Gmina w związku z realizacją inwestycji pn.: ... nie ma możliwości prawnej obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z ... - Interpretacja - IPTPP1/443-143/11-2/IG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.05.2011, sygn. IPTPP1/443-143/11-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Gmina w związku z realizacją inwestycji pn.: ... nie ma możliwości prawnej obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP Piotrków Trybunalski 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pt. ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku- Białej został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pt. ...

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej Bielsku- Białej, pismem z dnia 27 kwietnia 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 2 maja 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje realizację w latach 2011-2012 projektu pt. ... w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, oś priorytetowa 5 Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport, działanie 5.3 inwestycje w sferę dziedzictwa kulturowego, turystyki i sportu, przy udziale środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wartość projektu wynosi 3.048.220,00 zł, z tego dofinansowanie:

  • ze środków Unii Europejskiej 60% - 1.828.932,00 zł;
  • Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 14,31% - 436.200,00 zł;
  • budżet gminy 25,69% - 783.088,00 zł.

Przedmiotem projektu jest odpowiednie zagospodarowanie istniejących terenów i obiektów o charakterze zabytkowym i rekreacyjno turystycznym na potrzeby turystów oraz mieszkańców gminy.

Na obszarze objętym realizacją projektu planuje się odnowę centrum Gminy. Projekt jest elementem całego programu wpływającego na podniesienie rangi najcenniejszych historycznie elementów struktury gminnej, poprawę ich otoczenia, zwłaszcza obiektów istotnych dla jakości życia mieszkańców i atrakcyjności turystycznej gminy.

W ramach przedmiotowego projektu planowana jest:

  1. Rewitalizacja Rynku wraz z obiektami przyległymi obejmująca:
    1. wymianę istniejących nawierzchni jezdni i chodników i budowę nowych nawierzchni dla ruchu pieszego;
    2. przebudowę napowietrznej sieci elektroenergetycznej na linię kablową wraz z przyłączami,
    3. przebudowę systemu oświetlenia rynku,
    4. nasadzenie zieleni strukturalnej,
    5. wykonanie prac archeologicznych na podstawie zatwierdzonego programu badań,
    6. budowę infomatu powiązanego z wiatą przystankową,
    7. przebudowę iluminacji Bazyliki,
    8. remont pawilonu archeologicznego,
    9. oświetlenie podziemi Bazyliki wraz z remontem wejścia do podziemi,
    10. remont szaletu publicznego.
  1. Urządzenie ścieżki historycznej o długości 1,8 km obejmujące:
    1. przebudowę i remont nawierzchni dróg od Placu w ciągu ulicy,
    2. budowę ścieżki ciągu pieszego wzdłuż starorzecza,
    3. budowę kładki pieszej nad starorzeczem,
    4. wykonanie badań archeologicznych wraz z robotami niwelacyjnymi zgodnie z programem zatwierdzonym przez W.K.Z.

Łączna powierzchnia przebudowanej publicznej infrastruktury technicznej wyniesie 10.700 m2. Ponadto przedmiotowy projekt obejmuje koszty:

  • inżynieria projektu,
  • opracowania studium wykonalności,
  • przygotowania dokumentacji technicznej,
  • opracowania programów prac archeologicznych, architektoniczno-archeologicznych i konserwatorskich,
  • promocję projektu.

W związku z planowanym do realizacji projektem Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej, która przynosiłaby zysk.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym występuje pytanie: czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w związku z realizacją ww. projektu...

Rozstrzygnięcie w tym temacie jest niezbędne przy składaniu przez Gminę wniosku o płatność w ramach przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, dokonane w związku z realizacją ww. projektu, współfinansowanego z funduszy UE...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 przepisu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie wykonania ww. ustawy, Gmina nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. gminnych dróg, kultury, kultury fizycznej i turystyki, zieleni gminnej i zadrzewień oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 12 i 18 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację projektu pn.: .... Zainteresowany wskazał, że w związku z planowanym do realizacji projektem nie będzie prowadził działalności gospodarczej, która przynosiłaby zysk. Podano, że realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust.1 ustawy, nie zostanie zatem spełniony, bowiem towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji pn.: ... nie ma możliwości prawnej obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać również, że w obowiązującym na dzień wydania niniejszej interpretacji rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie ma przepisu § 8 ust. 1 pkt 13, na który to powołuje się Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

Odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy interpretacja traci swa aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi