Uniwersytetowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP2/443-1011/12/EK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.09.2012, sygn. ITPP2/443-1011/12/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Uniwersytetowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 27 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu: P. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu: P..

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet wraz z Centrum, Szkołą, Komendą oraz Prokuraturą zwraca się z wnioskiem do Komisji Europejskiej o dofinansowanie projektu: P.. Projekt ten ma być prowadzony w ramach programu Komisji Europejskiej: P. i będzie realizowany w latach 2013 - 2015 (24 m-ce).

Jest to projekt o charakterze badawczo-edukacyjnym. Jego całkowity budżet wynosi 146.984 euro. Zadaniem Uniwersytetu jest stworzenie zespołu badawczego z udziałem jego pracowników oraz osób spoza Uczelni, przeprowadzenie badań nad partnerstwem publiczno-prywatnym w zwalczaniu nielegalnej treści w Internecie, zorganizowanie seminarium oraz konferencji międzynarodowej. Wyniki badań zostaną opublikowane w formie raportu oraz skrótowo, w formie K.

W projekcie przewidziano zakup przez Uniwersytet następujących towarów i usług: zaprojektowanie i utrzymanie strony internetowej, przeloty, catering, usługi hotelowe, tłumaczenia, przygotowanie, edycja i druk publikacji. Czynności przewidziane w projekcie nie będą generowały dla Uniwersytetu korzyści finansowych. Udział zarówno w seminarium, jak i w konferencji będzie nieodpłatny. Także nieodpłatnie będą rozprowadzane przygotowane publikacje.

Interpretacja jest wymagana przez Komisję Europejską dla wykazania niemożliwości odzyskania podatku od zakupionych towarów i usług, a w konsekwencji dla umożliwienia uzyskania refundacji kosztów zakupionych towarów i usług wraz z podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Uniwersytetowi, będącemu zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przysługiwać będzie odliczenie podatku naliczonego, związanego z zakupami towarów i usług, służących realizacji ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego, związanego z zakupami towarów i usług służących realizacji tego projektu. Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Uniwersytet wskazał, iż jedyną przesłanką umożliwiającą skorzystanie z uprawnienia sformułowanego w tym przepisie jest bezpośredni związek wydatku ze sprzedażą opodatkowaną, generowanie takiej sprzedaży opodatkowanej poprzez poniesienie służącego jej kosztu. Z uwagi na fakt, że w opisanym projekcie, który ma charakter naukowo-badawczy i prewencyjno-edukacyjny, nie przewiduje się żadnych form sprzedaży opodatkowanej, stąd podatek naliczony, poniesiony przy zakupie towarów i usług służących jego realizacji, nie może być w żaden sposób odzyskany, tym samym stanowić będzie koszt kwalifikowalny projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Uniwersytetowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca nie będzie mógł również otrzymać zwrotu tego podatku, gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 912 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy