Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. , ponieważ wyd... - Interpretacja - IPTPP2/443-708/12-6/KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2012, sygn. IPTPP2/443-708/12-6/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji operacji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt. .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 września 2012 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 września 2012 r.).

Wnioskodawca pozostaje jednostką organizacyjną Województwa - działającą jako jednostka budżetowa - w oparciu o postanowienia ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku - o finansach publicznych <..> - realizując zadania własne samorządu wojewódzkiego z zakresu wynikającego z postanowień ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju .

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako płatnik podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadzić sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje więc z tego tytułu prawo odliczenia zapłaconego podatku VAT.

Zdarzenie przyszłe dotyczy zakupu towarów i usług dla Wnioskodawcy.

W związku z realizacją zadań własnych Wnioskodawca - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, realizował będzie - jako Lider projektu - projekt pt. w ramach poddziałania 1.3.1 Wsparcie sektora B+R oraz innowacji na rzecz przedsiębiorstw RPOW 2007-2013.

W związku z realizacją ww. projektu dokonywane będą zakupy towarów i usług.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie realizacji projektu dotyczącym lidera projektu tj. Wnioskodawcy, faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Zadania Lidera projektu to wg umowy partnerskiej: § 3. Zakres odpowiedzialności Lidera

  1. Strony stwierdzają zgodnie, że Liderem projektu jest Centrum działające w imieniu Zarządu Województwa - Lider projektu odpowiada za:
    1. reprezentowanie Partnerów przed Instytucją Wdrażającą,
    2. koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań Partnerów przy realizacji zadań, zawartych w projekcie,
    3. zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszej Umowie,
    4. wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań,
    5. zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami oraz Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia),
    6. zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej projektu,
    7. pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją zadań partnerstwa,
    8. przedkładanie wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej celem rozliczenia wydatków w projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań Lidera projektu i Partnerów,
    9. gromadzenie informacji o uczestnikach projektu i ich przekazywanie do Instytucji Zarządzającej,
    10. informowanie Instytucji Zarządzającej o problemach w realizacji projektu,
    11. koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów.
  2. Partnerzy upoważniają Lidera projektu do reprezentowania partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją projektu, w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz Umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą.
  3. Lider projektu nie może bez uzyskania uprzedniej zgody Instytucji Zarządzającej, akceptować zmian zaproponowanych przez Partnera projektu lub warunków jego realizacji.
  4. Partnerzy w projekcie nie będą przekazywać na rzecz Lidera żadnych środków finansowych. Rozliczenia będą odbywały się poprzez składanie wniosków o płatność do IZ RPO W 2007-2013 za pośrednictwem Lidera projektu.

    Mienia powstałe w wyniku realizacji projektu w części Lidera i każdego z Partnerów, będzie odpowiednio ich własnością. Środki finansowe pochodzące z przyznanego dofinansowania w ramach poddziałania 1.3.1 RPO W 2007-2013 wpłyną na konto Lidera projektu.

    Obowiązki ciążące na Partnerze w realizowanym projekcie: § 5. Obowiązki Partnerów

    1. Strony Umowy zobowiązane są do:
      1. aktywnego uczestnictwa i współpracy w działaniach partnerstwa mających na celu realizację projektu, o którym mowa w § 1 ust. 1;
      2. informowania celem uzyskania akceptacji Lidera projektu o planowanych zmianach w zadaniach Partnera realizowanych w ramach projektu - z co najmniej trzydziesto (30) dniowym wyprzedzeniem - przy czym wszelkie zmiany wymagają pisemnej zgody Lidera projektu ;
      3. stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między Partnerami;
      4. udzielania na wniosek Lidera projektu informacji i wyjaśnień co do zadań realizowanych w ramach Projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi projektu wywiązanie się z jego obowiązków informacyjnych względem Instytucji Zarządzającej;
      5. niezwłocznego informowania Lidera projektu o przeszkodach przy realizacji zadań, w tym o ryzyku zaprzestania realizacji zadań;
      6. informowania Lidera projektu o udziale Partnera w innych projektach finansowanych z funduszy strukturalnych, w tym informowania o wysokości środków przyznanych Partnerowi lub uczestnikom projektu, które kwalifikują się do pomocy publicznej;
      7. poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w projekcie realizowanej przez Lidera projektu, Instytucję Zarządzającą oraz inne uprawnione do kontroli podmioty, w tym:
        1. wgląd w dokumenty, w tym dokumenty księgowe, związane z realizacją zadań bezpośrednio przez strony umowy lub wykonawców;
        2. umożliwienie uprawnionym podmiotom przeprowadzenia czynności kontrolnych, w tym dostępu do swojej siedziby i miejsca realizacji zadań bezpośrednio przez strony umowy lub wykonawców;
        3. informowania uczestników projektu o obowiązku poddania się czynnościom kontrolnym.
      8. udostępniania każdorazowo na wniosek Lidera projektu lub uprawnionych podmiotów dokumentów lub informacji umożliwiających dokonanie oceny wpływu realizowanych zadań w odniesieniu do celów projektu;
      9. wykorzystania środków finansowych wyłącznie na realizację zadań powierzonych na mocy niniejszej Umowy;
      10. informowania uczestników projektu o pochodzeniu środków przeznaczonych na realizację zadań powierzonych na mocy Umowy;
      11. umieszczania logo RPO W i symbolu UE na materiałach promocyjnych, edukacyjnych, informacyjnych i szkoleniowych związanych z realizacją zadania powierzonego na mocy umowy zgodnie z zasadami określonymi w Zintegrowanym Planie Komunikacji Funduszy Strukturalnych w Województwie na lata 2007-2015 oraz zgodnie z zapisami Vademecum dla beneficjentów RPO W 2007-2013, Tom III - Realizacja i rozliczenie projektów w ramach RPO W 2007-2013;
      12. wykorzystywania materiałów informacyjnych i wzorów dokumentów przekazanych przez Lidera projektu;
      13. prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w programie, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem;
      14. wydatkowania środków finansowych projektu na zasadach wynikających z postanowień ustawy - Prawo zamówień publicznych (PZP) - niezależnie od zwolnienia Partnera (podmiotowego i przedmiotowego) od stosowania wskazanej regulacji prawnej;
      15. otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie zaliczki/refundacji w ramach projektu;
      16. przedstawiania Liderowi projektu informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosków o płatność wymaganych w umowie o dofinansowanie projektu;
      17. gromadzenia i archiwizacji dokumentacji projektu w terminach określonych w umowie.
    2. Niezależnie od zakresu zobowiązań, określonych w ust. 1 Strony niniejszej Umowy zobowiązane są do stosowania w zakresie realizacji przedmiotu niniejszej Umowy postanowień prawa powszechnie obowiązującego.
    3. W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

      Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

      Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

      W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

      Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

      W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

      Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

      Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

      Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

      Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

      Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

      Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, działa jako jednostka budżetowa w oparciu o postanowienia ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, realizując zadania własne samorządu wojewódzkiego. W związku z realizacją zadań własnych Wnioskodawca, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, realizował będzie - jako lider projektu - projekt pt. w ramach poddziałania 1.3.1 Wsparcie sektora B+R oraz innowacji na rzecz przedsiębiorstw RPO W 2007-2013. W związku z realizacją ww. projektu dokonywane będą zakupy towarów i usług. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W zakresie realizacji projektu dotyczącym Lidera projektu, faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług będą wystawiane na Wnioskodawcę. Partnerzy w projekcie nie będą przekazywać na rzecz Lidera żadnych środków finansowych. Rozliczenia będą odbywały się poprzez składanie wniosków o płatność do IZ RPO W 2007-2013 za pośrednictwem Lidera projektu. Mienia powstałe w wyniku realizacji projektu w części Lidera i każdego z Partnerów, będzie odpowiednio ich własnością. Środki finansowe pochodzące z przyznanego dofinansowania w ramach poddziałania 1.3.1 RPO W 2007-2013 wpłyną na konto Lidera projektu.

      Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

      Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji operacji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

      W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

      Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

      Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

      Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

      Wniosek ORD-IN

      Treść w pliku PDF 686 kB

      Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi