
Temat interpretacji
Czy Wojewódzki Specjalistyczny Szpital dziecięcy ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony w związku z wydatkami, jakie będzie ponosić w wyniku realizacji projektu?
Czy nieodliczony podatek naliczony będzie kosztem kwalifikowalnym?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 28 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 01 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , który został przekazany do Biura Krajowej Informacji w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 28 września 2011 r.).
Wniosek został uzupełniony w dniu 01 grudnia 2011 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego oraz o pełnomocnictwo.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wniosek dotyczy umowy o dofinansowanie projektu jaką Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy zawarł z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, zwanym Instytucją Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Umowa zawarta została 31 grudnia 2010 r. Szpital Dziecięcy realizuje ww. umowę w partnerstwie z 6 innymi jednostkami regionu. Liderem umowy jest Centrum Onkologii SP ZOZ. Celem projektu jest wdrożenie nowych i rozbudowa już istniejących systemów teleinformatycznych wraz z zakupem niezbędnego sprzętu i oprogramowania systemowego.
W przypadku Jednostki Wnioskodawcy będą to następujące zakupy:
- zakup licencji oraz rozszerzenie funkcjonalne Szpitalnego Systemu Informatycznego Eskulap,
- zakup sprzętu komputerowego,
- klaster HA serwerów dla systemu Eskulap,
- ucyfrowienie Działu Diagnostyki Obrazowej wraz z systemem archiwizacji i dystrybucji danych,
- system znakowania i identyfikacji towarów w aptece szpitalnej w oparciu o kody kreskowe,
- system kompleksowego zarządzania siecią i dostępem do Internetu.
Ostatecznymi odbiorcami projektu będą pacjenci, jednostki ochrony zdrowia, personel medyczny i administracyjny jednostki, Województwo oraz całe społeczeństwo, głównie regionu. W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z zakupami ww. sprzętu oraz oprogramowania, a także związane z promocją projektu oraz jego zarządzaniem.
Zadaniem statutowym Szpitala jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia dla pacjentów do 19 roku życia. Szpital może i prowadzi działalność gospodarczą w bardzo ograniczonym zakresie, z której zyski w całości przeznaczone są na realizację działalności statutowej.
Jednostka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i dokonuje sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej. Ze względu na znikomy udział działalności pomocniczej w stosunku do działalności medycznej (poniżej 2% w skali roku) szpital nie odlicza podatku VAT. W każdym miesiącu składana jest natomiast deklaracja VAT-7, na której podawana jest sprzedaż:
- z działalności medycznej, która np. art. 43 punkt 18 i 18a ustawy o VAT jest zwolniona z podatku,
- z pozostałej działalności gospodarczej opodatkowany wg stawek 8%, 23% oraz wyliczony wg nich podatek VAT, który Szpital odprowadza na konto Urzędu Skarbowego.
Wydatki poniesione w związku z planowaną realizacją projektu będą miały związek ze sprzedażą zwolnioną.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż faktury dokumentujące poniesione w ramach projektu wydatki dotyczące Szpitala będą wystawione na Jednostkę Zainteresowanego. Szpital będzie właścicielem nabytych w ramach projektu sprzętu, licencji i systemów. Z nabytych w ramach projektu: sprzętu, licencji i systemów nie będą korzystali inni partnerzy projektu .
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Szpital dziecięcy ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony w związku z wydatkami, jakie będzie ponosić w wyniku realizacji projektu... Czy nieodliczony podatek naliczony będzie kosztem kwalifikowalnym...
Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust.
Usługi służące ochronie zdrowia i życia ludzkiego świadczone przez Szpital zgodnie z art. 13 ust. 1 punkt 18 i 18a ustawy z dnia l marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Podatek naliczony od realizowanego projektu stanowi w przypadku jednostki Wnioskodawcy w całości koszt kwalifikowalny i nie będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego z uwagi na to, że Jednostka nie korzysta z odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ udział rocznego obrotu opodatkowanego do obrotu całkowitego jest mniejszy niż 2% zgodnie z art. 90 ust. 10 punkt 2 Wnioskodawca uznaje, że wynosi 0%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym, zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje projekt pn. . Celem projektu jest wdrożenie nowych i rozbudowa już istniejących systemów teleinformatycznych wraz z zakupem niezbędnego sprzętu i oprogramowania systemowego. W przypadku Jednostki Wnioskodawcy będą to następujące zakupy: zakup licencji oraz rozszerzenie funkcjonalne Szpitalnego Systemu Informatycznego, zakup sprzętu komputerowego, klaster HA serwerów dla systemu, ucyfrowienie Działu Diagnostyki Obrazowej wraz z systemem archiwizacji i dystrybucji danych, system znakowania i identyfikacji towarów w aptece szpitalnej w oparciu o kody kreskowe, system kompleksowego zarządzania siecią i dostępem do Internetu. Szpital będzie właścicielem nabytych w ramach projektu sprzętu, licencji i systemów. Wydatki poniesione w związku z planowaną realizacją projektu będą miały związek ze sprzedażą zwolnioną. Faktury dokumentujące poniesione w ramach projektu wydatki będą wystawione na Wnioskodawcę. Szpital będzie właścicielem nabytych w ramach projektu sprzętu, licencji i systemów, z których nie będą korzystali inni partnerzy projektu.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie miał zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.
Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki są związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą miały związek ze sprzedażą zwolnioną. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
