Czy nieodpłatne używanie wytworzonego majątku w ramach realizacji zadania przed wniesieniem go aportem do spółki należy uznać za odpłatne świadczenie ... - Interpretacja - IPTPP1/443-471/12-5/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.08.2012, sygn. IPTPP1/443-471/12-5/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy nieodpłatne używanie wytworzonego majątku w ramach realizacji zadania przed wniesieniem go aportem do spółki należy uznać za odpłatne świadczenie przez Gminę usług na rzecz Spółki. podlegające opodatkowaniu VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 05 czerwca 2012r. (data wpływu 13 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2012r. (data wpływu 22 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania do używania majątku wytworzonego w ramach realizacji zadania pn. przed wniesieniem go aportem do PWiK Spółka. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania do używania majątku wytworzonego w ramach realizacji zadnia pn. . przed wniesieniem go aportem do PWiK Spółka.
  • prawa do dokonania korekty podatku VAT w związku ze zmianą przeznaczenia przedmiotowej inwestycji.

Ww. wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 sierpnia 2012r. (data wpływu 22 sierpnia 2012r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 01 grudnia 2000r. W 2010r. Gmina zrealizowała zadanie pn. ". Zadanie zostało rozpoczęte i zakończone w 2010r. Inwestycja, o której mowa należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym i została wprowadzona do zadań budżetu Gminy Uchwałą Rady Miejskiej Nr . z dnia 28 sierpnia 2010r. Zrealizowana w ramach zadania inwestycja została protokolarnie odebrana 30 grudnia 2010r. Faktury dotyczące kosztów inwestycji zgodnie z zawartymi umowami wystawiane były na Gminę W okresie realizacji inwestycji Gmina składała deklaracje VAT - 7. Przedmiot inwestycji ma zostać przekazany w 2013r. po podjęciu stosownej uchwały w aport do Spółki. Gmina jest jednym z głównych udziałowców Spółki. Posiada około 80 % udziałów.

Do czasu przekazania w aport sieć kanalizacyjna, o której mowa pozostaje na stanie majątkowym Gminy, która nie świadczy usług dostawy wody ani odprowadzania ścieków. Obecnie sieć jest nieodpłatnie eksploatowana przez Spółkę Gmina nie odliczyła podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących poniesionych kosztów realizacji zadania, mimo iż od początku realizacji planowano odpłatne przekazanie - aport lub dzierżawa wybudowanego majątku do PWiK Spółka z ostrożności procesu, biorąc pod uwagę szereg niespójnych interpretacji przepisów ustawy o podatku VAT w kwestii możliwości odliczenia podatku w związku z przekazaniem sieci kanalizacyjnej w aport (zmiana przepisów od 1 kwietnia 2009r.).

Gmina przedstawiła stanowisko w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach wystawionych na Gminę w związku z realizacją inwestycji, o której mowa we wniosku skierowanym do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 05 stycznia 2012r. 1PTPP1/443-19/12-5/AK. W części dotyczącej prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturach wystawionych na Gminę w związku z realizacją projektu pn. " stanowisko Wnioskującego uznano za prawidłowe. Wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla czynności wniesienia aportem sieci kanalizacyjnej został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-19/12-6/AK - stanowisko Wnioskującego uznano za prawidłowe. W związku z powyższym Gmina ma zamiar skorygować deklaracje VAT w trybie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług i odliczyć podatek VAT zawarty w koszcie inwestycji oraz dokonać aportu wytworzonych środków trwałych z zastosowaniem podstawowej stawki 23%.

W przypadku kanalizacji w ul. A. i B. eksploatacja sieci przez PWiK Spółka. odbywa się bezumownie. Spółka. jest jedynym na terenie Gminy przedsiębiorstwem wyspecjalizowanym w zakresie eksploatacji sanitarnych sieci kanalizacyjnych, łącznie z oczyszczaniem ścieków. W związku z tym po wykonaniu sieci przez Gminę kanalizacja, o której mowa, jest bezumownie, nieodpłatnie eksploatowana przez Spółkę, jako że Gmina nie dysponuje odpowiednimi służbami i sprzętem. Nadmienia się, iż Gmina jest jednym z udziałowców spółki, o której mowa i obecnie planowane jest przekazanie wytworzonej kanalizacji sanitarnej w obrębie ulic A. i B. w formie aportu do PWiK Spółki. Obecnie cały wytworzony majątek w ramach omawianego zadania znajduje się na stanie Gminy.

Mimo, iż Gmina nie prowadzi działalności związanej ze sprzedażą, wody i odprowadzaniem ścieków to zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty - w tym wypadku kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych jest zadaniem własnym gminy wymienionym w ustawie z dnia 8 marca 1990r. (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) o samorządzie gminnym, które zostało rozpoczęte zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej Nr z dnia 28 sierpnia 2010r. Efekty omawianej we wniosku inwestycji są zaliczane przez Wnioskodawcę do środków trwałych podlegających amortyzacji. Omawiana inwestycja - kanalizacja sanitarna stanowi środek trwały o wartości przekraczającej 15 000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne używanie wytworzonego majątku w ramach realizacji zadania pn. " przed wniesieniem go aportem do spółki należy uznać za odpłatne świadczenie przez Gminę usług na rzecz PWiK Spółki. podlegające opodatkowaniu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, tj. w tym przypadku budowa kanalizacji oraz ich wykorzystanie w celu wykonania tych zadań należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania tych obiektów podmiotowi, które te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Zatem czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, mimo, iż Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku poniesionego w koszcie inwestycji. Dopiero w momencie przekazania aportem (umowa cywilnoprawna), nastąpi oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również (zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy) przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Art. 8 ust. 2 ustawy, stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2010r. Gmina zrealizowała zadanie pn. .". Zadanie zostało rozpoczęte i zakończone w 2010r. Inwestycja, o której mowa należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Zrealizowana w ramach zadania inwestycja została protokolarnie odebrana 30 grudnia 2010r. Faktury dotyczące kosztów inwestycji zgodnie z zawartymi umowami wystawiane były na Gminę. Przedmiot inwestycji ma zostać przekazany w 2013r. po podjęciu stosownej uchwały w aport do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Spółka. Gmina jest jednym z głównych udziałowców Spółki. Posiada około 80% udziałów. Do czasu przekazania w aport sieć kanalizacyjna, o której mowa pozostaje na stanie majątkowym Gminy, która nie świadczy usług dostawy wody ani odprowadzania ścieków. Obecnie sieć jest nieodpłatnie eksploatowana przez Spółkę. Gmina nie odliczyła podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących poniesionych kosztów realizacji zadania, mimo iż od początku realizacji planowano odpłatne przekazanie - aport lub dzierżawa wybudowanego majątku do PWiK Spółka z ostrożności procesu, biorąc pod uwagę szereg niespójnych interpretacji przepisów ustawy o podatku VAT w kwestii możliwości odliczenia podatku w związku z przekazaniem sieci kanalizacyjnej w aport. Gmina ma zamiar skorygować deklaracje VAT w trybie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług i odliczyć podatek VAT zawarty w koszcie inwestycji oraz dokonać aportu wytworzonych środków trwałych z zastosowaniem podstawowej stawki 23%. W przypadku kanalizacji w ul. A. i B. eksploatacja sieci przez PWiK Spółkę. odbywa się bezumownie. Spółka jest jedynym na terenie Gminy przedsiębiorstwem wyspecjalizowanym w zakresie eksploatacji sanitarnych sieci kanalizacyjnych, łącznie z oczyszczaniem ścieków. Obecnie cały wytworzony majątek w ramach omawianego zadania znajduje się na stanie Gminy. Efekty omawianej we wniosku inwestycji są zaliczane przez Wnioskodawcę do środków trwałych podlegających amortyzacji. Omawiana inwestycja - kanalizacja sanitarna stanowi środek trwały o wartości przekraczającej 15 000 zł.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że PWiK Spółka. jest odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem, któremu przekazano nieodpłatnie i bezumownie do eksploatacji określone mienie, będące własnością Wnioskodawcy. Spółka jest jedynym na terenie Gminy przedsiębiorstwem wyspecjalizowanym w zakresie eksploatacji sanitarnych sieci kanalizacyjnych, łącznie z oczyszczaniem ścieków.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie do używania majątku powstałego w ramach realizacji projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne przekazanie inwestycji do zarządzania, w świetle okoliczności przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością wykonywaną we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie do używania majątku powstałego w ramach realizacji projektu pn. ." na rzecz Spółki nie stanowi świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zauważa, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisie zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania do używania majątku wytworzonego w ramach realizacji zadania pn. przed wniesieniem go aportem do PWiK Spółki. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do korekty podatku VAT w związku ze zmianą przeznaczenia przedmiotowej inwestycji został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-471/12-6/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP1/443-471/12-6/AK, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 276 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi