsączająca z piasku o grubości 10 cm, zagęszczana ręcznie. Następnie przygotowane zostaną betonowe ławy z oporem pod krawężniki betonowe, które zostaną ustawione na styku nawierzchni jezdni i chodnika. Jako kolejne zostaną ustawione obrzeża betonowe 8x30 cm na podsypce cementowo-piaskowej, z wypełnieniem spoin zaprawą cementową, które ograniczą zewnętrzną krawędź nawierzchni chodnika. W końcowej fazie zadania wykonane zostaną nawierzchnie z kostek betonowych o grubościach 6 i 8 cm.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zarząd może odzyskać podatek od towarów i usług w zakresie prowadzonych inwestycji:

  • Przebudowa drogi publicznej granicach pasa drogowego wykonanie ciągu pieszego o szerokości ok. 260 m w m. C., gmina G.;
  • Przebudowa drogi publicznej w granicach pasa drogowego wykonanie ciągu pieszego o szerokości 1,5 m i długości 400 m w m. K., gmina B.;
  • Przebudowa drogi publicznej w granicach pasa drogowego wykonanie ciągu pieszego o szerokości 1,5 m i długości ok. 550 m w m. N., gmina B.;

w ramach realizacji Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013, w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności l aktywizacji lokalnych społeczności...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją opisanych inwestycji nie ma prawa do zwrotu podatku od towarów i usług, ponieważ nie prowadzi opodatkowanej sprzedaży usług w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Powiatowy Zarząd będzie realizował inwestycje polegające na przebudowie dróg publicznych. Inwestycje będą współfinansowane ze środków Unii Europejskiej i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją inwestycji na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż efekty zrealizowanych projektów nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w xxx , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy