Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową sali widowiskowej - Interpretacja - IBPP3/443-1120/12/KG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.12.2012, sygn. IBPP3/443-1120/12/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową sali widowiskowej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2012r. (data wpływu 15 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2012r. (data wpływu 30 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pt. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pt. . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2012r. (data wpływu 30 listopada 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Inwestycja pt. prowadzona będzie w ramach Priorytetu IV Kultura, Działanie 4.1 Infrastruktura kultury RPO W 2007-2013.

W ramach projektu przewiduje się przebudowę istniejących pomieszczeń sali widowiskowej oraz zaplecza obiektu, tj. pomieszczenia realizatora, dźwięku, operatornia, garderoby i magazyny, pod kątem zwiększenia funkcjonalności budynku i dostosowania go do obowiązujących przepisów budowlanych.

Projekt obejmuje:

  • przebudowę widowni na parterze i balkonie oraz jej dostosowanie do aktualnych przepisów ochrony przeciwpożarowej oraz BHP,
  • zmianę wykładzin ścian, podłogi i sufitu sali przy zachowaniu odpowiednich parametrów akustycznych sali i zachowaniu przepisów ochrony przeciwpożarowej,
  • przebudowę sceny wraz z urządzeniami do jej obsługi takimi jak ekran kinowy, kurtyny, pomosty i urządzenia je mocujące,
  • wykonanie nowego oświetlenia sali, sceny i pomieszczeń technicznych w tym oświetlenia awaryjnego,
  • wykonanie instalacji nagłośnienia sali, sceny i zaplecza,
  • wykonanie instalacji centralnego ogrzewania,
  • wykonanie instalacji klimatyzacji i wentylacji sali oraz pomieszczeń zaplecza,
  • wykonanie nowej instalacji elektrycznej we wszystkich przebudowywanych pomieszczeniach,
  • wykonanie instalacji telefonii wewnętrznej oraz sygnalizacji pożarowej.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca, powiat tarnogórski oraz województwo wzbogaci się o nowoczesną salę widowiskową na 443 miejsca oraz łącznej powierzchni 1256,05m2. Ułatwiony zostanie dostęp do profesjonalnej infrastruktury kultury oraz wydarzeń kulturalnych, co umożliwi aktywny udział mieszkańców w kulturze.

Projekt przyczyni się do poprawy zdolności adaptacyjnych mieszkańców do zmian społecznych i gospodarczych, w których ważną rolę spełnia tożsamość regionalna. Zasadnym jest wspieranie inicjatyw z zakresu pielęgnowania istniejącego dziedzictwa kulturowego, tradycji, historii, osiągnięć kulturalnych, lokalnych obyczajów i języka. Zmiany w tym obszarze pozwolą na wykreowanie nowoczesnego społeczeństwa otwartego i kreatywnego przyczyniając się do wzrostu wartości zasobów ludzkich. Uzasadniony jest zatem rozwój infrastruktury kultury, który przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej województwa.

W ramach projektu poniesiono wydatki związane z opracowaniem studium wykonalności oraz dokumentację techniczną. Kolejne wydatki, jakie zostaną poniesione w ramach projektu dotyczyć będą wykonania robót budowlanych oraz przeprowadzeniem kampanii promocyjnej projektu.

Wnioskodawca nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie.

Wykonany projekt odnosi się do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla jego zrównoważonego rozwoju oraz warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

Projekt realizowany będzie w latach 2013-2014.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę.

Miejscem realizacji projektu jest budynek zarządzany nieodpłatnie przez miejską jednostkę organizacyjną gminy Centrum Kultury stanowiącą odrębny od Gminy podmiot.

Przebudowywany obiekt nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 listopada 2012r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 19 listopada 2012r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować inwestycję pt. .

Miejscem realizacji projektu jest budynek zarządzany nieodpłatnie przez miejską jednostkę organizacyjną gminy Centrum Kultury stanowiącą odrębny od Gminy podmiot.

Przebudowywany obiekt nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach