usługi grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, w których Spółka występuje w charakterze ubezpieczającego zawierane na rachunek klientów będą korzystać ze... - Interpretacja - IPPP1/443-779/12-2/AS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.11.2012, sygn. IPPP1/443-779/12-2/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

usługi grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, w których Spółka występuje w charakterze ubezpieczającego zawierane na rachunek klientów będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, jako czynności świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.08.2012 r. (data wpływu 28.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług ubezpieczenia na cudzy rachunek jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.08.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług ubezpieczenia na cudzy rachunek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje sprzedawanie energii elektrycznej. Spółka dokonywać będzie dostawy energii elektrycznej na podstawie umów zawartych z odbiorcami. Odbiorcy, którzy podpiszą ze Spółką umowę dostarczania energii elektrycznej będą mogli zakupić grupowe ubezpieczenie zdrowotne.

Planując omawiane przedsięwzięcie Spółka zawrze z Towarzystwem Ubezpieczeniowym umowę grupowego ubezpieczenia zdrowotnego klientów. W umowach zawieranych z klientami Spółka działać będzie, jako ubezpieczający. Wartość Ubezpieczenia wykazana zostanie na fakturze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej opisane usługi ubezpieczenia grupowego są zwolnione od podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej opisane usługi świadczone przez Spółkę na podstawie powyższych umów ubezpieczenia grupowego są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

Literalne brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 37 wskazuje, że to właśnie ten przepis jest podstawą do zwolnienia od VAT czynności wykonywanych w ramach grupowego ubezpieczenia. Mając, bowiem na uwadze zakres usług objętych zwolnieniem od podatku VAT na podstawie powyższego przepisu, czynności wykonywane przez Spółkę spełniają dwa podstawowe warunki wymienione w tym przepisie konieczne do jego zastosowania, tj. usługi są świadczone przez ubezpieczającego (w analizowanej sytuacji - przez Spółkę) oraz umowy o świadczenie tych usług są zawierane na cudzy rachunek (w analizowanej sytuacji - na rzecz klientów będących ubezpieczonymi).

W ocenie Wnioskodawcy, przy klasyfikacji powyższych czynności do usług zwolnionych od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, bez znaczenia jest fakt, że ubezpieczenie proponowane jest klientom zakupującym w firmie energię elektryczną. Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż energii elektrycznej (towaru) oraz sprzedaż ubezpieczeń (usług) to dwie oddzielne transakcje w rozumieniu ustawy o VAT.

Należy, bowiem zauważyć, że Spółka wykonywać będzie czynności bezpośrednio i nierozerwalnie związane z zawarciem i wykonywaniem umowy ubezpieczenia grupowego, które w konsekwencji pozwalają mu zapewnić swoim klientom ochronę ubezpieczeniową świadczoną przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe. Są to ponadto czynności specyficzne dla usług ubezpieczenia grupowego, a jednocześnie odrębne od sprzedaży energii.

Przyjmuje się, że o świadczeniu złożonym możemy mówić wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się, jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Bazując na powyższym, trudno sobie wyobrazić, aby zakup usługi ubezpieczeniowej stanowił środek do lepszego wykorzystania zakupu energii elektrycznej. Stąd Wnioskodawca uważa, że jeśli na fakturze pojawią się 2 pozycje, jedna opodatkowana (energia), a druga zwolniona (produkt ubezpieczeniowy), nie powinno to świadczyć o usłudze kompleksowej, gdzie produkt ubezpieczeniowy powinien być opodatkowaną stawką właściwą dla energii.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, powinny być objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 13 znowelizowanej ustawy VAT.

Takie stanowisko zostało potwierdzone w indywidualnych interpretacjach podatkowych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1/443-353/11-2/AW oraz nr IPPP1/443-1356/09-3/IG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Z treści art. 43 ust. 1 pkt 37 cyt. ustawy wynika, iż ustawodawca zwolnił z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie tylko usługi ubezpieczeniowe, reasekuracyjne i pośrednictwa ubezpieczeniowego ale również usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek. Podkreślić należy, iż zwolnienie z podatku od towarów i usług pewnych czynności stanowi wyjątek od ogólnej zasady, zgodnie z którą dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej. Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 43 ust. 1 pkt 37 cyt. ustawy, winien być on interpretowany ściśle, co oznacza, że przywołany powyżej fragment przepisu art. 43 ust. 1 pkt 37 ma zastosowanie wyłącznie do zawarcia umowy ubezpieczenia przez Ubezpieczającego, a nie do wykonywania innych czynności mających jedynie pośredni związek z zawartą umową ubezpieczenia.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41. Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

Natomiast art. 43 ust. 15 ustawy stwierdza, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje sprzedawanie energii elektrycznej. Ponadto odbiorcy, którzy podpiszą ze Spółką umowę dostarczania energii elektrycznej będą mogli zakupić grupowe ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawca zawrze z Towarzystwem Ubezpieczeniowym umowę grupowego ubezpieczenia zdrowotnego klientów Spółki. W umowach zawieranych z klientami Spółka działać będzie jako ubezpieczający.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia zastosowania zwolnienia dla ww. usług ubezpieczenia grupowego.

W pierwszej kolejności zauważyć należy, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

W analizowanej sprawie usługi zakupu ubezpieczenia zdrowotnego będą stanowiły odrębny element o określonej wartości. Klienci będą sami decydować, czy chcą korzystać z usługi ubezpieczenia zdrowotnego, czy też nie. Zakup ubezpieczenia zdrowotnego będzie dla klienta celem samym w sobie, nie warunkuje on w żadnym razie wykonania usługi dostarczania energii.

Zatem w opinii tut. organu mamy do czynienia z odrębnymi i niezależnymi od siebie usługami, których rozdzielenie w żadnej mierze nie ma sztucznego charakteru, ponieważ w aspekcie gospodarczym usługi te nie tworzą jednej całości.

Z treści cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy wynika, iż ustawodawca zwolnił z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie tylko usługi ubezpieczeniowe, reasekuracyjne i pośrednictwa ubezpieczeniowego ale również usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek.

Odnosząc powyższe do przedstawionych okoliczności sprawy wskazać należy, iż opisane przez Wnioskodawcę usługi ubezpieczenia grupowego stanowią usługi w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek. Spółka nie jest podmiotem Ubezpieczającym, który świadczy usługi ubezpieczeniowe, lecz występuje w charakterze ubezpieczającego, który zawierając z ubezpieczycielami umowy ubezpieczenia działa na cudzy rachunek, tj. na rachunek klientów.

Reasumując, usługi grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, w których Spółka występuje w charakterze ubezpieczającego zawierane na rachunek klientów będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, jako czynności świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za prawidłowe z uwagi na zastosowanie zwolnienia dla przedmiotowych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy. Zaznaczyć jednakże należy, że powołany przez Wnioskodawcę dodatkowo w uzasadnieniu własnego stanowiska art. 43 ust. 13 ustawy nie znajduje zastosowania w analizowanej sprawie

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 308 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie