
Temat interpretacji
Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie otrzyma dofinansowanie projektu B. ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w ramach Osi IV programu Leader. Głównym celem operacji będzie poprawa jakości życia mieszkańców poprzez stworzenie ogólnodostępnego sportowego placu zabaw na terenie wsi, będącego miejscem integracji jego mieszkańców i rozwijania aktywności sportowej dzieci i młodzieży. W ramach projektu zostaną nabyte: zestaw sprawnościowy (złożony z różnego rodzaju wież, przepłotni linowej, dużej zjeżdżalni, podwieszanego mostku ruchomego, podestów i drabinki poziomej), linarium (zestaw sprawnościowy linowy), sprężynowy skuter, karuzela, huśtawka ważka, tablica informacyjna/regulamin. Stowarzyszenie nie prowadzi i w najbliższym okresie nie planuje rozpocząć prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie ze statutem (§ 7) celem Stowarzyszenia jest:
- rozwój obszarów wiejskich;
- troska o rozwój wiedzy ogólnej, specjalistycznej i kwalifikacji zawodowych rolników, w tym działalność naukowa i naukowo techniczna;
- aktywizacja mieszkańców społeczności lokalnych;
- szerzenie oświaty, organizacja kursów, szkoleń, aktywizacja ludności wiejskiej, wspieranie działań społeczno-zawodowych kobiet, propagowanie wiedzy dotyczącej wszystkich istotnych aspektów życia społecznego i gospodarczego. Działalność oświatowa;
- zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz kulturowego dziedzictwa regionów;
- uczestniczenie w programach pomocowych i bilateralnych Unii Europejskiej oraz innych organizacji z nią współpracujących;
- wspieranie działań szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz rozbudowa bazy służącej zabezpieczeniu czasu poza lekcyjnego dzieci i młodzieży;
- działania wspierające rozwój kółek informatycznych, w tym rozbudowa i utrzymanie sieci komputerowej z podłączeniem Internetu. Utrzymanie i udostępnianie społeczeństwu posiadanego sprzętu technicznego, w tym zakup przedmiotów i sprzętu niezbędnych do ich udostępniania. Szerzenie idei społeczeństwa informatycznego;
- likwidacja barier związanych z dostępem do edukacji społeczności lokalnych zwłaszcza dzieci i młodzieży;
- zapoznawanie się z dorobkiem kultury narodowej i twórcze zaangażowanie się w rozwój życia kulturalnego. Wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego i gospodarczego wsi;
- organizacja współpracy Inicjowanie i wspieranie działalności kulturalnej, organizacja imprez dla i z udziałem członków lokalnej społeczności;
- wspieranie przedsiębiorczości;
- integracja przedstawicieli różnych sektorów życia społecznego: organizacji pozarządowych, samorządów i przedstawicieli biznesu;
- wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnych na wsi;
- działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego, propagowanie akcji, inicjatyw, technologii i rozwiązań ekologicznych. Ochrona i opieka zwierząt;
- upowszechnianie kultury fizycznej i sportu społeczeństwa, szczególnie dzieci i młodzieży. Budowa, utrzymanie i rozbudowa bazy sportowej;
- prowadzenie działalności turystycznej i krajoznawczej;
- działalność na rzecz upowszechniania aktywnego wypoczynku mieszkańców. Budowa i utrzymanie bazy rekreacyjno-społecznej. Zakładanie, prowadzenie i wspieranie klubów i drużyn aktywizujących społeczność wiejską;
- zaspokajanie zbiorowych jak i indywidualnych potrzeb wspólnoty mieszkańców danej społeczności lokalnej oraz szeroko rozumiana poprawa jakości życia;
- tworzenie więzi lokalnych integrujących społeczeństwo lokalne i regionalne;
- wykorzystywanie naturalnych i kulturowych zasobów regionów do pozyskiwania dodatkowych źródeł dochodów przez lokalnych mieszkańców;
Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach ww. projektu nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji przekazywane będą na podstawie refundacji kosztów kwalifikowanych określonych we wniosku o płatność. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212 poz. 1336). Dotacja służyć będzie tzw. wydatkom kwalifikowanym, związanym z rozwijaniem turystyki lub rekreacji na terenie LGD. Część wydatków objęta będzie podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione na potrzeby projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy realizując ww. projekt, dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa Stowarzyszeniu, jako osobie prawnej, nieprowadzącej działalności gospodarczej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu VAT poniesionego w związku z realizacją projektu...
Zdaniem Stowarzyszenia, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje i nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu, jako osobie prawnej, nieprowadzącej działalności gospodarczej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług, związanych z opisanym projektem. Zatem Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż w powyższym zdarzeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztu VAT poniesionego przy realizacji ww. projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie otrzyma dofinansowanie na realizację projektu B.. Nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem z wniosku nie wynika, że towary i usługi nabywane w ramach projektu realizowanego przez Stowarzyszenie posłużą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Stowarzyszenie nie ma i nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. zadania. Stowarzyszenie nie ma i nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.
Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, o uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
