Czy Wnioskodawca, realizujący wydatki sfinansowane z budżetu Powiatu w projekcie planowanym do realizacji w latach 2012 - 2014 i współfinansowanym ze ... - Interpretacja - IPTPP4/443-613/12-4/ALN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.11.2012, sygn. IPTPP4/443-613/12-4/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca, realizujący wydatki sfinansowane z budżetu Powiatu w projekcie planowanym do realizacji w latach 2012 - 2014 i współfinansowanym ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, może odzyskać zapłacony w ramach projektu podatek od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o sposób reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiatowy Zarząd Dróg jest powiatową samorządową jednostką organizacyjną Powiatu, utworzoną na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Jako jednostka organizacyjna Powiatu realizuje zadania statutowe na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o samorządne powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 roku. Działalność jednostki jest finansowana z budżetu Powiatu.

Powiatowy Zarząd Dróg będzie uczestniczyć jako partner w realizacji projektu kluczowego - wpisanego na listę Indykatywnego Planu Inwestycyjnego finansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Budżetu Państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO 2007-2013) Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, pt. . Rzeczowa realizacja projektu będzie miała miejsce w latach 2012 - 2014 i obejmie przebudowę zniszczonego w wyniku powodzi z maja 2010 r. stalowego mostu tymczasowego Z. zlokalizowanego na rzece w km 0+447 drogi X o kategorii dróg powiatowych o punkcie początkowym na terenie wiejskiej gminy i stanowiącej główne połączenie gminy z sąsiednią gminą C. i dalej miastem K.

Most zostanie wzniesiony od podstaw tj. zamieniony na czteroprzęsłowy ciągły most zespolony z głównym przęsłem nurtowym wzmocnionym łukiem o całkowitej długości 180,65 m wraz z nawiązaniem podjazdami dróg publicznych: powiatowej X oraz gminnej X. Istniejący zniszczony most Z. zostanie rozebrany.

Most ten łączy większość sołectw gminy z siedzibą gminy B., a także spina drogi wojewódzkie nr X oraz nr Y i posiada szczególne znaczenie dla komunikacji lokalnej i gospodarczej - dojazdy do szkoły, miejsc obsługi administracyjnej, miejsc pracy, transportu surowców i produktów rolnych oraz do terenów inwestycyjnych a także kanalizuje ruch ewakuacyjny w czasie częstych tu zagrożeń powodziowych.

Zrealizowanie projektu usunie skutki powodzi z 2010 r. pozwoli rozwiązać problemy komunikacyjne oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego na terenie gminy, która należy do gmin zagrożonych powodzią i podtopieniami.

Projekt został uznany przez Radę Ministrów za projekt kluczowy do przywrócenia stanu ciągłości i funkcjonalności infrastruktury drogowej.

Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013 i nie będzie generował przychodów (Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat za korzystanie z mostu zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu - 5 lat oraz po upływie tego terminu). Po rzeczowym zakończeniu projektu Powiatowy Zarząd Dróg będzie pełnił nad mostem funkcję zarządcy. Właścicielem drogi pozostanie Powiat.

Powiatowy Zarząd Dróg nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak wyżej zaznaczono operacyjnie projekt będzie wdrażał Powiatowy Zarząd Dróg jako upoważniona jednostka organizacyjna Powiatu i partner projektu w rozumieniu RPO 2007-2013.

Zakres projektu obejmuje zakupy towarów i usług związanych wyłącznie z projektem fakturowane na Powiatowy Zarząd, a mianowicie:

  • wydatki na przygotowanie projektu: koszty dokumentacji technicznej i studium wykonalności inwestycji na podstawie faktur VAT (wystąpi podatek od towarów i usług),
  • wydatki na przygotowanie dokumentacji przetargowej na podstawie umowy cywilno-prawnej (nie wystąpi podatek od towarów i usług),
  • wydatki na roboty budowlane mostowo-drogowe fakturowane (wystąpi podatek od towarów i usług),
  • wydatki na koszty inspektora nadzoru fakturowane (wystąpi podatek od towarów i usług),
  • wydatki na usługi związane z promocją projektu fakturowane (tablice informacyjne, folder o projekcie - wystąpi podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Liderem Projektu będzie Powiat, będący Projektodawcą, który zgłasza i składa wniosek o dofinansowanie projektu w imieniu swoim i który odpowiada następnie jako Beneficjent przed Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym dla Województwa na lata 2007 -2013 za realizację projektu.

Partner Projektu - Powiatowy Zarząd Dróg, jako powiatowa jednostka Organizacyjna Powiatu i jemu podległa, będzie operacyjnie wdrażała projekt. Obowiązki partnera to: wybór wykonanwców części przygotowawczej projektu, ogłoszenie i przeprowadzenie wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego tj. na opracowanie dokumentacji technicznej, sprawowanie funkcji inspektora nadzoru oraz wykonawcę robót budowlanych mostowo-drogowych. Partner będzie realizował nadzór nad postępem zadania, dokonywał odbioru usług oraz dokonywał płatności z wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego.

Powiatowy Zarząd Dróg, jako jednostka budżetowa sektora finansów publicznych nieposiadająca osobowości prawnej, pokrywa swoje wydatki z budżetu Powiatu na podstawie planu finansowego jednostki budżetowej i jako partner projektu nie będzie przekazywała własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. To Lider projektu przekazywać będzie własne środki do partnera, aby ten móg regulować płatności w ramach projektu.

Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu Lider nie będzie przekazywał innemu podmiotowi. Mienie pozostanie w zarządzie Powiatowego Zarządu Dróg czyli jednostce organizacyjnej podległej Powiatowi w kompetencji której jest zakres zarządzania zadaniami publicznymi na drogach powiatowych.

Środki z dofinansowania projektu, czyli środki pochodzące z refundacji poniesionych kosztów wpłyną na konto Powiatu (Lidera).

Efekty projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, realizujący wydatki sfinansowane z budżetu Powiatu w projekcie planowanym do realizacji w latach 2012 - 2014 i współfinansowanym ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, może odzyskać zapłacony w ramach projektu podatek od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy: Powiatowy Zarząd Dróg, jako jednostka organizacyjna Powiatu, realizująca zadania ustawowe na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 roku, nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług przy dokonywanych zakupach w ramach realizowanego projektu pn. ..

Powiatowy Zarząd Dróg wykonuje na podstawie ww. ustawy zadania publiczne m.in. w zakresie utrzymania dróg powiatowych.

W związku z tym, że Wnioskodawca realizuje zadania statutowe, zgodnie z zapisem art. 4 ust. 1 ptk 6, nie podlega w tym zakresie podatkowi od towarów i usług VAT, a zatem nie może go odliczać.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powyższym w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W przypadku przebudowy mostu nie będzie ona związana z czynnościami opodatkowanymi i to zarówno w części przygotowawczej inwestycji (studium wykonalności, dokumentacja techniczna, przygotowanie dokumentacji przetargowej), jak również w fazie rzeczowej realizacji: robót budowlanych i mostowo-drogowych, nadzoru inwestorskiego oraz promocji projektu dotyczącej ogólnie całego zadania. W związku z tym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie uczestniczyć jako partner w realizacji projektu kluczowego - wpisanego na listę Indykatywnego Planu Inwestycyjnego finansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Budżetu Państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO W 2007-2013) Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, pn. .

Liderem Projektu będzie Powiat, będący Projektodawcą, Partner Projektu - Powiatowy Zarząd Dróg, jako powiatowa jednostka Organizacyjna Powiatu i jemu podległa, będzie operacyjnie wdrażała projekt. Obowiązki partnera to: wybór wykonanwców części przygotowawczej projektu, ogłoszenie i przeprowadzenie wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego tj. na opracowanie dokumentacji technicznej, sprawowanie funkcji inspektora nadzoru oraz wykonawcę robót budowlanych mostowo-drogowych. Partner będzie realizował nadzór nad postępem zadania, dokonywał odbioru usług oraz dokonywał płatności z wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego.

Mienia powstałego w wyniku realizowanego projektu Lider nie będzie przekazywał innemu podmiotowi. Mienie pozostanie w zarządzie Powiatowego Zarządu Dróg czyli jednostce organizacyjnej podległej Powiatowi w kompetencji której jest zakres zarządzania zadaniami publicznymi na drogach powiatowych.

Środki z dofinansowania projektu, czyli środki pochodzące z refundacji poniesionych kosztów wpłyną na konto Powiatu (Lidera).

Efekty projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Lidera projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 196 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi