Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym proje... - Interpretacja - IPPP3/443-552/13-2/MKw

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.07.2013, sygn. IPPP3/443-552/13-2/MKw, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2013 r. (data wpływu 19.06.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie ze statutem Instytutu (dalej jako Instytut) przedmiotem działalności Instytutu jest przede wszystkim:

  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, badań kosmicznych i w innych dziedzinach techniki, w których występują zagadnienia pokrewne;
  • przystosowanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce, oraz upowszechnienia wyników tych prac;
  • upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych poprzez prowadzenie informacji naukowo-technicznej, w tym działalności bibliotecznej w przedmiocie działania Instytutu, prowadzenie działalności normalizacyjnej i patentowej, prowadzenie działalności wydawniczej;
  • wykonywanie badań i analiz technicznych związanych z przedmiotem działania Instytutu;
  • prowadzenie szkoleń specjalistycznych oraz różnych form kształcenia ustawicznego.

Ponadto Instytut prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, związaną z: produkcją instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych, nawigacyjnych; produkcją statków i konstrukcji pływających, produkcją statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn.

Obecnie Instytut wraz z Instytutem Badawczym L. realizuje projekt H. - Ocena wpływu nawozów fosforanowych na stan zdrowotny lasu zobrazowany za pomocą fotowoltaicznego SDL BSP (dalej jako Projekt H.).

W ramach Projektu H. Instytut bierze udział w realizacji dwóch zadań badawczych tj.:

  1. w Zadaniu Badawczym A3 (dalej jako ZBA3),
  2. w Zadaniu Badawczym C1 (dalej jako ZBC 1),

oraz w pięciu zadaniach administracyjnych będących pomocniczymi w stosunku do zadań badawczych tj.:

  1. w Zadaniu Promującym projekt D1 (dalej jako ZAD1)
  2. w Zadaniu dotyczącym Zarządzania projektem E1 (dalej jako ZAE1),
  3. w Zadaniu dotyczącym Monitoringu wskaźników projektu E2 (dalej jako ZAE2),
  4. w Zadaniu dotyczącym Audytu projektu E3 (dalej jako ZAE3),
  5. w Zadaniu dotyczącym Nawiązania kontaktów i wymiany doświadczeń E4 (dalej jako ZAE4).

W Zadaniu Badawczym ZBA3 celem jest przygotowanie prototypu platformy multisensorowej złożonej z kamery wielospektralnej, sensorów i układów obliczeniowych służących do mierzenia i analizy parametrów lotu, oprogramowania analizującego uzyskane obrazy pod kątem poszukiwania patogenów na sfotografowanych drzewach oraz sensorów badających skład atmosfery między lasem a samolotem. Po zakończeniu nalotów nad lasami poszczególne elementy platformy zostaną przebadane pod kątem eksploatacyjnym i wytrzymałościowym. Platforma multisensorowa w całości ani żaden z jej komponentów nie będą przekazywane lub sprzedawane innym podmiotom i pozostaną w instytucie do ewentualnego wykorzystania w pracach naukowo-badawczych w innych projektach realizowanych przez Instytut.

W ramach Zadania Badawczego ZBC1 pracownicy Instytutu nabędą praktyczną wiedzę na temat wykonywania nalotów na małych wysokościach oraz wykonywania zdjęć wielospektralnych nad lasami. Nabyta wiedza nie będzie przekazywana ani wykorzystywana poza Instytutem.

W ramach Zadania Administracyjnego ZAD1 będzie zaprojektowana, wykonana, obsługiwana i aktualizowana strona internetowa dotycząca projektu.

W ramach Zadania Administracyjnego ZAE1 będzie realizowane zrządzanie projektem i monitorowanie jego postępów oraz prowadzona będzie sprawozdawczość merytoryczno - finansowa do Instytucji Finansujących.

W ramach Zadania Administracyjnego ZAE2 będzie realizowany Monitoring wskaźników projektu, którego celem jest zapobiegnięcie ewentualnym przekroczeniom terminu zakończenia projektu oraz kosztu projektu.

W ramach Zadania Administracyjnego ZAE3 będzie zrealizowany Audyt zewnętrzny projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z uczestnictwem Instytutu w realizacji Projektu H. Instytut uprawniony będzie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z tym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Instytutu, z uwagi na fakt, iż nabywane towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie wystąpi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z Projektem H.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 VATU opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Odpłatność oznacza wykonanie powyższych czynności za wynagrodzeniem, tj. pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawa towaru lub wykonanie usługi) powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym.

W przedmiotowym przypadku realizowane przez Instytut prace nie są wykonywane za wynagrodzeniem. Są one sfinansowane ze środków otrzymanych z Komisji Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 VATU w podstawie opodatkowania VAT należy uwzględnić także otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Tak więc, włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłato podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Otrzymana przez Instytut dotacja celowa służy jedynie na pokrycie kosztów dotyczących Projektu H.. W związku z realizacją Projektu H. Instytut ponosi przede wszystkim koszty:

  1. wynagrodzenia z pochodnymi personelu badawczego, technicznego oraz wynagrodzenia personelu zarządzającego i rozliczającego projekt;
  2. zakupu materiałów niezbędnych do skonstruowania prototypu platformy multisensorowej;
  3. przelotów i wykonania zdjęć związanych z realizacją ZBC1.

Pozyskana dotacja celowa nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanych czynności. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Instytut otrzyma jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Biorąc powyższe pod uwagę, otrzymywana przez Instytut dotacja nie będzie uwzględniona jako obrót z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi zakupione dla celów realizacji Projektu H. nie będą w praktyce wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty prac pozostaną w Instytucie i nie będą przedmiotem dalszej odprzedaży (odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług). W konsekwencji, nie wystąpią przesłanki uprawniające Instytut do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z tym projektem.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 VATU prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnemu podatnikowi VAT jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione co najmniej dwa warunki:

  1. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz
  2. nabywane towary i usługi są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem). Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 VATU stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Efekty realizowanego zadania badawczego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Instytut nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia towarów i usług w związku z realizacją Projektu H..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przede wszystkim:

  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie lotnictwa, badań kosmicznych i w innych dziedzinach techniki, w których występują zagadnienia pokrewne;
  • przystosowanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce, oraz upowszechnienia wyników tych prac;
  • upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych poprzez prowadzenie informacji naukowo-technicznej, w tym działalności bibliotecznej w przedmiocie działania Instytutu, prowadzenie działalności normalizacyjnej i patentowej, prowadzenie działalności wydawniczej;
  • wykonywanie badań i analiz technicznych związanych z przedmiotem działania Instytutu;
  • prowadzenie szkoleń specjalistycznych oraz różnych form kształcenia ustawicznego.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z: produkcją instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych, nawigacyjnych; produkcją statków i konstrukcji pływających, produkcją statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn.

Obecnie Instytut wraz z Instytutem Badawczym L. realizuje projekt H. - Ocena wpływu nawozów fosforanowych na stan zdrowotny lasu zobrazowany za pomocą fotowoltaicznego SDL BSP (dalej jako Projekt H.).

W ramach projektu H. Instytut bierze udział w realizacji dwóch zadań badawczych tj.:

  1. w Zadaniu Badawczym A3 (dalej jako ZBA3),
  2. w Zadaniu Badawczym C1 (dalej jako ZBC 1),

oraz w pięciu zadaniach administracyjnych będących pomocniczymi w stosunku do zadań badawczych tj.:

  1. w Zadaniu Promującym projekt D1 (dalej jako ZAD1)
  2. w Zadaniu dotyczącym Zarządzania projektem E1 (dalej jako ZAE1),
  3. w Zadaniu dotyczącym Monitoringu wskaźników projektu E2 (dalej jako ZAE2),
  4. w Zadaniu dotyczącym Audytu projektu E3 (dalej jako ZAE3),
  5. w Zadaniu dotyczącym Nawiązania kontaktów i wymiany doświadczeń E4 (dalej jako ZAE4).

W Zadaniu Badawczym ZBA3 celem jest przygotowanie prototypu platformy multisensorowej złożonej z kamery wielospektralnej, sensorów i układów obliczeniowych służących do mierzenia i analizy parametrów lotu, oprogramowania analizującego uzyskane obrazy pod kątem poszukiwania patogenów na sfotografowanych drzewach oraz sensorów badających skład atmosfery między lasem a samolotem. Po zakończeniu nalotów nad lasami poszczególne elementy platformy zostaną przebadane pod kątem eksploatacyjnym i wytrzymałościowym. Platforma multisensorowa w całości ani żaden z jej komponentów nie będą przekazywane lub sprzedawane innym podmiotom i pozostaną w instytucie do ewentualnego wykorzystania w pracach naukowo-badawczych w innych projektach realizowanych przez Instytut.

W ramach Zadania Badawczego ZBC1 pracownicy Instytutu nabędą praktyczną wiedzę na temat wykonywania nalotów na małych wysokościach oraz wykonywania zdjęć wielospektralnych nad lasami. Nabyta wiedza nie będzie przekazywana ani wykorzystywana poza Instytutem. Ponadto w ramach Zadania Administracyjnego ZAD1 będzie zaprojektowana, wykonana, obsługiwana i aktualizowana strona internetowa dotycząca projektu.

W ramach Zadania Administracyjnego ZAE1 będzie realizowane zrządzanie projektem i monitorowanie jego postępów oraz prowadzona będzie sprawozdawczość merytoryczno - finansowa do Instytucji Finansujących. Z kolei w ramach Zadania Administracyjnego ZAE2 będzie realizowany Monitoring wskaźników projektu, którego celem jest zapobiegnięcie ewentualnym przekroczeniom terminu zakończenia projektu oraz kosztu projektu. Dodatkowo w ramach Zadania Administracyjnego ZAE3 będzie zrealizowany Audyt zewnętrzny projektu.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotem interpretacji jest prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem, inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem rozstrzygnięcia, gdyż nie były przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 446 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie