Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na termomodernizacji placówek oświatowych - Interpretacja - IBPP3/443-921/12/AŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.10.2012, sygn. IBPP3/443-921/12/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na termomodernizacji placówek oświatowych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012r. (data wpływu do tut. organu 30 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat realizuje projekt pn. .... Bezpośrednim celem realizacji projektu jest poprawa jakości powietrza na terenie powiatu poprzez kompleksową termomodernizację ww. szkół.

Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja budynków szkół.

  1. Docieplenie ścian zewnętrznych budynku wraz z wymianą stolarki okienno - drzwiowej.
  2. Wymiana i montaż instalacji c.o.
  3. Wymiana i montaż instalacji wod. - kan.
  4. Wykonanie i montaż instalacji c.w.u.
  5. Modernizację źródła ciepła - montaż kolektorów słonecznych
  6. Wykonanie wentylacji sali gimnastycznej z odzyskiem ciepła, z rekuperacją.

Liceum Ogólnokształcące

  1. Docieplenie ścian zewnętrznych budynku.
  2. Wymiana instalacji c.o.
  3. Wymiana i montaż instalacji c.w.u. wraz z modernizacją źródła ciepła - montaż kolektorów słonecznych.
  4. Docieplenie stropodachu budynku głównego.

Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych Powiatu zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r. (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1592 z późniejszymi zmianami). W szczególności zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in. edukacji publicznej, pomocy społecznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1, 3, 13 i 19 cyt ustawy o samorządzie powiatowym).

Ponadto towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Powiat.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizacja projektu pn. ... będzie finansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Priorytet V. Środowisko, Działanie 3. Czyste powietrze i odnawialne źródła energii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ......

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t j. Dz. U. z 2001r. Nr 142. poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in. edukacji publicznej, pomocy społecznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1, 3, 13 i 19 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Po zakończeniu inwestycji, zostanie ona przekazana w nieodpłatne użytkowanie jednostkom organizacyjnym Powiatu. Szkoły są odrębnymi podatnikami podatku VAT, posiadają odrębny NIP i działają w formie jednostki budżetowej.

Powiat w zakresie realizowanej inwestycji występuje w charakterze organu władzy publicznej, przy czym Powiat działa na podstawie przepisów prawa nakładających obowiązek prowadzenia określonych zadań - ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym tj. miedzy innymi szkół ponadgimnazjalnych i w związku z tym nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego pn. .... w ramach którego wykonana zostanie termomoderniizacja budynku oraz po jego ostatecznym rozliczeniu, o nakłady poniesione na realizację tego zadania zostanie powiększona wartość mienia przekazanego w trwały Zarząd Szkół. Towary i usługi nabyte przez Powiat w trakcie realizacji zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Po zakończeniu realizacji tego projektu jego efekty nie będą dla Powiatu generowały sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stan faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług -z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Powiat (będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT) realizuje projekt pn. ....

Bezpośrednim celem realizacji projektu jest poprawa jakości powietrza na terenie powiatu poprzez kompleksową termomodernizację ww. szkół.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Powiat.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy jednoznacznie wskazuje, że związek taki nie występuje.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że faktycznie towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją ww. projektu. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy w zakresie prawidłowości uznania przez Wnioskodawcę, iż realizując przedmiotową inwestycję występuje w charakterze organu władzy publicznej, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach