Czy Wnioskodawca działający w formie jednostki budżetowej ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach VAT dotyczących zakupów poniesionych ... - Interpretacja - IPTPP2/443-871/12-7/PR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.01.2013, sygn. IPTPP2/443-871/12-7/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca działający w formie jednostki budżetowej ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach VAT dotyczących zakupów poniesionych nakładów inwestycyjnych, w przypadku zakwalifikowania w ramach programu do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 10 października 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) oraz 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2012 r. oraz 17 stycznia 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, wskazanie przepisów prawa, określenie, że wniosek dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, dodatkową opłatę oraz o wycofanie pytania nr 1 z przedmiotowego wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Administracja powstała 01.04.2011 r. na mocy Uchwały z dnia 03.11.2010 r. nr Rady Miejskiej na skutek likwidacji zakładu budżetowego i przekształcenia jej w jednostkę budżetową. Zgodnie ze Statutem stanowiącym załącznik do ww. uchwały nowopowstała jednostka budżetowa kontynuuje działalność zlikwidowanego zakładu budżetowego, przejmując jego prawa i obowiązki w odniesieniu do zarządzanego zasobu. Przedmiotem działania Administracji jako jednostki budżetowej jest zarządzanie/administrowanie zasobami lokalowymi własnymi i współwłasnymi Gminy i zasobem obcym, obejmującym czynności eksploatacyjne, techniczne i administracyjne. Właścicielem nieruchomości jest Miasto ww. nieruchomości przekazane zostały nieodpłatnie jednostkom budżetowym Miasta: Administracji - zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta.

W roku 2012 Wnioskodawca rozpoczął modernizację budynku frontowego posesji w ramach programu. W związku z realizacją projektu planuje się objęcie remontami nieruchomości w strefie wielkomiejskiej, centrum miasta i uzyskanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego konieczne jest pozyskanie przez Administrację interpretacji indywidualnej organów skarbowych dotyczącej możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów dotyczących wydatków inwestycyjnych od podatku należnego. Interpretacja ta stanowić będzie niezbędny załącznik do wniosku o zawarcie umowy na dofinansowanie Projektu.

Realizatorem projektu będzie Wnioskodawca. Projekt obejmuje swoim zakresem budynek frontowy z oficynami. W ramach tego projektu planuje się remont generalny istniejących budynków, wykonane zostaną prace budowlane związane z termomodernizacją i remontem elewacji wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, remontem prześwitu bramowego, wzmocnieniem lub wymianą stropów, wzmocnieniem konstrukcji dachu, z wykonaniem instalacji c.o., z przyłączeniem budynku do ciepła systemowego oraz z remontem nawierzchni podwórza i urządzeniem zieleni. Zmieniony zostanie układ funkcjonalny istniejących lokali mieszkalnych.

Obiekt jest administrowany i po zakończeniu inwestycji będzie administrowany przez jednostkę budżetową gminy - Wnioskodawcę, posiadającą odrębny od Urzędu Miasta NIP. Przeznaczenie powstałych w obiekcie lokali:

  • lokale mieszkalne,
  • lokale usługowe - usługi w parterze (biurowe, gastronomiczne i handlowe), przeznaczone zostaną do wynajmu, tj. służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych przez jednostkę budżetową gminy Wnioskodawcę.

Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Efekty zrealizowanego projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Inwestycja będzie realizowana przez Wnioskodawcę, który będzie ogłaszać przetargi na wybór Wykonawców, będzie zlecać wykonanie projektów budowlanych, podpisywać umowy oraz płacić za wykonane prace na podstawie wystawionych przez Wykonawców faktur, jednocześnie będzie administrować nieruchomościami po zakończeniu realizacji inwestycji.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, inwestycja będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej (wynajem lokali użytkowych i mieszkalnych). Do tej pory jednostka stosowała i stosuje proporcje do kosztów ogólnozakładowych takich jak (opłaty za telefony, Internet, ochrona budynku, zakup materiałów biurowych itp.), gdyż Wnioskodawca nie jest w stanie bezpośrednio przyporządkować tego rodzaju kosztów do odpowiedniego rodzaju sprzedaży. Proporcja ta jest wyliczana na podstawie obrotów osiąganych przez jednostkę w roku poprzedzający rok podatkowy zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o VAT.

W przypadku inwestycji rozpoczętej w roku 2012 na posesji Wnioskodawca odlicza podatek VAT na podstawie proporcji wyliczonej z powierzchni lokali użytkowych do powierzchni ogólnej danej nieruchomości.

W piśmie z dnia 19 grudnia 2012 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż zakupy towarów i usług dokonywane w ramach programu wykorzystywane są i będą zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych. W znaczącej większości Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych lub zwolnionych. Tylko nieliczne zakupy usług bądź towarów można wprost przyporządkować do czynności np. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wykonawca remontu wystawia faktury na remont nieruchomości np. elewacji, dachu, co nie daje Wnioskodawcy możliwości przyporządkowania takiej usługi do konkretnych czynności opodatkowanych lub zwolnionych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca działający w formie jednostki budżetowej ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach VAT dotyczących zakupów poniesionych nakładów inwestycyjnych, w przypadku zakwalifikowania w ramach programu do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym wyżej stanie faktycznym przysługuje i będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach VAT dotyczących zakupu poniesionych nakładów inwestycyjnych. Ponieważ w chwili obecnej Wnioskodawca nie jest w stanie określić, w jakiej części ponoszone wydatki inwestycyjne będą służyć czynnościom dającym prawo do odliczenia podatku VAT (budynek niezasiedlony lokalami mieszkalnymi i użytkowymi) Wnioskodawca może odliczyć od nich VAT jedynie na podstawie proporcji.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o VAT proporcję ustala się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy. Nieruchomość była przygotowywana do inwestycji od roku 2011 (częściowe wysiedlanie lokali mieszkalnych) i Wnioskodawca nie był w stanie na rok 2012 ustalić procentowej proporcji na podstawie obrotu (zmieniająca się sprzedaż usług najmu w lokalach mieszkalnych), stąd do obecnych wydatków na modernizację budynku Wnioskodawca zastosował proporcję na podstawie powierzchni lokali użytkowych do ogólnej powierzchni przedmiotowej nieruchomości. Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie proporcji powierzchniowej danej nieruchomości jest bardziej rzetelne niż zastosowanie proporcji stosowanej do tej pory tj. do kosztów ogólnozakładowych.

Podobnie należy postąpić przy odliczaniu podatku należnego w przypadku zakwalifikowania nieruchomości do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Według art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z uwagi na brzmienie cyt. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Obowiązkiem Wnioskodawcy jest więc w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia z realizacją jakich czynności związany jest podatek wynikający z otrzymanych faktur, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz zwolnionymi z podatku, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, stosuje się odliczenie częściowe według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Administracja powstała na skutek likwidacji zakładu budżetowego i przekształcenia jej w jednostkę budżetową. Przedmiotem działania Administracji jako jednostki budżetowej jest zarządzanie/administrowanie zasobami lokalowymi własnymi i współwłasnymi Gminy i zasobem obcym, obejmującym czynności eksploatacyjne, techniczne i administracyjne. Właścicielem nieruchomości jest Miasto, ww. nieruchomości przekazane zostały nieodpłatnie jednostkom budżetowym Miasta: Administracji Nieruchomościami - zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta. W roku 2012 Wnioskodawca rozpoczął modernizację budynku frontowego posesji w ramach programu. W związku z realizacją projektu planuje się objęcie remontami nieruchomości w strefie wielkomiejskiej, centrum miasta i uzyskanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Realizatorem projektu będzie Wnioskodawca. Obiekt jest administrowany i po zakończeniu inwestycji będzie administrowany przez jednostkę budżetową gminy - Wnioskodawcę, Przeznaczenie powstałych w obiekcie lokali:

  • lokale mieszkalne,
  • lokale usługowe - usługi w parterze (biurowe, gastronomiczne i handlowe), przeznaczone zostaną do wynajmu, tj. służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych przez jednostkę budżetową gminy Wnioskodawcę.

Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż zakupy towarów i usług dokonywane w ramach programu wykorzystywane są i będą zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych. W znaczącej większości Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych lub zwolnionych. Tylko nieliczne zakupy usług bądź towarów można wprost przyporządkować do czynności np. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie miał możliwość przyporządkowania danego zakupu towarów i usług wprost do czynności zwolnionych z opodatkowania, to nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast, w przypadku przyporządkowania danego zakupu towarów i usług wprost do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tego zakupu w pełnym zakresie.

W sytuacji zaś zakupu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz zwolnionymi z podatku VAT, których nie można jednoznacznie przypisać do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej lub zwolnionej z podatku VAT), Wnioskodawca nie może odliczyć podatku naliczonego zawartego w cenie tego zakupu, w pełnym zakresie. Wnioskodawcy przysługuje bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy). Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym.

W przedmiotowej sprawie, pomimo, iż Wnioskodawca wskazał, iż w większości przypadków nie jest w stanie przyporządkować kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych lub zwolnionych, to jednakże z okoliczności sprawy wynika, że do obecnych wydatków na modernizację budynku Wnioskodawca, zastosował proporcję na podstawie powierzchni lokali użytkowych do ogólnej powierzchni przedmiotowej nieruchomości. Wobec powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania części podatku naliczonego do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym nie znajdą zastosowania przepisy art. 90 ust. 2 ustawy, gdyż odnoszą się tylko i wyłącznie do nabywanych towarów i usług, w stosunku do których nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zdaniem tutejszego Organu, zastosowanie metody klucza powierzchniowego budynku jest właściwe z uwagi na fakt, iż umożliwi to alokację podatku według powierzchni wykorzystywanej do czynności opodatkowanych oraz czynności zwolnionych z opodatkowania. Jak już wspomniano najważniejsze znaczenie w tym względzie ma rzeczywiste, faktyczne przyporządkowanie nabywanych towarów i usług do wykonywanych czynności.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu został załatwiony rozstrzygnięciem IPTPP2/443-871/12-6/PR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 233 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi