Brak opodatkowania czynności zbycia w formie aportu składników materialnych i niematerialnych. - Interpretacja - ITPP2/443-1144/12/RS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2012, sygn. ITPP2/443-1144/12/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak opodatkowania czynności zbycia w formie aportu składników materialnych i niematerialnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 479 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności zbycia w formie aportu składników materialnych i niematerialnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności zbycia w formie aportu składników materialnych i niematerialnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest jednostką dominującą w ramach grupy i prowadzi działalność w zakresie projektowania, zakupu, dystrybucji i sprzedaży detalicznej odzieży. W ramach struktury przedsiębiorstwa posiada wyodrębniony Dział Projektowania Produktów i Przygotowania Produkcji (Dział PP), który realizuje w szczególności następujące działania/formy aktywności (określane dalej jako działalność w zakresie projektowania i przygotowania produkcji):

  • analizę bieżących i przewidywanych trendów mody na rynku polskim i na rynkach zagranicznych,
  • przegląd kolekcji odzieży i trendbooków na rynkach zagranicznych,
  • określanie kształtu kolekcji, w tym linii asortymentowych oraz ilości różnych wzorów oraz podejmowanie decyzji co do wprowadzanych na rynek produktów,
  • projektowanie odzieży we własnym zakresie, współpracę z biurami projektowymi i zakupy projektów,
  • opracowanie wytycznych do produkcji kolekcji,
  • zamawianie kolekcji u wybranych producentów (podmioty trzecie),
  • nadzór nad produkcją kolekcji przez producentów,
  • aranżowanie i nadzór nad transportem kolekcji od producentów do Polski (oraz do dystrybutorów w innych krajach)

Powyższe zadania przypisane są poszczególnym pracownikom w ramach Działu PP i wykonywane z wykorzystaniem własnych zasobów, jak i podwykonawców - w oparciu o stosowne ustalenia umowne. Za wykonanie ww. zadań odpowiedzialne są osoby przyporządkowane do struktur Działu PP. Zadaniami tego działu w powyższych obszarach kierują liderzy (w tym dyrektor Działu PP), którzy podlegają bezpośrednio pod zarząd Spółki. Jednocześnie w ramach ww. działu istnieje wyodrębniona struktura oraz hierarchia pracowników. Spółka planuje dokonać reorganizacji polegającej na wyodrębnieniu wybranych działalności do podmiotów zależnych tak aby poza funkcją holdingową, ograniczyła swoją działalność do pełnienia roli dystrybutora na rynku polskim (tzn. prowadziła sprzedaż towarów, podobnie do innych dystrybutorów działających juz obecnie w ramach grupy na rynkach zagranicznych), a inne działalności poza funkcją dystrybucyjną zostały przeniesione do podmiotów specjalizujących się w tym zakresie (planowane jest przeniesienie prawie wszystkich działów, w tym Działu PP, działu personalnego, księgowości i kontrolingu, etc. - przy czym w Spółce poza działem zajmującym się sprzedażą/dystrybucją pozostanie dział informatyczny, którego ewentualne przeniesienie od strony prawnej byłoby bardzo skomplikowane, ze względu na umowy licencyjne na oprogramowanie, z którego korzysta grupa). W ramach planowanej restrukturyzacji w pierwszym kroku zamierza przenieść działalność wykonywaną przez Dział PP do nowo utworzonego lub istniejącego podmiotu - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (spółki zależnej), który będzie prowadził działalność w zakresie projektowania i przygotowania produkcji. W konsekwencji Spółka planuje wnieść do spółki zależnej wkład niepieniężny w postaci wyodrębnionego w ramach struktury organizacyjnej Działu PP (niestanowiącego oddziału lub innej jednostki samobilansującej) w zamian za objęcie udziałów w spółce zależnej. Po dokonaniu aportu w oparciu o otrzymane składniki majątkowe, przejęte umowy i kontakty handlowe oraz przejętych pracowników, spółka zależna będzie prowadzić działalność w obszarze aktywności Działu PP. Z funkcjonalnego punktu widzenia dział ten jako odrębny podmiot będzie kontynuował swe dotychczasowe zadania oraz będzie samodzielnie funkcjonować na rynku. Dział PP posiada zdolność do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy świadczący usługi na rzecz innych podmiotów. Tym samym. wniesiony aport do spółki zależnej umożliwi jej podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej polegającej na projektowaniu i przygotowaniu produkcji. Spółka zależna działając w oparciu o składniki majątkowe otrzymane w formie aportu będzie osiągała przychody a także ponosiła ryzyko gospodarcze (np. związane z możliwością stworzenia nieudanej kolekcji). Po otrzymaniu Działu PP spółka zależna rozpocznie świadczenie usług w powyższym zakresie. W związku z faktem, że dział ten (który zajmuje się również pozyskiwaniem towarów od dostawców) zostanie przeniesiony, obie spółki zawrą umowę, na podstawie której spółka zależna będzie oferowała Spółce towary (kolekcje) do sprzedaży. Efektywnie więc spółka zależna będzie odpowiedzialna za zaprojektowanie, wyprodukowanie, dostarczenie i sprzedaż na rzecz Spółki towarów (w postaci gotowej kolekcji), która będzie pełniła rolę dystrybutora (sprzedawcy do klientów ostatecznych). Ze względu na znaczną skalę przedsięwzięcia (w tym np konieczność odpowiedniego przygotowania do omawianych zmian grupowych platform informatycznych) strony planują, że w okresie przejściowym, Spółka będzie nadal właścicielem towaru kupowanego od producentów, a spółka zależna będzie świadczyć na rzecz Spółki kompleksowe usługi w zakresie projektowania i przygotowania produkcji. Do Działu PP przyporządkowane są m.in.

  • środki trwałe i wyposażenie związane z funkcjonowaniem działu, w tym środki trwałe i wyposażenie, z których korzystają pracownicy tego działu,
  • prawa do znaków towarowych,
  • prawa autorskie (w tym do materiałów reklamowych i szkoleniowych),
  • know-how w zakresie projektowania odzieży.
  • inne wartości niematerialne związane z funkcjami i zadaniami działu,
  • inne elementy funkcjonalnie związane z działem.

Powyższe składniki majątkowe mają zostać przeniesione w ramach aportu całego Działu PP. Do działu tego przyporządkowane są również zobowiązania funkcjonalnie związane z tym działem. Zobowiązania te zostaną przeniesione do spółki zależnej w takim zakresie, w jakim będzie to możliwe od strony prawnej (przykładowo na spółkę zależną nie będą mogły zostać przeniesione w żadnym zakresie zobowiązania publicznoprawne Spółki). W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Działu PP (około 300 osób) zostanie przeniesionych na mocy art. 231 Kodeksu Pracy w ramach tzw. przejścia zakładu pracy. Jednocześnie, po aporcie spółka zależna zawrze ze Spółką umowę najmu na powierzchnię biurową dla przenoszonych pracowników. Po dokonaniu aportu, spółka zależna będzie kontynuowała i rozwijała dotychczasowe zadania i funkcje tego działu wykorzystując przejęte składniki majątkowe, umowy oraz pracowników. Dodatkowo zawarte zostaną ze Spółką (lub innymi podmiotami z grupy) umowy outsourcingu na wybrane usługi świadczone przez działy administracyjne w ramach grupy (np. w zakresie księgowości, kadr i płac oraz obsługi informatycznej). Spółka posiada system rachunkowy pozwalający na przypisanie do Działu PP poszczególnych kosztów (prowadzenie ewidencji według miejsca powstawania kosztów) oraz aktywów i pasywów (w tym zobowiązań, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych). Ze względu na fakt, iż Dział PP działa na potrzeby wewnętrzne Spółki, nie jest dokonywane szczegółowe wyodrębnianie przychodów dla jego działalności. Dodatkowo Dział PP działa w oparciu o zaplanowany i wydzielony odrębnie budżet w podziale na poszczególne zadania przypisane do tego działu. Budżet przygotowywany |jest na podstawie przewidywanych wydatków związanych z poszczególnymi zadaniami działu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego wniesienie aportu w postaci Działu PP do spółki zależnej będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie opisanego w zdarzeniu przyszłym wkładu niepieniężnego w postaci Działu PP do spółki zależnej nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wskazała, że definicja zawarta w tym przepisie odpowiada definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle powyższej definicji, aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Spółka wskazała, że w świetle powyższego, aby uznać dany zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. w wyroku NSA z dnia 12 maja 2011 r. (sygn. akt II FSK 2222/09), a także w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 27 lipca 2012 r. (nr IPTPB3/423-137/12-4/MF), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 18 stycznia 2011 r. (nr ILPB3/423-840/10-4/EK) Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 6 kwietnia 2009 r. (nr IPPP1-443-36/09-2/AK), w dniu 2 kwietnia 2009 r. (nr IPPB5/423-9/09-2/MB), w dniu 16 lutego 2009 r. (nr IPPP1-443-2207/08-5/MP), czy w dniu 19 listopada 2008 r. (nr IPPB3/423-1271 /08-2/MB). W opinii Spółki, poniżej wskazane okoliczności jednoznacznie wskazują, ze Dział PP stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zespół składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa Spółki.

Podstawowym warunkiem uznania że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych. Spółka stwierdziła, że w praktyce organów podatkowych podkreśla się, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych/przypadkowych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębną działalność. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, przy czym punktem odniesienia jest rola jaką te składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w z dnia 26 listopada 2008 r., nr IPPB5/423-6/08-3/MB). Dodatkowo zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 14 września 2005 r. (nr ZD/406- 137/CIT/05) warunkiem, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), jest wystąpienie co najmniej po jednym składniku z tych grup składników majątkowych. W ocenie Spółki, warunek istnienia zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych będzie spełniony w analizowanym przypadku, gdyż w skład wyodrębnionej części przedsiębiorstwa (Działu PP), wejdą wszystkie aktywa i zobowiązania pozwalające na realizację powierzonych temu działowi funkcji. Będą to zarówno składniki materialne (w tym środki trwałe), jak i niematerialne (w szczególności prawa do znaków towarowych). W skład przenoszonych składników będą wchodziły również zobowiązania (istniejące na dzień planowanego aportu), które zostały wymienione jako element definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, przenoszone składniki będą tworzyły określony zespół, a nie tylko sumę poszczególnych składników. Zespół tych składników umożliwi bowiem spółce zależnej podjęcie działalności wykonywanej obecnie w ramach Spółki przez Dział PP i osiąganie z tego tytułu przychodów.

Wyodrębnienie organizacyjne

Przepisy nie wymieniają warunków, które muszą być spełnione, aby zespół składników materialnych i niematerialnych można uznać za wyodrębniony organizacyjnie. Zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika |jako dział, wydział, oddział itd. (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 stycznia 2011 r., nr ILPB3/423-840/10-4/EK oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2008 r. nr IPPB5/423-6/08-3/MB). Ocena odrębności w tej płaszczyźnie powinna polegać na określeniu roli składników materialnych i niematerialnych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią one odrębną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. Jednym z głównych czynników świadczących o wyodrębnieniu organizacyjnym Działu PP jest jego spójna wewnętrzna organizacja, realizowane zadania jak również funkcjonalność przypisanych do tego działu stanowisk pracy. Spółka podkreśliła, iż Dział PP jest organizacyjnie wyodrębniony w ramach Jej wewnętrznej struktury. Wewnętrzny schemat organizacyjny przedstawia istnienie odrębnych funkcjonalnie działów, jak np Działu PP, a także działów wspierających działalność operacyjną Spółki (np. w zakresie księgowości, kadr i płac, IT). Jednocześnie, istotnym czynnikiem świadczącym o wyodrębnieniu organizacyjnym jest także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza przyporządkowana wyłącznie do Działu PP i tym samym dedykowana do wykonywania zadań przypisanych do tego działu. Pracownicy nie są służbowo zależni od pozostałych pracowników Spółki, za wyjątkiem najwyższego szczebla kierowniczego. Wyodrębnienie organizacyjne odbywa się także na innych płaszczyznach W szczególności istnieje możliwość ścisłego przypisania do Dział PP poszczególnych składników majątku, takich jak środki trwałe (np komputery, meble), wartości niematerialne i prawne (w tym prawa ochronne na znaki towarowe) oraz zobowiązania. Tym samym na Dział PP składa się zespół kluczowych składników przeznaczonych do realizacji zadań z zakresu projektowania i przygotowania produkcji.

Wyodrębnienie finansowe

Zdaniem Spółki, ani prowadzenie osobnych ksiąg rachunkowych, ani sporządzanie bilansu (czyli zakwalifikowanie do kategorii samobilansującego się oddziału") nie jest wymienione wśród warunków niezbędnych do tego aby dany zespół składników i zobowiązań mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Spółka wskazała, że wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne jest aby przenoszone należności i zobowiązana były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze).", co potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2008 r., nr IPPB5/423-6/08-3/MB. Jednocześnie, organy podatkowe wskazują, iż Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej ()" (np Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2011 r., nr ILPB3/423-840/10-4/EK). Spółka stwierdziła, że posiada i wykorzystuje narzędzia rachunkowe pozwalające na przypisanie poszczególnych kosztów do Działu PP (prowadzenie ewidencji według miejsca powstawania kosztów) oraz aktywów i pasywów (w tym zobowiązań, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych). Jednocześnie, ze względu na fakt, iż Dział PP działa na potrzeby wewnętrzne Spółki, nie jest dokonywane szczegółowe wyodrębnianie przychodów dla działalności Działu PP. Bez znaczenia dla uznania Działu PP za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, pozostaje zagadnienie portfela wierzytelności. Przepisy prawa nie wskazują na konieczność przenoszenia istniejących źródeł przychodów w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jednakże Dział PP będzie osiągał przychody z tytułu świadczenia usług, jak i udzielania licencji na korzystanie ze znaków towarowych, działając na rynku jako odrębne przedsiębiorstwo. Sytuację tę można przyrównać do sytuacji przedsiębiorstwa, które właśnie rozpoczyna działalność na rynku. Przedsiębiorstwo takie nie ma z góry zapewnionego źródła przychodów - takie źródła generuje po rozpoczęciu działalność operacyjnej. Mimo to, takiemu nowoutworzonemu, gotowemu do podjęcia działalności przedsiębiorstwu nie można odmówić przymiotu przedsiębiorstwa. Spółka podkreśliła, iż Dział PP działa w oparciu o zaplanowany i wydzielony odrębnie budżet w podziale na poszczególne zadania przypisane do tego działu, który przygotowywany jest na podstawie przewidywanych wydatków związanych z poszczególnymi zadaniami. Zdaniem Spółki, mając na uwadze powyższe, możliwe jest oddzielenie finansów całego przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części (Działu PP). W efekcie, w przypadku planowanego aportu, będzie istniała możliwość przeniesienia do ksiąg rachunkowych spółki zależnej majątku i zobowiązań związanych funkcjonalnie z Działem PP.

Wyodrębnienie funkcjonalne i zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot.

Zdaniem Spółki, dla oceny odrębności funkcjonalnej istotny jest fakt, iż przedmiot działalności Działu PP stanowi jeden z elementów zakresu podstawowej działalności Spółki, a przypisany do niego zespół składników majątkowych i jego struktura organizacyjna pozwalają na samodzielną realizację zadań z zakresu projektowania i przygotowania produkcji. Dział PP jest zorganizowanym zespołem tych składników powiązanych funkcjonalnie i organizacyjnie, pełniących szczególną rolę w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa tj. w zakresie realizacji zadań dotyczących projektowania i przygotowania produkcji oraz zarządzania znakami towarowymi, które to działania w znaczący sposób wpływają na wielkość przychodów osiąganych przez Spółkę. W opinii Spółki, z funkcjonalnego punktu widzenia, Dział PP jako odrębny podmiot jest w stanie kontynuować realizację swoich dotychczasowych zadań oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Dział PP posiada bowiem zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy świadczący usługi na rzecz innych podmiotów. Spółka wskazała, iż wydzielony Dział PP jest wyposażony we wszelkie aktywa i pasywa niezbędne do realizacji zadań, które mogą być mu powierzone, a tym samym składniki majątkowe wchodzące w skład tego działu umożliwią spółce zależnej podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej polegającej na projektowaniu i przygotowaniu produkcji. Istotnym argumentem przemawiającym za uznaniem, że Dział PP stanowi zorganizowaną i wyodrębnioną funkcjonalnie część przedsiębiorstwa Spółki jest fakt, że do Działu PP została przydzielona grupa wyspecjalizowanych pracowników posiadających odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie zadań przypisanych do tego działu. W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Działu PP (kilkaset osób) zostanie przeniesionych na mocy art. 231 Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy, a więc zostanie zachowana ciągłość funkcji personelu. Tym samym, podmiot otrzymujący aport w oparciu o aktywa i pasywa przypisane do Działu PP oraz zasoby ludzkie i know-how w zakresie prowadzenia działalności projektowej i przygotowania produkcji, będzie mógł rozpocząć prowadzenie działalności w analogicznym zakresie. Spółka zależna będzie również w stanie uzyskiwać dochody, a więc prowadzić działalność rentowną, efektywną ekonomicznie. W ocenie Spółki, bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, iż nastąpi zawarcie umowy lub umów pomiędzy nią a spółką zależną dotyczących pozyskania wsparcia administracyjnego (co odpowiada koncepcji tzw. outsourcingu. obejmującej np. wsparcie księgowe i administracyjne) oraz umowy najmu powierzchni biurowej.

W opinii Spółki, opisany Dział PP jest wystarczający dla samodzielnego i sprawnego działania spółki zależnej, co potwierdza prawidłowość jego zakwalifikowania do kategorii zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W świetle wyżej przedstawionych argumentów Dział PP jest wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem składników przeznaczonym do realizacji określonych zadań z zakresu projektowania i przygotowania produkcji. który może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania i funkcjonujące na rynku. Zdaniem Spółki, mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę, wkład niepieniężny w postaci Działu PP stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 6 pkt 1 ww. ustawy Spółka stwierdziła, iż z uwagi na fakt, że aport jest szczególnym rodzajem transakcji zbycia, a opisany wkład niepieniężny w postaci Działu PP stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zasadnym jest stwierdzenie, że na mocy wyżej powoływanego przepisu, transakcja wniesienia tego wkładu do spółki zależnej nie będzie podlegała opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy