
Temat interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na budowie systemu informacji przestrzennej
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011r. (data wpływu 16 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową powołaną do obsługi Urzędu Miasta Jako podmiot reprezentujący Beneficjenta - Miasto, jednostka przystąpiła jako Partner - do udziału w Projekcie Partnerskim współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Indywidualnego Programu Kluczowego pn. w ramach działania 2.2. Budowa Infrastruktury Społeczeństwa Informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Interpretacja indywidualna jest niezbędna do wypełnienia oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT. Oświadczenie jest wymagane, jako załącznik do wniosku o płatność. Projekt pn. jest ściśle powiązany z realizowanym przez Województwo projektem i jego planowaną kontynuacją w zakresie dalszej informatyzacji jednostek administracji samorządowej regionu w związku z realizacją polityki państwowej w tym zakresie.
Przedmiotem części projektu realizowanej przez Wnioskodawcę jest informatyzacja Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, będącego w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta , która pozwoli na ulepszenie wymiany danych, lepszą komunikację na szczeblu administracji.
W ramach informatyzacji zostanie zakupione oprogramowanie systemowe, oprogramowanie narzędziowe, oprogramowanie aplikacyjne, sprzęt komputerowy oraz zostanie zakupiona usługa wdrożenia Systemu Informacji Przestrzennej Województwa.
Projekt jest całkowicie niedochodowy, z tytułu jego realizacji Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów a nabywane na potrzeby realizowanego projektu towary i usługi nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Projekt inwestycji publicznej pozwala na zapewnienie odpowiedniej jakości pracy Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Przedmiot inwestycji nie zostanie przekazany osobom trzecim, nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych, czyli osiągania przychodów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Przedmiotem statutowej działalności Wnioskodawcy jest m.in. budowa infrastruktury, wdrażanie, rozwój i eksploatacja systemów informatycznych, teleinformatycznych na terenie Miasta Utrzymanie efektów projektu będzie finansowane ze środków budżetowych Miasta. Realizacja inwestycji przez Wnioskodawcę wpisana jest jako zadanie statutowe w ramach zadań własnych Gminy K.
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. W oświadczeniu o kwalifikowalności VAT (składanym do wniosku o płatność) jednostka zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach zadania pn. części poniesionego VAT, jeśli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z powyższym Wnioskodawca, realizując projekt dofinansowany w ramach działania 2.2. Budowa infrastruktury Społeczeństwa Informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizowanym przedmiotem projektu pn. nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ponadto Wnioskodawcy w związku z realizacją Projektu nie przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący samorządową jednostką budżetową powołaną do obsługi Urzędu Miasta , przystąpiła jako Partner - do udziału w Projekcie Partnerskim współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Indywidualnego Programu Kluczowego pn. w ramach działania 2.2. Budowa Infrastruktury Społeczeństwa Informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Przedmiotem części projektu realizowanej przez Wnioskodawcę jest informatyzacja Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, będącego w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta , która pozwoli na ulepszenie wymiany danych, lepszą komunikację na szczeblu administracji.
W ramach informatyzacji zostanie zakupione oprogramowanie systemowe, oprogramowanie narzędziowe, oprogramowanie aplikacyjne, sprzęt komputerowy oraz zostanie zakupiona usługa wdrożenia Systemu Informacji Przestrzennej Województwa.
Projekt jest całkowicie niedochodowy, z tytułu jego realizacji Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów a nabywane na potrzeby realizowanego projektu towary i usługi nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Przedmiot inwestycji nie zostanie przekazany osobom trzecim, nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych, czyli osiągania przychodów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Analiza zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy wskazuje, że nabywane towary i usługi pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny. W treści wniosku podano, że nabywane na potrzeby realizowanego projektu towary i usługi nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą . Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).
Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.
Nadmienia się, że ww. przepisy zostały powtórzone niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 6 kwietnia § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż że towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT czyli związane są z wykonywaniem czynności, które nie dają podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania dokonanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu zakupów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
