Brak prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-100/13/AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.04.2013, sygn. ITPP2/443-100/13/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uczelnia realizuje projekt pn. , zgodnie z umową o jego dofinansowanie. Przedmiotowy projekt jest realizowany w ramach Osi Priorytetowej 1 - Przedsiębiorczość, Działania 1.1 - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, Poddziałania 1.1.3 - Inwestycje infrastrukturalne tworzące powiązania kooperacyjne pomiędzy jednostkami naukowymi i badawczo-rozwojowymi, a przedsiębiorstwami, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W ramach tego przedsięwzięcia zostały nabyte urządzenia wykorzystywane w pracach badawczych. Głównym celem projektu jest zacieśnienie współpracy pomiędzy Uczelnią a przedsiębiorstwami, poprzez modernizację odpowiedniej bazy laboratoryjnej w regionie. Cel główny zostanie zrealizowany dzięki celom pośrednim: udostępnianie wyników prac, czyli transfer wiedzy i technologii do praktyki gospodarczej, doskonalenie metod prowadzenia prac badawczo-rozwojowych (zwiększenie obecności przedsiębiorstw korzystających z laboratorium dzięki zakupowi nowoczesnej aparatury badawczej), wykorzystanie wyników badań przyczyni się do wzrostu konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Na terenie Uczelni powstało nowoczesne laboratorium budowlane, w którym będą prowadzone badania dla przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy będą mieli ogólny dostęp do wiarygodnych i aktualnych wyników badań wykonanych na nabytym sprzęcie. Dzięki modernizacji laboratorium wzrośnie konkurencyjność gospodarki, a to jest jeden z celów strategicznych Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego województwa do 2020 r. Nabyty sprzęt przyczyni się do postępu prac badawczych nad rozwojem produktów branży budowlanej przez przedsiębiorstwa z województwa. Nabyta aparatura badawcza nie będzie wykorzystywana w działalności dydaktycznej oraz komercyjnej. Z zapisów wniosku o dofinansowanie wynika, iż efekty badań będą powszechnie dostępne, choć potrzebę wykonania badań będą zgłaszać konkretne przedsiębiorstwa budowlane, ale efekty badań nie będą skierowane do indywidualnego, konkretnego podmiotu, będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów budowlanych. Uczelnia wykonując badania nie będzie przekazywała praw autorskich z nimi związanych i będzie dysponentem oraz stroną zarządzającą wynikami przeprowadzonych badań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Uczelnia, w związku ze realizowanym ww. projektem, nie ma prawa do odzyskania podatku w całości lub w części od wydatków związanych z wykonywaniem tego przedsięwzięcia...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odzyskania w całości podatku od towarów i usług od wydatków związanych z wykonaniem projektu. Uczelnia prowadzi studia zawodowe na kierunku budownictwo i w związku z tym dysponuje odpowiednią kadrą naukowo-dydaktyczną w tym zakresie. Zgodnie z Jej statutem, podstawowymi zadaniami jest między innymi prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych; upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, techniki, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Zgodnie z zapisami statutu, realizując zadania określone powyżej, współpracuje z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi, gospodarczymi i innymi, prowadzącymi działalność zbieżną z jej działalnością. Uczelnia ponownie wskazała, że zostały nabyte urządzenia do laboratorium budowlanego wykorzystywane w pracach badawczych. Wykonane prace badawcze będą poza działalnością komercyjną i dydaktyczną. Głównym celem działania laboratorium będzie zacieśnienie współpracy pomiędzy Uczelnią a przedsiębiorstwami poprzez modernizację odpowiedniej bazy laboratoryjnej w regionie oraz prowadzenie badań dla przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy będą mieli dostęp do wiarygodnych i aktualnych wyników badań wykonanych na nabytym sprzęcie. Uczelnia uważa, iż cel jakiemu ma służyć laboratorium, wyklucza możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części od wydatków związanych z wykonaniem tego projektu. Powtórnie wskazała, że efekty badań będą powszechnie dostępne, choć potrzebę wykonania badań będą zgłaszać konkretne przedsiębiorstwa budowlane. Efekty badań nie będą skierowane jedynie do indywidualnego, konkretnego podmiotu, będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów budowlanych. Uczelnia ponownie stwierdziła, że wykonując badania nie będzie przekazywała praw autorskich związanych z badaniami i będzie dysponentem oraz stroną zarządzającą wynikami przeprowadzonych badań. Prowadzenie takich badań nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak świadczenia na rzecz tylko jednej, konkretnej osoby fizycznej lub prawnej powoduje, iż nie występuje, w rozumieniu przepisów art. 8 ust.1 ustawy, świadczenie usług podlegające opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Na potwierdzenie swego stanowiska Uczelnia powołała interpretację Ministra Finansów z dnia 10 lutego 2006 r. nr PP3-812-94/2006/BL/203.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 996 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy