Opodatkowanie dostawy gruntu zabudowanego. - Interpretacja - ITPP1/443-1091/12/AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2012, sygn. ITPP1/443-1091/12/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie dostawy gruntu zabudowanego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 listopada 2012 r. oraz w dniu 11 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu zabudowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 listopada 2012 r. oraz w dniu 11 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu zabudowanego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Samorządowy zakład budżetowy Ośrodek Sportu i Rekreacji w M posiada w trwałym zarządzie grunt zabudowany, między innymi budynkiem hotelu i domkami campingowymi. Ośrodek Sportu i Rekreacji, podobnie jak Miasto M są podatnikami podatku od towarów i usług. Zakład budżetowy na bieżąco odlicza podatek naliczony, m.in. od inwestycji oraz dokonuje sprzedaży usług na wspomnianym majątku oddanym w trwały zarząd przez Miasto. W latach ubiegłych Ośrodek Sportu i Rekreacji otrzymywał także od Miasta dotacje celowe na inwestycje, m.in. na modernizację domków campingowych. Dotacja ta nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Miasto M zamierza wygasić trwały zarząd zakładowi budżetowemu w odniesieniu do nieruchomości zabudowanej i przekazać grunt zabudowany, aportem do Spółki ze 100% udziałem: Centrum Aktywnego Wypoczynku Sp. z o. o. W związku z tym, że przedmiotem aportu mają być grunty zabudowane budynkami i budowlami, Miasto zamierza zastosować zwolnienie od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie znajdzie w przedmiotowym przypadku zastosowania, gdyż zasiedlenie gruntu wraz z budynkami nastąpi dopiero z chwilą wniesienia tych nieruchomości aportem. Wcześniej były one przekazane w trwały zarząd, a nie na podstawie czynności opodatkowanej. Właścicielem budowli jest Ośrodek Sportu i Rekreacji w M. Jednostka ta zamierza przekazać przedmiotowe obiekty na rzecz Miasta, w związku z wygaszeniem trwałego zarządu gruntu zabudowanego.

W uzupełnieniach do wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. oraz z dnia 11 grudnia 2012 r. Wnioskodawca poinformował, że nieruchomość będąca przedmiotem trwałego zarządu stanowi własność jednostki samorządu terytorialnego - Miasta M. Przekazanie nieruchomości w trwały zarząd (działki nr 26/1) nastąpiło na podstawie decyzji Naczelnika Miasta M z dnia 2 stycznia 1979 r., działki 8,9 - decyzją Zarządu Gospodarki Terenami w M z dnia 7 sierpnia 1975 r., działki nr 5/1 na podstawie decyzji Przewodniczącego Zarządu Miasta M nr z dnia 10 września 1993 r. natomiast w przypadku działki nr 7 brak jest decyzji o oddaniu w trwały zarząd, jednakże jak wynika z decyzji o ustaleniu opłat z tytułu trwałego zarządu od roku 1986 r. Ośrodek Sportu i Rekreacji obciążany jest opłatami z tego tytułu również za działkę nr 7. Czynność przekazania w trwały zarząd nieruchomości była odpłatna. Ostatnia podwyżka opłaty nastąpiła na podstawie decyzji nr z dnia . o ustaleniu opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu działkami nr 7, 8, 9, 5/1, 26/1. W momencie przekazania grunt był niezabudowany. Przekazanie naniesionych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji obiektów na rzecz Miasta M, w związku z wygaszeniem trwałego zarządu, będzie czynnością nieodpłatną. Wygaśnięcie decyzji nastąpi z dniem 31 grudnia 2012 r. Natomiast wniesienie aportem do Spółki Centrum Aktywnego Wypoczynku Sp. z o.o. nieruchomości nastąpi w styczniu 2013 r. Ponadto Wnioskodawca poinformował, że domki campingowe są trwale z gruntem związane. Przedmiotowe budowle wzniósł Ośrodek Sportu i Rekreacji w M (po przekazaniu gruntu w trwały zarząd przez Miasto M).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwe jest zastosowanie przez Miasto M zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do czynności przeniesienia nieruchomości zabudowanej do spółki z o.o. Centrum Aktywnego Wypoczynku...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym przypadku przysługuje zwolnienie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do przeniesienia aportem do Spółki gruntu zabudowanego, ponieważ:

  1. Miastu M nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tych obiektów,
  2. Miasto nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Niewielkich ulepszeń dokonywał jedynie zakład budżetowy Ośrodek Sportu i Rekreacji jednostka organizacyjna Miasta M.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego spełnia definicję dostawy zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary, w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony - stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).

Jednocześnie na mocy art. 43 ust. 10 omawianego artykułu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

W art. 2 pkt 14 ustawy, ustawodawca określił co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto zamierza przekazać grunt zabudowany budynkiem hotelu i domkami campingowymi, aportem do Spółki ze 100% udziałem: Centrum Aktywnego Wypoczynku Sp. z o. o. Przedmiotowe obiekty są trwale z gruntem związane. Nieruchomość stanowiąca własność jednostki samorządu terytorialnego (Miasta M) wcześniej została oddana w trwały zarząd samorządowemu zakładowi budżetowemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Zarówno Wnioskodawca, jak i zakład budżetowy są podatnikami podatku od towarów i usług. W momencie przekazania grunt był niezabudowany. Przedmiotowe obiekty (budynek hotelu i domki campingowe) zostały wzniesione przez Ośrodek Sportu i Rekreacji, który na bieżąco odlicza podatek naliczony, m.in. od inwestycji oraz dokonuje sprzedaży usług na przedmiotowym majątku. Miastu natomiast nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do przedmiotowych obiektów. W związku z wygaszeniem trwałego zarządu nastąpi przekazanie naniesionych przez OSiR obiektów na rzecz Miasta. Będzie to czynność nieodpłatna. Natomiast wniesienie aportem do Spółki Centrum Aktywnego Wypoczynku Sp. z o.o. nieruchomości nastąpi w styczniu 2013 r.

Mając na uwadze brzmienie wskazanych przepisów prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że z jego treści nie wynika, aby doszło do pierwszego zasiedlenia przedmiotowej nieruchomości, tj. do oddania obiektów do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem planowana czynność przeniesienia aportem do spółki z o.o. przedmiotowej nieruchomości zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu w art. 2 pkt 14 ustawy, tym samym nie ma podstaw do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jednakże z uwagi na fakt, iż w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, planowany aport do spółki z o. o. gruntu zabudowanego budynkiem hotelu i domkami campingowymi, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy