Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością statutową. - Interpretacja - ITPP1/443-1433/11/JJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2011, sygn. ITPP1/443-1433/11/JJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością statutową.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością statutową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością statutową.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową zwolnioną od podatku od towarów i usług, polegającą na realizacji w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju:

  • promocji obszarów wiejskich,
  • aktywizowaniu i mobilizowaniu ludności wiejskiej,
  • upowszechnianiu i wymianie informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich,
  • stymulowaniu lokalnych inicjatyw,
  • działalności edukacyjnej i informacyjnej w zakresie możliwości korzystania i wdrapania programów rozwoju restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa finansowanych przez instytucje rządowe i samorządowe oraz struktury Unii Europejskiej,
  • rozwoju konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości,
  • działalności edukacyjnej, informacyjnej i szkoleniowej mającej na celu poprawę spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej z Unią Europejską na poziomie regionalnym oraz krajowym,
  • podtrzymywaniu tradycji narodowej, pielęgnowaniu polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
  • wspieraniu działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnej,
  • wspieraniu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
  • propagowaniu sportu, rekreacji i aktywnego trybu życia,
  • wspieraniu inicjatyw chroniących środowisko naturalne,
  • wspieraniu działań na rzecz integracji europejskiej, oraz rozwijaniu kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
  • podejmowaniu wszelakich innych działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie działalności Stowarzyszenia.

W ramach swojej działalności statutowej Stowarzyszenie ponosiło w przeszłości, ponosi obecnie i ponosić będzie koszty związane z wyposażeniem i bieżącym funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Działania oraz koszty zakupu materiałów promocyjnych i szkoleń organizowanych dla potencjalnych beneficjentów z obszaru objętego swoją działalnością (uczestnictwo w nich jest bezpłatne). Stowarzyszenie nie jest i nie było podatnikiem VAT czynnym, nie prowadzi też działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy słuszne jest stanowisko Stowarzyszenia, że w opisanym stanie faktycznym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu materiałów związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług...

Stowarzyszenie uważa, iż zgodnie z artykułem 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W sytuacji, gdy podatek należny nie występuje z powodu niewykonywania czynności podatkowych, wówczas nie przysługuje odliczenie podatku, bowiem zakupy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania).

Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności statutowej realizuje Lokalną Strategię Rozwoju. Stowarzyszenie nie jest i nie było podatnikiem VAT czynnym, nie prowadzi też działalności gospodarczej. Jak wynika z treści wniosku wydatki związane z przedmiotową działalnością nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym, a realizowane działania nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowych działań.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej prawidłowości zastosowania zwolnienia dla prowadzonej działalności, bowiem nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy