Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP2/443-1196/12/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2012, sygn. ITPP2/443-1196/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Związek jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i sportu. Do celów Związku należy w szczególności:

  1. pomoc w organizowaniu szkolenia sportowego przez członków Związku, we wszystkich kategoriach wiekowych, w zakresie sportu amatorskiego, profesjonalnego i osób niepełnosprawnych oraz dbałość o stałe podnoszenie poziomu sportowego,
  2. organizowanie oraz pomoc w organizowaniu innym podmiotom zawodów, imprez sportowych, szkoleń i szeroko rozumianej rekreacji oraz propagowanie walorów sportu i rekreacji, jak również organizowanie działalności sportowej i rekreacyjnej dla osób niepełnosprawnych,
  3. integracja poszczególnych instytucji sportowych zrzeszonych w Związku,
  4. pomoc w uzyskaniu środków oraz dbałość o ich prawidłowy i proporcjonalny podział pomiędzy zrzeszonych członków,
  5. utrzymanie i polepszenie infrastruktury obiektów zarządzanych przez Związek,
  6. prowadzenie działalności wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie kultury fizycznej,
  7. szkolenie oraz doskonalenie kadr trenersko-instruktorskich,
  8. wspieranie działalności uczniowskich klubów sportowych;
  9. kontynuowanie i kultywowanie tradycji sportowych Klubu Sportowego,
  10. koordynacja wykorzystania obiektów przez członków Związku i osoby trzecie.

Związek osiąga cele, w szczególności poprzez:

  1. pomoc w organizacji klubów sportowych w wybranych dyscyplinach sportu oraz pomoc członkom Związku w organizowaniu szkolenia sportowego,
  2. zapewnienie osobom uczestniczącym w działalności sportowej i rekreacyjnej potrzeb:


    1. biologicznych, w szczególności zwiększenia zdolności przystosowawczych organizmu do wzmożonego wysiłku fizycznego, odnowy biologicznej organizmu, sprawności fizycznej i ochrony zdrowia,
    2. emocjonalnych, w szczególności wzbogacenia świata przeżyć wewnętrznych, zwłaszcza sfery emocjonalnej związanej z udziałem w walce sportowej, z odnoszonymi sukcesami i niepowodzeniami we współzawodnictwie, uodpornienia na stres, pogłębienia więzi interpersonalnych i rozładowania napięć emocjonalnych, kreowania postaw przywódczych,
    3. społecznym, w szczególności integracji środowiskowej i międzyosobowej, uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym,
    4. związanych z właściwą opieką medyczną
  3. organizowanie zawodów i imprez sportowych oraz imprez rekreacyjnych w porozumieniu z członkami związku,
  4. budowę, modernizację i właściwe utrzymanie obiektów sportowych oraz urządzeń towarzyszących,
  5. zapewnienie swoim członkom odpowiednich warunków do uprawiania sportu, w tym organizowanie dla nich imprez o charakterze sportowo- rekreacyjnym, turystyczno-wypoczynkowym,
  6. prowadzenie działalności gospodarczej,
  7. prowadzenie działalności pożytku publicznego,
  8. współpracę z właściwymi organami administracji państwowej, rządowej i samorządowej oraz organizacjami realizującymi cele społeczne i organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych i chorych.

Działalność gospodarcza prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, a wypracowany zysk w całości przeznaczony jest na cele statutowe Związku. Związek nie posiada statusu OPP. Prowadzi działalność sklasyfikowaną wg PKD (2007) w GUS 93.11Z. Związek użytkuje obiekt na podstawie umowy użyczenia zawartej z Miastem. Otrzymuje faktury związanie z utrzymaniem obiektu, czyli faktury za energię elektryczną, wodę i ścieki, energię cieplną, gaz, śmieci, przeglądy techniczne i konserwacje obiektów. Wskazane faktury związane są zarówno z działalnością opodatkowaną, zwolnioną i będącą poza zakresem regulacji ustawy o podatku od towarów i usług. Na sfinansowanie wydatków związanych z mediami związek otrzymuje dotację celową z Urzędu Miasta. Obecnie Związek nie odlicza podatku naliczonego z tytułu zakupu mediów. W stosunku do niektórych wydatków Związek odlicza podatek naliczony na podstawie WSS (współczynnik struktury sprzedaży), zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. W celu obliczenia WSS Związek uwzględnia tylko sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną (sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu nie jest uwzględniana na potrzeby obliczania WSS).

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytania:

  • Czy Związek postępuje prawidłowo nieodliczając podatku naliczonego z tytułu zakupu mediów...
  • Czy, w przypadku odpowiedzi negatywnej Związkowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie obliczonego współczynnika struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 (tj. WSS zgodnie z opisem wskazanym w stanie faktycznym)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z fakturami na utrzymanie obiektu, tj. wydatkami na media. Po powołaniu treści art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług Związek wskazał, że od w/w faktur związanych ze sprzedażą mieszaną odliczenie będzie częściowe, na podstawie obliczonego WSS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to w myśl art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł podatnika prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, ze proporcja ta wynosi 0%

Z opisu stanu faktycznego wynika, Związek prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu. Otrzymuje faktury dotyczące mediów, jednakże nie odliczał do chwili złożenia wniosku podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w fakturach za media na zasadach wynikających z treści art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy