Przy organizowaniu biwaku, dla usług nabywanych od innych podatników podstawą opodatkowania będzie kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego,... - Interpretacja - IBPP3/443-475/12/MN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.09.2012, sygn. IBPP3/443-475/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Przy organizowaniu biwaku, dla usług nabywanych od innych podatników podstawą opodatkowania będzie kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego, natomiast dla usług świadczonych we własnym zakresie podstawę opodatkowania podatnik winien wyliczyć zgodnie z art. 29 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2012r. (data wpływu 16 maja 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.) oraz pismem które wpłynęło do tut. Organu w dniu 3 września 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji wyjazdowych warsztatów artystycznych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji wyjazdowych warsztatów artystycznych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP3/443-475/12/MN z dnia 14 sierpnia 2012r. oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 3 września 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 21 sierpnia 2012r.):

Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury, którą powołano Uchwałą Rady Miejskiej w K. Nr () z dnia 28 sierpnia 2000r. Instytucja wpisana została do gminnego rejestru pod pozycją nr (). Instytucja Centrum Kultury rozpoczęła działalność od 1 września 2000r., siedziba znajduje się w K. Działalność instytucji opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2011r. Nr 207, poz. 1230). Źródła finansowania - dotacja od organizatora oraz przychody z działalności kulturalnej. Zgodnie ze statutem nadanym Uchwałą Nr () z dnia 20 czerwca 2007r. podstawowymi celami instytucji Centrum Kultury są:

zaspokajanie kulturalnych potrzeb mieszkańców, promowanie kultury i organizowanie działalności w tej dziedzinie oraz jej współtworzenie ze społecznym ruchem kulturalnym, rozwijanie i zaspokajanie potrzeb informacyjnych i kulturalnych mieszkańców miasta poprzez sieć biblioteczną oraz wydawanie gazety. Centrum Kultury prowadzi różnorodną działalność tj. organizuje zajęcia dla dzieci i młodzieży w formie kółek zainteresowań, warsztaty tematyczne, zespoły taneczno-wokalne, taneczno-folklorystyczne, prowadzi kino, a także dział biblioteczny wraz z filiami, organizuje bezpłatne imprezy kulturalne w plenerze, a także odpłatne i bezpłatne na obiektach instytucji, wynajmuje pomieszczenia oraz sprzęt techniczny do obsługi imprez kulturalnych.

Centrum Kultury jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

Centrum Kultury w ramach prowadzonej działalności kulturalnej organizuje w okresie letnim 7-dniowe wyjazdowe warsztaty artystyczne. Uczestnikami będą wyłącznie dzieci oraz młodzież, które są członkami zespołów wokalno-tanecznych działających w Centrum Kultury. W trakcie warsztatów uczestnicy doskonalą swoje umiejętności artystyczne tj. wokalne, muzyczne, taneczne oraz przygotowują nowe programy taneczne pod okiem wykwalifikowanej kadry. Rodzice uczestników wnoszą opłatę do Centrum Kultury za organizację warsztatów. Z dokonanej opłaty pokrywane są koszty; przejazdów autokarem, noclegów, posiłków (śniadania, obiady, kolacje), ewentualnych drobnych przyjemności (np. lody, desery, zakup biletów na basen).

Centrum kultury ze swej strony dodatkowo ponosi koszty wynagrodzeń odpowiednio wykwalifikowanej kadry, zapewniającej właściwą opiekę wychowawczą. Jednocześnie należy zaznaczyć, że organizacja wyjazdowych warsztatów artystycznych nie stanowi działalności nastawionej na zysk (ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu), gdyż Centrum Kultury nie osiągnie z tego tytułu dochodu, ponieważ koszty przekroczą uzyskane przychody z wniesionych przez uczestników opłat.

Wnioskodawca informuje również, że przedmiotowy wyjazd na warsztaty artystyczne jest organizowany w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 roku (Dz. U. Nr 218 poz. 1696), a ich realizacja jest zgłaszana i podlega kontroli przez kuratorium.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż uczestnicy wyjazdu większość czasu poświęcają na działania artystyczne: plastyczne, plenery malarskie, zajęcia teatralne, improwizowanie scenek aktorskich, ćwiczenia dykcji, zajęcia taneczne, rozwijanie sprawności ruchowej i umiejętności przemieszczania się w takt muzyki, przygotowanie nowych programów tanecznych, Realizacja działań artystycznych obejmuje ok. 8 godzin dziennie z przerwami na posiłki i wypoczynek.

W pozostałym czasie wypoczynek obejmuje: wyjścia nad okoliczną rzeczkę, spacery po okolicy, oraz zorganizowanie jednorazowo wycieczki. w celu zwiedzenia miasta. W trakcie warsztatów Wnioskodawca zorganizował jednorazową wycieczkę. w celu zwiedzenia miasta.

Warsztaty artystyczne wyjazdowe organizowane są w celu doskonalenia umiejętności artystycznych oraz w celu zintegrowania uczestników zespołów artystycznych działających przy Centrum Kultury. Warsztaty zostały zaplanowane w Centrum Kultury i Sztuki xxx, w którym są stworzone odpowiednie warunki dla wszelkich artystycznych działań. Nie jest możliwym zapewnienie organizacji takich samych warsztatów w siedzibie Centrum Kultury. Głównym celem wyjazdu jest realizacja działań artystycznych oraz aktywny i twórczy wypoczynek co stanowi również rekreację.

Wnioskodawca działa na rzecz uczestników 7 dniowego wyjazdu wakacyjnego we własnym imieniu i na własny rachunek. W związku z organizacją wyjazdów Wnioskodawca nabywa usługi: przejazd autokarem, wyżywienie, noclegi od innych podatników. Natomiast sam we własnym zakresie dokonuje zakupów artykułów spożywczych wykorzystywanych do przygotowania podwieczorków dla uczestników.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę wypełniają definicję usług opieki nad dziećmi i/lub młodzieżą i wszelkie świadczenia zapewniane uczestnikom są z tymi usługami związane.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizacji wyjazdów dla członków zespołów wokalno-artystycznych wykonywane są w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty zgodnie z art. 92a ust. l ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) w związku z czym, w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy, i inne formy wypoczynku. Wnioskodawca określa zasady i formy wypoczynku dla dzieci i młodzieży zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odpłatność za udział w wykonywanej wyjazdowej usłudze kulturalnej pn. warsztaty artystyczne podlega opodatkowaniu należnym podatkiem od towarów i usług, a w przypadku opodatkowania, jaką stawkę należy stosować...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Centrum Kultury wykonywana wyjazdowa usługa kulturalna pn. warsztaty artystyczne, w których uczestniczą wyłącznie dzieci i młodzież będące członkami zespołów taneczno-wokalnych działających w Centrum Kultury, w programie których Wnioskodawca zapewnia: przejazd, wyżywienie, ewentualne drobne przyjemności (np. lody, desery, zakup biletów na basen), a także właściwą opiekę wychowawczą przez odpowiednio przygotowaną kadrę prowadzącą w trakcie warsztatów zajęcia artystyczne, jest usługą kulturalną zwolnioną z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Centrum Kultury) jest samorządową instytucją kultury, którą powołano Uchwałą Rady Miejskiej w K. Instytucja wpisana została do gminnego rejestru. Działalność instytucji opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2011r. Nr 207, poz. 1230).

Zgodnie ze statutem nadanym Uchwałą Nr () z dnia 20 czerwca 2007r. podstawowymi celami instytucji Centrum Kultury są: zaspokajanie kulturalnych potrzeb mieszkańców, promowanie kultury i organizowanie działalności w tej dziedzinie oraz jej współtworzenie ze społecznym ruchem kulturalnym, rozwijanie i zaspokajanie potrzeb informacyjnych i kulturalnych mieszkańców naszego miasta poprzez sieć biblioteczną oraz wydawanie gazety. Centrum Kultury prowadzi różnorodną działalność tj. organizuje zajęcia dla dzieci i młodzieży w formie kółek zainteresowań, warsztaty tematyczne, zespoły taneczno-wokalne, taneczno-folklorystyczne, prowadzi kino a także dział biblioteczny wraz z filiami, organizuje bezpłatne Imprezy kulturalne w plenerze a także odpłatne i bezpłatne na obiektach instytucji, wynajmuje pomieszczenia oraz sprzęt techniczny do obsługi imprez kulturalnych.

W ramach prowadzonej działalności kulturalnej Wnioskodawca organizuje w okresie letnim 7-dniowe wyjazdowe warsztaty artystyczne. Uczestnikami będą wyłącznie dzieci oraz młodzież, które są członkami zespołów wokalno-tanecznych działających w Centrum Kultury. W trakcie warsztatów uczestnicy doskonalą swoje umiejętności artystyczne tj. wokalne, muzyczne, taneczne oraz przygotowują nowe programy taneczne pod okiem wykwalifikowanej kadry. Uczestnicy wyjazdu większość czasu poświęcają na działania artystyczne: plastyczne, plenery malarskie, zajęcia teatralne, improwizowanie scenek aktorskich, ćwiczenia dykcji, zajęcia taneczne, rozwijanie sprawności ruchowej i umiejętności przemieszczania się w takt muzyki, przygotowanie nowych programów tanecznych, Realizacja działań artystycznych obejmuje ok. 8 godzin dziennie z przerwami na posiłki i wypoczynek.

W pozostałym czasie wypoczynek obejmuje: wyjścia nad okoliczną rzeczkę, spacery po okolicy, oraz zorganizowanie jednorazowo wycieczki w celu zwiedzenia miasta. Warsztaty artystyczne wyjazdowe organizowane są w celu doskonalenia umiejętności artystycznych oraz w celu zintegrowania uczestników zespołów artystycznych działających przy Centrum Kultury. Warsztaty zostały zaplanowane w Centrum Kultury i Sztuki xxx, w którym są stworzone odpowiednie warunki dla wszelkich artystycznych działań. Nie jest możliwym zapewnienie organizacji takich samych warsztatów w siedzibie Centrum Kultury.

Głównym celem wyjazdu jest realizacja działań artystycznych oraz aktywny i twórczy wypoczynek co stanowi również rekreację.

Rodzice uczestników wnoszą opłatę do Centrum Kultury za organizację warsztatów. Z dokonanej opłaty pokrywane są koszty; przejazdów autokarem, noclegów, posiłków (śniadania, obiady, kolacje), ewentualnych drobnych przyjemności (np. lody, desery, zakup biletów na basen). Centrum kultury ze swej strony dodatkowo ponosi koszty wynagrodzeń odpowiednio wykwalifikowanej kadry, zapewniającej właściwą opiekę wychowawczą.

Wnioskodawca działa na rzecz uczestników 7 dniowego wyjazdu wakacyjnego we własnym imieniu i na własny rachunek. W związku z organizacją wyjazdów Wnioskodawca nabywa usługi: przejazd autokarem, wyżywienie, noclegi od innych podatników. Natomiast sam we własnym zakresie dokonuje zakupów artykułów spożywczych wykorzystywanych do przygotowania podwieczorków dla uczestników.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi, czy odpłatność za udział w wykonywanej wyjazdowej usłudze kulturalnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a przypadku opodatkowania jaką stawkę należy zastosować.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywana wyjazdowa usługa kulturalna, w programie której Wnioskodawca zapewnia: przejazd, wyżywienie, ewentualne drobne przyjemności (np. lody, desery, zakup biletów na basen), a także właściwą opiekę wychowawczą przez odpowiednio przygotowaną kadrę prowadzącą w trakcie warsztatów zajęcia artystyczne, jest usługą kulturalną zwolnioną z podatku VAT.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata.

Ponadto, niewątpliwie świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizacji wyjazdowych warsztatów artystycznych, za które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, stosownie do powołanego na wstępie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pozostaje zatem do rozpatrzenia, czy usługa ta może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jako usługa kulturalna.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując powołaną wyżej regulację zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Podmiotem mogącym świadczyć usługi kulturalne korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Z kolei spełnienie warunku przedmiotowego odnosi się do wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się z podatku usługi kulturalne (). Ustawa nie podaje definicji pojęcia usług kulturalnych. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu usługi kulturalne w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle kultura podaje, że jest to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (...), kultura oznacza materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory. Przez potoczne rozumienie pojęcia kultura możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ww. ustawy).

Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 2 działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

W myśl art. 8 ustawy o działalności kulturalnej, ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1). Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i 2).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie budzi wątpliwości, iż Wnioskodawca wypełnia przesłanki podmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca jest podmiotem, o jakim mowa w tym przepisie, jest bowiem instytucją kultury wpisaną do rejestru prowadzonego przez organizatora, którym jest Gmina.

Ponadto odnosząc się do opisu sprawy wskazać należy, iż zgodnie z powyższą charakterystyka terminu kultura, organizacja warsztatów artystycznych mających na celu doskonalenie umiejętności artystycznych dzieci i młodzieży wiąże się bezpośrednio z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością kulturalną, zatem co do zasady usługi te mieszczą się w zakresie pojęcia usługi kulturalne.

Tak więc organizacja warsztatów artystycznych w trakcie których członkowie zespołów wokalno-tanecznych doskonalą swoje umiejętności stanowi niewątpliwie usługę kulturalną. Niemniej jednak w przedmiotowym przypadku Wnioskodawca będzie świadczył usługę wyjazdową wiążącą się z organizacją pobytu uczestników poza miejscem stałego zamieszkania, a nie usługę warsztatów artystycznych. Co prawda - jak wskazał Wnioskodawca celem organizowanych wyjazdów dla dzieci i młodzieży będzie doskonalenie umiejętności artystycznych jednakże niniejsze będzie miało miejsce w ramach usługi organizacji wyjazdu wypoczynkowego połączonego z rekreacją i rozrywką. Jak sam wskazał Wnioskodawca głównym celem wyjazdu jest realizacja działań artystycznych oraz aktywny i twórczy wypoczynek co stanowi również rekreację. Zatem celem organizowanych wyjazdów jest nie tylko realizacja działań artystycznych, ale również aktywny wypoczynek ich uczestników. W gestii Wnioskodawcy pozostaje zapewnienie rozrywki, wypoczynku i rekreacji dla uczestników w czasie wolnym od zajęć.

Przedstawiony w złożonym wniosku opis zdarzenia przyszłego w ocenie tutejszego Organu pozwala stwierdzić, iż mamy w tym przypadku do czynienia z usługą kompleksową, zawierającą elementy charakterystyczne dla usług turystycznych.

Wskazać należy, iż zgodnie z definicją Współczesnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją prof. Bogusława Dunaja, wyd. Lagenscheidt, Warszawa 2007, turystyka to odbywanie podróży, wędrówek w celach wypoczynkowych, poznawczych itp., a także działalność gospodarcza, polegająca na przygotowaniu i udostępnianiu turystom bazy noclegowej, lokali gastronomicznych i oferowaniu rozmaitych atrakcji, stanowiąca źródło czyichś dochodów. Definicje usług turystycznych odnajdujemy także w szeregu publikacji dotyczących turystyki. I tak usługi turystyczne są to, podobnie jak inne usługi, wszelkie wymienne, zbywalne czynności, będące wynikiem pracy, związane bezpośrednio lub pośrednio z zaspokajaniem potrzeb przed i w czasie podróży oraz pobytu turystycznego, ale nie służące bezpośrednio do wytwarzania przedmiotów (por. A. S. Kornak Ekonomika turystyki PWN, Warszawa 1979r., s. 159).

Pakietem usług nazywa się w turystyce zestaw usług turystycznych służących zaspokojeniu kompleksowych potrzeb. Pakiet usług bywa kombinacją dwóch (np. hotel i wyżywienie, przejazd i nocleg) lub więcej elementów oferowanych przez sprzedawcę jako jeden produkt po określonej cenie (por. J. Altkorn Marketing w turystyce, Warszawa 2002r., s. 99).

Zatem usługa turystyki to kompleksowa usługa świadczona na rzecz turysty, która obejmuje swym zakresem cząstkowe usługi, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć. Za usługi turystyki należy więc uznać zorganizowane lub indywidualne wyjazdy wypoczynkowe połączone z rekreacją i rozrywką (tzn. kompleksowym programem imprez).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż zarówno usługi własne, jak i usługi nabyte stanowią elementy składowe określonej usługi turystycznej.

W tym miejscu wskazać należy, iż organizacja pobytu uczestników nie jest świadczeniem pobocznym dla usługi głównej jaką są zajęcia artystyczne. Jak wskazano powyżej w przedmiotowym przypadku Wnioskodawca będzie świadczył usługę turystyczną dla dzieci i młodzieży, a nie usługę warsztatów artystycznych.

Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Przy czym ust. 5 cytowanego artykułu stanowi, iż w przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej usługami własnymi, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie wymieniono usług turystycznych jako usług dla których obniża się stawkę podatku lub też usług, które zwalnia się od podatku od towarów i usług, zatem usługi własne jako część składowa usługi turystyki podlegają opodatkowaniu według 23% stawki podatku od towarów i usług niezależnie od ich rodzaju.

Należy podkreślić, iż fakt, że ustawodawca przewidział w drodze wyjątku dla jednej usługi możliwość odrębnego ustalania podstawy opodatkowania co do usług własnych oraz usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty co wyraźnie wynika z brzmienia ww. art. 119 ustawy nie pozwala przyjąć tezy, że zamiarem ustawodawcy było rozbicie jednej usługi na odrębne usługi celem zastosowania różnych stawek podatku od towarów i usług.

Powyższe prowadzi do wniosku, iż usługa turystyki, o której mowa w art. 119 ustawy, to świadczenie złożone na które składa się szereg usług, zarówno obcych jak i własnych, mających na celu zorganizowanie pobytu klientowi poza miejscem jego zamieszkania (stałego pobytu). Usługi te są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość (jedną usługę, jeden produkt). Konsekwencje podatkowe powinny być przyporządkowane świadczeniu wiodącemu.

Wobec tego należy uznać, iż zarówno usługi własne, świadczone przez Wnioskodawcę, jak i zakupione dla potrzeb realizacji opisanego świadczenia usługi obce dla bezpośredniej korzyści turysty, stanowią w konsekwencji świadczenie złożone, które należy uznać za świadczenie usług turystyki.

Uwzględniając przedstawiony we wniosku opis sprawy uznać należy, iż charakter świadczonych usług i sposób ich realizacji wskazuje na konieczność opodatkowania przedmiotowych usług organizacji wyjazdowych warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży według procedury przewidzianej w art. 119 ustawy.

Reasumując, usługi organizacji wakacyjnych warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca przedmiotowe usługi winien traktować jako usługi turystyki i opodatkować według procedury przewidzianej w art. 119 ustawy stosując do całości usługi stawkę 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach