prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju ... - Interpretacja - IBPP4/443-412/11/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.05.2011, sygn. IBPP4/443-412/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011r. (data wpływu 1 marca 2011r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 9 maja 2011r. oraz pismem z dnia 19 maja 2011r. (data wpływu 20 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 9 maja 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 kwietnia 2011r., nr IBPP4/443-412/11/JP oraz pismem z dnia 19 maja 2011r. (data wpływu 20 maja 2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) posiada osobowość prawną. Prowadzi działalność na obszarze całego kraju.

Stowarzyszenie ma na celu:

  • zbudowanie i rozwój społeczeństwa obywatelskiego w gminie, powicie i województwie,
  • uzyskanie i utrzymanie znaczącego wpływu na działalność władz samorządowych gminy, powiatu i województwa.

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy

o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Stowarzyszenie:

  • nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7,
  • nie prowadzi działalności gospodarczej,
  • nie osiąga żadnych przychodów.

Stowarzyszenie obecnie realizuje zadanie z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013, poprzez Organizację szkoleń komputerowych , a konkretnie:

  • zatrudnienie koordynatora projektu,
  • przygotowanie materiałów szkoleniowych,
  • wynajem sali szkoleniowej,
  • przeprowadzenie szkoleń,
  • wynagrodzenie osób prowadzących szkolenia wraz ze sprzętem komputerowym.

Wydatki poniesione na realizację tego zadania będą udokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na Stowarzyszenie.

Celem projektu jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz podniesienie świadomości społeczności lokalnej poprzez nabycie umiejętności obsługi komputera i korzystania z internetu wśród kobiet (mieszkanek obszarów wiejskich Gminy S i M) będących członkiniami Kół Gospodyń Wiejskich i innych organizacji społecznych. Osiągnięcie celu projektu pozwoli za zaspokojenie potrzeby społecznej mieszkańców jaką jest sprawne poruszanie się we współczesnym społeczeństwie i świecie przy użyciu komputera i internetu.

Działanie wpisuje się w kilka celów zawartych w Lokalnej Strategii Rozwoju:

Cel ogólny 2 Warunki sprzyjające aktywności społecznej. Cel szczegółowy 2.3 W każdej wsi istnieje przestrzeń publiczna wspomagająca i sprzyjająca lokalnej aktywności mieszkańców.

Cel ogólny 4 Lokalne społeczeństwo aktywne gospodarczo. Cel szczegółowy 4.1 Samodzielność gospodarcza drogą do wzbogacenia oferty turystycznej obszaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 maja 20111r.):
Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadanie z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013, poprzez Organizację szkoleń komputerowych , a konkretnie:

  • zatrudnienie koordynatora projektu,
  • przygotowanie materiałów szkoleniowych,
  • wynajem sali szkoleniowej,
  • przeprowadzenie szkoleń,
  • wynagrodzenie osób prowadzących szkolenia wraz ze sprzętem komputerowym.

Wydatki poniesione na realizację tego zadania będą udokumentowane fakturami

VAT oraz rachunkami wystawionymi na Stowarzyszenie.

Wnioskodawca:

  • nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7,
  • nie prowadzi działalności gospodarczej,
  • nie osiąga żadnych przychodów.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującej nabywane towary i usługi Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisu stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach