Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów, Zakładowi Opieki Zdrowotnej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o ... - Interpretacja - IPTPP1/443-980/11-4/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.11.2011, sygn. IPTPP1/443-980/11-4/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów, Zakładowi Opieki Zdrowotnej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Opieki Zdrowotnej, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. i.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Organem założycielskim Zakładu Opieki Zdrowotnej jest centralny organ administracji państwowej.

ZOZ jest wyodrębnionym zespołem ludzi i środków majątkowych utworzonym i utrzymanym w celu udzielenia świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. W ramach działalności związanej z funkcjonowaniem ZOZ w przeważającym stopniu świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowane w PKWIU jako 86 wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42 poz. 264 z późn. zm.). Powyższa działalność finansowana jest z kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia, który uzyskuje przychody w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (podlega ustawie o finansach publicznych).

Wnioskodawca ZOZ opracowuje i planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Osi Priorytetowej II Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.7 Elektroenergetyka.

Projekt polega na zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego szpitala. Zakłada zakup l szt. agregatu prądotwórczego oraz 2 szt. UPS-ów. Realizacja projektu zaplanowana jest na okres 1 kwiecień 2012 - 30 wrzesień 2012.

Wdrożenie projektu pozwoli na stworzenie alternatywnego źródła energii w ZOZ na wypadek awarii. Natomiast awaryjny system zasilania pozwoli na trwałe udzielanie pomocy medycznej pacjentom szpitala w sytuacji chwilowego lub długotrwałego braku zasilania.

Zmodernizowana infrastruktura będzie służyć pacjentom, pracownikom medycznym oraz pracownikom administracyjnym ZOZ. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych z tego podatku (świadczenie usług medycznych). Faktury VAT będą wystawiane na ZOZ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów, Zakładowi Opieki Zdrowotnej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy, ZOZ ze względu na prowadzą działalność medyczną (zwolniona z podatku VAT) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego, który występuje w koszcie zaplanowanej inwestycji, w związku z tym do projektu należy uwzględnić wartość brutto zaplanowanej inwestycji (czyli łącznie z podatkiem VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013. Projekt polega na zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego Szpitala. Zakłada zakup l szt. agregatu prądotwórczego oraz 2 szt. UPS-ów. Projekt pozwoli na stworzenie alternatywnego źródła energii w ZOZ na wypadek awarii. Infrastruktura będzie służyć pacjentom, pracownikom medycznym oraz pracownikom administracyjnym ZOZ. Efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie miał zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki są związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupiony sprzęt ze środków funduszy europejskich będzie wykorzystany do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi