
Temat interpretacji
O ile wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 8 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2012 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Fundacja powstała w 1992 r. Celem Fundacji jest aktywne przeciwdziałanie bezrobociu na terenie miasta oraz okolic poprzez wspieranie i rozwijanie przedsiębiorczości (par. 6 Statutu Fundacji). Realizuje również projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz prowadzi szkolenia oraz doradztwo, a także szereg innych działań wspierających MSP poprzez fundusz poręczeniowy i fundusz pożyczkowy.
Fundacja prowadzi ewidencję księgową w formie ksiąg rachunkowych. Świadczone usługi występują ze stawką zwolnioną i opodatkowaną. Ze względu na sprzedaż zwolnioną Fundacja może odzyskać podatek naliczony proporcjonalnie do sprzedaży opodatkowanej. W obecnym roku proporcja ta wynosiła 39%. Dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej w całości przeznaczone są na realizację celów statutowych (par. 21 ust. 4 Statutu Fundacji).
Fundacja pozyskała środki z Unii Europejskiej na zakup lokalu szkoleniowo-biurowego wraz z jego adaptacją i wyposażeniem (dofinansowanie 50%, wkład własny 50%). Projekt zawiera koszty kwalifikowane w kwotach brutto. W lokalu tym będą odbywać się głównie szkolenia finansowane ze środków publicznych, w tym również unijnych. Część lokalu będzie przeznaczona na pomieszczenia, w których zorganizowane będą biura projektów unijnych. W chwili obecnej projekty realizowane przez Fundację w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z Europejskiego Funduszu Społecznego są kwalifikowane w kwotach brutto (od realizowanych projektów podatek VAT nie jest odzyskiwany).
Projekt na zakup lokalu z jego adaptacją i wyposażeniem jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W piśmie z dnia 6 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. RPOW Działanie 1.4. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 29. Faktury w ramach szkoleń zgodnych z art. 43 ust. 1 pkt 29 będą wystawiane głównie na jednostki otoczenia biznesu, instytucje samorządowe itp.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 sierpnia 2012 r.).
Czy Fundacji przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie budynku szkoleniowo-biurowego oraz jego adaptacji i wyposażenia, w sytuacji gdy w budynku tym będą się odbywać szkolenia, o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. usługi co do zasady zwolnione z opodatkowania...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 sierpnia 2012 r.), zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Fundacja ma prawo ale nie musi obligatoryjnie odzyskiwać podatku naliczonego. Jako dodatkowy argument przemawiający za powyższym jest fakt, że w nowo zakupionym lokalu szkoleniowo-biurowym Fundacja realizować będzie szkolenia (świadczyć usługi) zgodne z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi te są co do zasady zwolnione z opodatkowania. Tak więc cel jaki będzie realizowany dzięki zakupowi lokalu potwierdza słuszność nieodliczania podatku VAT w działalności Fundacji. Reasumując Fundacja nie powinna odliczać podatku VAT od nowo zakupionego budynku, jego adaptacji i wyposażenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca pozyskał środki z Unii Europejskiej na zakup lokalu szkoleniowo-biurowego wraz z jego adaptacją i wyposażeniem. W lokalu tym będą odbywać się głównie szkolenia finansowane ze środków publicznych, w tym również unijnych. Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług - art. 43 ust. 1 pkt 29.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, o ile wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione wydatki będą związane wyłącznie z prowadzoną działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 322 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
