Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-1199/12/AŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.01.2013, sygn. IBPP3/443-1199/12/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 2 listopada 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2012r. (data wpływu 27 grudnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. .....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Gmina Miasto (Wnioskodawca) była beneficjentem projektu pn. ..., realizowanego w latach 2007-2008. Projekt był finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 1, Działanie 1.4. Głównym celem projektu był wzrost znaczenia turystyki jako czynnika stymulującego rozwój społeczno-gospodarczy oraz ułatwienie dostępu do obiektów turystyki i kultury poprzez rozwijanie kompleksowego systemu informacji kulturalnej i turystycznej.

Cele szczegółowe projektu to:

  • poprawa dostępu do informacji turystycznej,
  • zwiększenie stopnia wykorzystania technologii informatycznych przez turystów i mieszkańców,
  • podniesienie jakości usług publicznych w sektorze turystyki.

Zakres projektu obejmuje stworzenie systemu informacji publicznej dla turystów oraz mieszkańców miasta takich jak: sieć bezosobowych punktów informacji turystycznej i infomatów oraz system informacji wizualnej (tj. oznakowanie zabytków, atrakcji turystycznych, ciągów pieszych i ulic).

W ramach realizacji projektu ... dostarczone zostały produkty, którymi są:

1.W części informatycznej projektu :

  • urządzenia teleinformatyczne (Bezosobowe Punkty Informacji Turystycznej);
  • infomaty - 50 szt. - bezosobowe multimedialne punkty dostępu do Internetu usytuowane przy głównych szlakach i miejscach, najczęściej odwiedzanych przez turystów oraz mieszkańców. Uruchomiono również 11 infomatów przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo;
  • portal internetowy z bazą danych o C i okolicach (oprogramowanie) zawierający informacje dot. obszaru turystyki i kultury w C. Portal dostępny jest w infomatach i w sieci rozległej Internet.

Funkcjonalność oprogramowania obejmuje między innymi możliwość dokonywania rezerwacji usług przez użytkowników oraz aktualizowanie oferty przez usługodawców:

  • grupa serwerów dedykowanych pod obsługę portalu i infomatów.

2.W części wizualnej projektu:

  • jednolity system oznakowania zabytków, atrakcji turystycznych, oznakowanie tablicami informacyjnymi tras komunikacyjnych dla turystów pieszych i zmotoryzowanych;
  • tablice informacyjne dla ruchu pieszego, usytuowane przy głównych trasach komunikacyjnych;
  • tablice informacyjne dla ruchu kołowego (uzupełnienie obecnego oznakowania), usytuowane w miejscach największych atrakcji turystycznych miasta;
  • tablice zbiorcze informacyjne (32 szt.) zawierające schematyczną mapę C oraz informacje o najbliższych obiektach ciekawych do obejrzenia;
  • tablice informacyjne o obiektach zabytkowych (30 szt.) usytuowane na obiekcie;
  • tablice przystankowe (46 szt.) usytuowane wzdłuż tras komunikacyjnych.

Projekt jest projektem z typu Zaprojektuj i wybuduj. Projekt został podzielony na cztery etapy:

  • etap I - Opracowanie dokumentacji technicznej i projektów budowlanych dla montażu infomatów;
  • etap II - Opracowanie dokumentacji technicznej znaków informacji wizualnej;
  • etap III - Zakup sprzętu i oprogramowania dla części informatycznej projektu wraz z wykonaniem prac budowlano-montażowych infomatów;
  • etap IV - Zakup i montaż informacji wizualnej (tablic informacyjnych).

Projekt nie generuje dochodów, natomiast koszty operacyjne związane z jego utrzymaniem są pokrywane z budżetu Gminy Miasta.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żaden sposób związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. ......

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów/usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124. Eksploatacja systemu, wdrożonego w ramach ww. projektu nie wiąże się z uzyskiwaniem jakichkolwiek przychodów przez Gminę. Wszystkie usługi elektroniczne, powstałe w ramach projektu pn. ... są usługami bezpłatnymi, ogólnodostępnymi i nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca, który jako beneficjent realizował projekt pn. .... w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu, nie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z jego realizacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca był beneficjentem projektu pn. ..., realizowanego w latach 2007-2008. Projekt był finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 1, Działanie 1.4.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żaden sposób związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w świetle art. 86 ustawy o VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że w przypadku towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żaden sposób związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane przez Wnioskodawcę w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca, który jako beneficjent realizował projekt pn. ... w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu, nie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z jego realizacją, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach