Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-1009/12/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.10.2012, sygn. ITPP2/443-1009/12/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 22 października 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu w dniu 22 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 8 sierpnia 2012 r Uniwersytet złożył do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie dofinansowania na operację z zakresu małych projektów , w ramach działania 4.1.3 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013.

Ośrodek jest wyodrębnioną jednostką Uniwersytetu, finansowaną z dotacji dydaktycznej oraz przychodów uzyskiwanych w tym Ośrodku z tytułu:

  • świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem, opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług 8%,
  • kompleksowej obsługi spotkań okolicznościowych (np. komunie, wesela, itp.) - stawka podatku 8%,
  • usług edukacyjnych (udział w szkoleniach) zwolnienie od podatku,
  • organizacji konferencji naukowych o charakterze edukacyjnym zwolnienie od podatku,
  • organizacji konferencji pozostałych - stawka 23%,
  • prowadzenia warsztatów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zwolnienie od podatku
  • organizacji półkolonii zwolnienie,
  • organizacji imprez plenerowych (np. ognisko) - stawka 23%,
  • wynajmu terenu, który znajduje się na terenie ośrodka (placu parkingowego i do składowania materiałów typu kruszywa) - stawka 23%.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje przygotowanie terenu, prace ziemne oraz wykonanie ścieżki spacerowej w zabytkowym parku, a także wykonanie i montaż tablicy z regulaminem korzystania z parku należącego do Ośrodka. Celem projektu jest udostępnienie mieszkańcom wsi przestrzeni integracyjnej i spacerowej, a w efekcie wzrost integracji społecznej i zapobieganie wykluczeniu. Głównymi beneficjantami projektu są mieszkańcy wsi oraz inne osoby korzystające z Ośrodka lub odwiedzające wieś. Park zostanie udostępniony mieszkańcom oraz innym korzystającym bezpłatnie. Uniwersytet, ani żaden inny podmiot, nie będzie pobierał żadnych opłat z tytułu udostępniania parku. Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Uczelnię w zakresie najmu, dzierżawy, działalności naukowo-badawczej i pomocniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest odliczenie podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturach dotyczących zakupów realizowanych w ramach tego projektu, gdyż nabyte towary i usługi nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Uniwersytet wskazał, iż nie będzie prowadził działalności gospodarczej w zakresie działań objętych projektem. Dodał, że w trakcie trwania projektu, ani po jego zakończeniu, nie wystąpi zewnętrzny podmiot będący odbiorcą usługi. Park będzie udostępniany korzystającym bezpłatnie.

Uniwersytet stwierdził, że w związku z powyższym nie dokonuje świadczenia usług na rzecz innych podmiotów. Nadmienił, iż nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), a w efekcie realizacja projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy