
Temat interpretacji
Miejsce świadczenia i opodatkowania usług związanych z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników dla pracodawców zagranicznych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 26 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług związanych z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników dla pracodawców zagranicznych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 lutego 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług związanych z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników dla pracodawców zagranicznych.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka prowadzi działalność związaną z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników dla pracodawców zagranicznych (PKD 7810Z) i posiada Certyfikat o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru agencji zatrudnienia wydany przez Marszałka Województwa.
W zakres prowadzonej działalności wchodzi przede wszystkim:
- pośrednictwo pracy dla marynarzy, oficerów, stoczniowców i innych zawodów powiązanych z gospodarką morską i lądową;
- aranżowanie wiz, zezwoleń, itp. niezbędnych do rozpoczęcia pracy na statku/lądzie;
- aranżowanie transportu (bilety lotnicze, transport drogowy, kolejowy i promowy) do i z miejsca pracy/mustrowania na statek;
- aranżowanie ubiorów roboczych, obuwia roboczego, dodatkowego wyposażenia niezbędnego do podjęcia pracy, itp. - na zlecenie klienta;
- weryfikacja dokumentów morskich, certyfikatów, itp.;
- ubezpieczenie osób kierowanych do pracy - na zlecenie klienta;
- aplikowanie dokumentów flagowych dla marynarzy;
- pomoc merytoryczna dla marynarzy w sytuacjach spornych z armatorami.
Zgodnie z podpisanymi umowami z armatorami i kontrahentami zagranicznymi, Spółka otrzymuje należność za świadczone usługi - jest to tzw. agency fee, czyli opłata agencyjna zawierająca opłatę rekrutacyjną wraz z poniesionymi kosztami (transportu, dokumentów, odzieży i wyposażenia, ubezpieczenia, itp.). Na podstawie art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług są to usługi niepodlegające opodatkowaniu w Polsce.
Ww. usługi pośrednictwa pracy wykonywane są na zlecenie armatorów i kontrahentów zagranicznych będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Spółka postępuje prawidłowo, kwalifikujące swoje usługi - świadczone w sposób ciągły - jako usługi kompleksowe nie podlegające podatkowi od towarów i usług (NP) zgodnie z art. 28b ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, postępuje prawidłowo, traktując wszystkie elementy swojej działalności jako usługę kompleksową, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (NP) zgodnie z art. 28b ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n
W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:
b. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
c. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazać należy, iż świadczenie składające się z co najmniej dwóch czynności, które z ekonomicznego punktu widzenia tworzy jedną całość ma miejsce wtedy, gdy jedną z jego części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego zrealizowania (wykorzystania) usługi zasadniczej. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej, praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowanie do poszczególnych jego elementów odrębnych cen. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu czynności kompleksowej.
Z treści wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność związaną z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników dla pracodawców zagranicznych. W zakres prowadzonej działalności wchodzi przede wszystkim: pośrednictwo pracy dla marynarzy, oficerów, stoczniowców i innych zawodów powiązanych z gospodarką morską i lądową, aranżowanie wiz, zezwoleń, itp. niezbędnych do rozpoczęcia pracy na statku/lądzie, aranżowanie transportu (bilety lotnicze, transport drogowy, kolejowy i promowy) do i z miejsca pracy/mustrowania na statek, aranżowanie ubiorów roboczych, obuwia roboczego, dodatkowego wyposażenia niezbędnego do podjęcia pracy, itp. - na zlecenie klienta, weryfikacja dokumentów morskich, certyfikatów, itp., ubezpieczenie osób kierowanych do pracy - na zlecenie klienta, aplikowanie dokumentów flagowych dla marynarzy, pomoc merytoryczna dla marynarzy w sytuacjach spornych z armatorami. Spółka otrzymuje należność za świadczone usługi - jest to tzw. agency fee, czyli opłata agencyjna zawierająca opłatę rekrutacyjną wraz z poniesionymi kosztami (transportu, dokumentów, odzieży i wyposażenia, ubezpieczenia, itp.). Ww. usługi pośrednictwa pracy wykonywane są na zlecenie armatorów i kontrahentów zagranicznych będącymi podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy.
W tak przedstawionym stanie faktycznym świadczenie Spółki stanowi usługę złożoną, składającą się z kombinacji różnych czynności, tworzącą jedną całość w sensie funkcjonalnym i ekonomicznym, tj. kompleksową usługę związaną z pozyskiwaniem pracowników dla pracodawców zagranicznych. Wymienione we wniosku poszczególne świadczenia wchodzące w skład kompleksowej usługi służą bowiem wykonaniu czynności głównej, którą jest rekrutacja pracowników. Bez świadczenia głównego, poszczególne czynności wymienione we wniosku nie miałyby racji bytu jako samoistne usługi. Tylko kompleksowe wykonanie wszystkich czynności realizuje cel, który chce osiągnąć usługobiorca pozyskanie wykwalifikowanej siły roboczej.
Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż skoro armatorzy i kontrahenci zagraniczni spełniają definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy i mają siedziby w krajach innych niż Polska, miejscem świadczenia i opodatkowania wykonywanych przez Spółkę usług, o których mowa we wniosku - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, w którym usługobiorcy posiadają siedzibę. W konsekwencji, usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
