
Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury VAT otrzymanej przed dniem faktycznej rejestracji w podatku VAT
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2.07.2012 r. (data wpływu 6.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury VAT otrzymanej przed dniem faktycznej rejestracji w podatku VAT - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT otrzymanych przed dniem faktycznej rejestracji w podatku VAT.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W kwietniu 2011r. przyznano Wnioskodawcy jako młodemu rolnikowi dotację na zakup ciągnika. Firma M. z siedzibą w R., sprzedawca ciągnika, poinformowała Wnioskodawcę, iż w ciągu roku może On zarejestrować się jako czynny podatnik VAT i wystąpić o zwrot podatku VAT od zakupionego środka trwałego. W dniu 30.03.2012 r. Wnioskodawca dokonał rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług na formularzu VAT-R, składał będzie deklaracje VAT 7 i rozliczał podatek naliczony od zakupów zawiązanych z czynnościami opodatkowanymi. W ewidencji zakupu za miesiąc kwiecień 2012 r. Wnioskodawca zaksięgował fakturę z dnia 20.04.2011 r. na zakup ciągnika i rozliczył ją w deklaracji za ten miesiąc. Czynności tej dokonał, ponieważ nie znalazł w przepisach podatkowych artykułu, który by zabronił dokonać tej czynności.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo odliczając podatek naliczony z faktury nr .. otrzymanej przed zarejestrowaniem się jako podatnik VAT i związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanej ...
Zdaniem Wnioskodawcy postąpił On prawidłowo. Ustawa o podatku od towarów i usług określa moment, w którym należy dokonać rejestracji jako czynny podatnik VAT.
Mówi ona, że rejestracji dokonuje się przed wykonanie pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy. W artykule tym nie ma wymienionej czynności zakupu jako warunku do dokonania rejestracji. Art. 88 ust. 4 ustawy mówi, iż nie można dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli nie jest się zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Art. 86 ust. 1 ustawy wyraża zasadę, zgodnie z którą, w zakresie, w jakim towary wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
We wszystkich tych artykułach wskazane jest, aby w momencie składania deklaracji VAT być zarejestrowanym podatnikiem VAT, a prawo do obniżenie podatku należnego powstaje u podatników, którzy wykażą, że zakupy związane są ze sprzedażą opodatkowaną.
Należy bowiem rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa.
Składając deklarację VAT za m-c kwiecień Wnioskodawca wyraził wolę skorzystania z tego prawa. Natomiast, aby mógł skorzystać z tego prawa, przed złożeniem deklaracji zarejestrował się jako czynny podatnik VAT. Tym samym spełnił jedyny warunek do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów poczynionych przed rejestracją.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca uważa, że postąpił prawidłowo obniżając podatek należny o podatek naliczony od zakupu ciągnika, który będzie wykorzystywał do produkcji zbóż, których sprzedaż opodatkowana jest stawką podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowy warunek dający prawo do odliczenia podatku naliczonego zawarty jest w art. 86 ust. 1 ustawy. Wyraża on ogólną zasadę, zgodnie z którą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów, o których mowa w art. 29 ust. 4.
Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do tego obniżenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegająca opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Do podstawowych zasad wspólnego systemu podatku VAT należy m. in. zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m. in. w art. 88 ustawy.
Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Na mocy art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Treść cyt. wyżej art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. Jednak status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia. Oznacza to, że podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą albo przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.
Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy), kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z cyt. wyżej art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest młodym rolnikiem, który na poczet prowadzenia działalności gospodarczej zakupił ciągnik, który służy do produkcji zbóż, których sprzedaż jest opodatkowana podatkiem VAT. Nabycie przez Wnioskodawcę ciągnika zostało w dniu 20.04.2011 r. udokumentowane przez sprzedawcę fakturą VAT nr.. W dniu 30.03.2012r. Wnioskodawca dokonał rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT na formularzu VAT-7. W deklaracji za miesiąc IV 2012 r. Wnioskodawca rozliczył fakturę za zakupiony ciągnik.
Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną. Trzeba bowiem rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano, realizacja tego prawa następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, winny zostać usunięte - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie podmiotu otrzymującego fakturę jako podatnika VAT czynnego.
W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca w związku z dokonaną transakcją zakupu ciągnika przed faktyczną rejestracją jako podatnik VAT, udokumentowaną fakturą VAT z dnia 20.04.2011 r., miał prawo do odliczenia podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupiony ciągnik związany był z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy (sprzedażą zboża). Prawo to Wnioskodawca mógł zrealizować na zasadach określonych w przepisach art. 86 ust. 10,11 ustawy, o ile nie zaszły inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 371 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
