Czy Szpital ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony w związku z wydatkami, jakie będzie ponosić w wyniku realizacji projektu? - Interpretacja - IPTPP1/443-464/13-6/MH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2013, sygn. IPTPP1/443-464/13-6/MH, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Szpital ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony w związku z wydatkami, jakie będzie ponosić w wyniku realizacji projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.) oraz 04 września 2013 r. (data wpływu 06 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz
  • uznania za koszt kwalifikowalny podatku naliczonegow związku z realizacją projektu .

Wniosek uzupełniono w dniach 13 sierpnia 2013 r. oraz 06 września 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wniosek dotyczy umowy o dofinansowanie projektu jaką zawarło Centrum z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa, zwany Instytucją Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 20072013. Umowa została zawarta dnia 31 grudnia 2010 r.

Celem projektu jest wdrożenie nowych i rozbudowa już istniejących systemów teleinformatycznych w sześciu jednostkach służby zdrowia oraz zakupem niezbędnego sprzętu i oprogramowania systemowego, takiego jak:

  • platforma elektroniczna do wymiany danych medycznych z ;
  • systemy szpitalne i laboratoryjne do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej;
  • systemy elektronicznej diagnostyki obrazowej;
  • sprzęt i urządzenia do wyposażenia serwerowni i modernizacji sieci;
  • system i sprzęt do zapewnienia bezpieczeństwa danych i dostępu do informacji;
  • komputery wraz z oprogramowaniem użytkowym;
  • rozbudowa systemów zarządzaniem czasem pracy personelu;
  • aplikacje erejestracji pacjentów przez Internet;
  • system do budżetowania, prognozowania, raportowania i analiz wieloletnich.

Ostatecznymi odbiorcami projektu będą pacjenci, jednostki ochrony zdrowia, personel medyczny, personel administracji jednostek służby zdrowia, Województwo oraz całe społeczeństwo, głównie w regionie.

W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z wyżej wymienionym sprzętem i oprogramowaniem oraz wydatki związane z promocją projektu w prasie, wykonywaniem plakatów, zarządzaniem projektem. Podstawowym zadaniem statutowym Szpitala jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia. Może też prowadzić działalność gospodarczą, z której zyski w całości przeznaczone będą na realizację działalności statutowej.

Szpital jest zarejestrowany, jako czynny podatnik podatku VAT i dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Szpital co miesiąc składa deklarację VAT-7 z tytułu prowadzenia działalności medycznej, które to czynności są zwolnione od podatku zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 18 ustawy o VAT oraz z działalności niemedycznej opodatkowanej stawkami 5%, 7%, 8% i 23%.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Szpital. Właścicielem projektu przedmiotowego będzie Szpital. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu związane są z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania VAT. Wnioskodawca oświadcza, że jednostka nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Program wdrażany jest i będzie służył tylko działalności medycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szpital ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony w związku z wydatkami, jakie będzie ponosić w wyniku realizacji projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 04 września 2013 r.), prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Usługi służące ochronie zdrowia i życia ludzkiego świadczone przez Szpital, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zakupy dokonywane na rzecz projektu , będą służyły tylko działalności medycznej, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 18. W związku z powyższym Wnioskodawca informuje, że jednostka nie wylicza struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Ponieważ jest to działalność medyczna zwolniona i zakupy związane z programem dotyczą wyłącznie działalności medycznej, w związku z powyższym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczeń podatku VAT, dlatego też podatek jest kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem projektu pn. jest wdrożenie nowych i rozbudowa już istniejących systemów teleinformatycznych w sześciu jednostkach służby zdrowia oraz zakupem niezbędnego sprzętu i oprogramowania systemowego. Ostatecznymi odbiorcami projektu będą pacjenci, jednostki ochrony zdrowia, personel medyczny, personel administracji jednostek służby zdrowia, Województwo oraz całe społeczeństwo, głównie w regionie. W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z wyżej wymienionym sprzętem i oprogramowaniem oraz wydatki związane z promocją projektu w prasie, wykonywaniem plakatów, zarządzaniem projektem. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Zainteresowanego. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu związane są z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty powstałe w wyniku projektu są związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, który wywiódł prawidłowy skutek prawny braku prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, że przepis art. 86 ust. 1 pkt 18 ustawy, na który Wnioskodawca powołuje się we własnym stanowisku, nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Natomiast wniosek w części dotyczącej uznania za koszt kwalifikowalny podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 661 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi