Planowane wniesienie aportem do spółki budynków i budowli wraz z gruntem, na którym budynki te i budowle są posadowione, będzie korzystać ze zwolnie... - Interpretacja - IPTPP2/443-435/13-4/JN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.07.2013, sygn. IPTPP2/443-435/13-4/JN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Planowane wniesienie aportem do spółki budynków i budowli wraz z gruntem, na którym budynki te i budowle są posadowione, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz art. 29 ust. 5 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wniesienia aportem nieruchomości zabudowanej, na podstawie:

  • art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy prawidłowe,
  • art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wniesienia aportem nieruchomości zabudowanej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lipca 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, pytania i własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 lipca 2013 r.).

Powiat nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Starostwo Powiatowe jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym nałożone na powiat, jako jednostkę samorządową zadania są wykonywane za pośrednictwem Starostwa. Aktem notarialnym z dnia 24 sierpnia 2010 r. Powiat powołał spółkę Spółka z o.o., gdzie Powiat jest 100% udziałowcem. Spółka ma na celu wykonywanie zadań własnych Powiatu związanych z promocją i ochroną zdrowia, a wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym. Przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej oraz działalność w zakresie ochrony i promocji zdrowia.

Spółka zachowuje ciągłość usług świadczonych uprzednio przez:

  • Zespół Opieki Zdrowotnej - Szpital Miejski od dnia 6.11.1979 r. do dnia 31.12.1998 r.
  • Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej od dnia 1.01.1999 r. do 30.11.2010 r.

Powiat jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej, położonej w K. oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 1036/3 na podstawie decyzji Urzędu Wojewódzkiego z dnia 02.02.2000 r. Organ ten stwierdził nabycie z dniem 01.01.1999 r. z mocy prawa mienia nieruchomego Skarbu Państwa będącego we władaniu Zespołu Opieki Zdrowotnej - Szpital Miejski, tj. przedmiotowej nieruchomości oraz budynków i budowli trwale związanych z gruntem. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej był użytkownikiem nieruchomości na zasadzie nieodpłatnego użytkowania na podstawie art. 53 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 tekst jednolity). Powiat na podstawie umowy najmu zawartej dnia 27 października 2010 r. działki o numerach 1036/29, 1036/30, 1036/32, 1036/35, 1036/36, 1036/37, 1036/38, 1036/40, 1036/41, 1036/42, 1036/46, 1036/47, 1036/48, 1036/51, 1036/52 powstałe w wyniku podziału działki 1036/3 przekazał do odpłatnego korzystania Spółce Spółka z o.o., a następnie na podstawie umowy użytkowania nieruchomości z dnia 30 sierpnia działki o numerach 1036/29, 1036/30, 1036/32, 1036/35, 1026/36, 1036/37, 1036/38, 1036/40, 1036/42, 1036/47, 1036/48, 1036/51 stały się przedmiotem odpłatnego użytkowania przez Spółkę Spółka z o.o., które trwa do chwili obecnej.

Powiat zamierza wnieść nieruchomość oznaczoną w ewidencji jako działka o numerze 1036/35 jako wkład niepieniężny (aport) do Spółki tytułem powiększenia kapitału zakładowego. Od 1979 r. Zespół Opieki Zdrowotnej - Szpital Miejski, od 1999 r. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, a od 2010 r. Spółka posiadały przedmiotową nieruchomość i władały ją. Przez cały czas korzystania z przedmiotowej nieruchomości Spółka i jej poprzednicy dokonywali nakładów na remonty budynków, budowli i urządzeń tam zlokalizowanych ze środków własnych.

W stosunku do ww. przedmiotowych budynków i budowli Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat i nie ponosił ani nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków i budowli, a zatem nie przysługiwało ani nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bo nie było wydatków na ulepszenie.

Zdaniem Wnioskodawcy dostawa budynków i budowli w ramach wniesienia aportu nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Pierwsze zasiedlenie, zdaniem Wnioskodawcy, miało w dniu 27 października 2010 r., bowiem z tą datą spółce Spółka z o.o. z siedzibą w K. oddano do używania przedmiotowe budynki i budowle w ramach umowy najmu, którą Wnioskodawca wymienia wyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 lipca 2013 r.).

Czy wniesienie aportem nieruchomości gruntowej zabudowanej do Spółki ze 100% udziałem Powiatu będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 lipca 2013 r.), czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, ponieważ w stosunku do budynków i budowli położonej na tej nieruchomości w okresie od nabycia do dnia dzisiejszego nie przysługiwało Powiatowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie, w stosunku do których miał prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W ocenie Wnioskodawcy dostawa budynków i budowli nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, co zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT objęte jest zwolnieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie zwolnienia od podatku VAT wniesienia aportem nieruchomości zabudowanej, na podstawie:

  • art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy za prawidłowe,
  • art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż jak i najem, dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, objętych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwolnieniem od podatku, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, możliwość zrezygnowania z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy na zasadach ogólnych.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 595), organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy). W myśl art. 33 powołanej ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem starostwo powiatowe działając w imieniu powiatu realizuje zadania własne powiatu jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie powiat.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Starostwo Powiatowe jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Powiat jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 1036/3 na podstawie decyzji Urzędu Wojewódzkiego. Organ ten stwierdził nabycie z dniem 01.01.1999 r. z mocy prawa mienia nieruchomego Skarbu Państwa będącego we władaniu Zespołu Opieki Zdrowotnej - Szpital Miejski, tj. przedmiotowej nieruchomości oraz budynków i budowli trwale związanych z gruntem. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej był użytkownikiem nieruchomości na zasadzie nieodpłatnego użytkowania na podstawie art. 53 ustawy o zakładach opieki. Powiat na podstawie umowy najmu zawartej dnia 27 października 2010 r. działki o numerach 1036/29, 1036/30, 1036/32, 1036/35, 1036/36, 1036/37, 1036/38, 1036/40, 1036/41, 1036/42, 1036/46, 1036/47, 1036/48, 1036/51, 1036/52 powstałe w wyniku podziału działki 1036/3 przekazał do odpłatnego korzystania Spółce Spółka z o.o., a następnie na podstawie umowy użytkowania nieruchomości z dnia 30 sierpnia działki o numerach 1036/29, 1036/30, 1036/32, 1036/35, 1026/36, 1036/37, 1036/38, 1036/40, 1036/42, 1036/47, 1036/48, 1036/51 stały się przedmiotem odpłatnego użytkowania przez Spółkę Spółka z o.o., które trwa do chwili obecnej.

Powiat zamierza wnieść nieruchomość oznaczoną w ewidencji jako działka o numerze 1036/35 jako wkład niepieniężny (aport) do Spółki tytułem powiększenia kapitału zakładowego. Od 1979 r. Zespół Opieki Zdrowotnej - Szpital Miejski, od 1999 r. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, a od 2010 r. Spółka posiadały przedmiotową nieruchomość i władały ją. Przez cały czas korzystania z przedmiotowej nieruchomości Spółka i jej poprzednicy dokonywali nakładów na remonty budynków, budowli i urządzeń tam zlokalizowanych ze środków własnych. W stosunku do ww. przedmiotowych budynków i budowli Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat nie ponosił ani nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków i budowli, a zatem nie przysługiwało ani nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bo nie było wydatków na ulepszenie. Zdaniem Wnioskodawcy dostawa budynków i budowli w ramach wniesienia aportu nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Pierwsze zasiedlenie, zdaniem Wnioskodawcy, miało w dniu 27 października 2010 r., bowiem z tą datą spółce Spółka z o.o. z siedzibą w K. oddano do używania przedmiotowe budynki i budowle w ramach umowy najmu.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że wniesienie aportem do spółki budynków i budowli znajdujących się na działce nr 1036/35 nie będzie dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia. Pierwsze zasiedlenie miało miejsce z chwilą oddania przedmiotowych budynków i budowli w najem tj. 27 października 2010 r. Zatem doszło do wydania ww. budynków i budowli do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynków i budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym wniesienie aportem do spółki budynków i budowli znajdujących się na działce nr 1036/35, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w przypadku gdy Wnioskodawca nie zrezygnuje ze zwolnienia i nie wybierze opcji opodatkowania wskazanej w art. 43 ust. 10 ustawy.

Wobec powyższego badanie przesłanek uprawniających do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy jest bezzasadne.

Ponadto, jeżeli Wnioskodawca nie wybierze opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy i dostawa budynków i budowli, o których mowa wyżej będzie zwolniona od podatku, to zbycie gruntu, na którym budynki i budowle są posadowione, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy, będzie również korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując, planowane wniesienie aportem do spółki budynków i budowli wraz z gruntem, na którym budynki te i budowle są posadowione, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz art. 29 ust. 5 ustawy, pod warunkiem, że nie zostanie wybrana opcja opodatkowania wskazana w art. 43 ust. 10 ustawy.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa budynków i budowli będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, uznać należy za prawidłowe, natomiast w zakresie zastosowania do planowanego aportu zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 310 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi