
Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca powinien wystawić korektę faktury VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.) oraz z dnia 07 września 2012r. (data wpływu 10 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawiania faktur VAT do czasu zakończenia umowy tj. do września 2012r. ze stawką zwolnioną jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 lipca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- prawa do wystawienia korekty faktury VAT wystawionej za realizację projektu pn. na podstawie umowy zawartej w dniu 25 stycznia 2012r.,
- prawa do wystawienia korekty faktury VAT wystawionej za realizację projektu pn. na podstawie umowy zawartej w dniu 01 czerwca 2011r.,
- prawa do wystawiania faktur VAT do czasu zakończenia umowy tj. do września 2012r. ze stawką zwolnioną.
Pismami z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.) oraz z dnia 07 września 2012r. (data wpływu 10 września 2012r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisanego zaistniałego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).
W dniu 01 czerwca 2011r. została zawarta Umowa pomiędzy Fundacją, a Wnioskodawczynią na prowadzenie zindywidualizowanych warsztatów zawodowych dla beneficjentów programu pn. ". Warsztaty trwają w okresie od 01 czerwca 2011r. do 30 września 2012r. (50 godz. miesięcznie). W warsztatach uczestniczą osoby bezrobotne. Wynagrodzenie za wykonaną usługę płatne jest w cyklach miesięcznych. Pod koniec każdego miesiąca wystawania jest faktura VAT na kwotę 2.000 zł brutto w tym 23% VAT (słownie: dwa tysiące złotych brutto w tym 23% VAT) zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie.
W tym przypadku Wojewódzki Urząd Pracy zakwestionował beneficjentowi dotacji wystawione przez Wnioskodawczynię faktury twierdząc, że wszystkie kupowane w ramach POKL szkolenia powinny być traktowane jako zakup usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i w sytuacji, w której są one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych powinny zostać zwolnione z VAT. Na poparcie swojej tezy WUP przytacza dokument: Interpretacja Ogólna Ministra Finansów z dnia 15 czerwca 2012r. sygnatura PT4/033/2-3/9/EFU/2012/PT-298 dotycząca zwolnienia od podatku VAT usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanego w części ze środków publicznych, w tym w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Zainteresowana jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania w rozumieniu ustawy (Dz. U. z 2004r., nr 256 poz. 2572). Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Nie są usługami prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowana z zakresie przedmiotowych usług jest podmiotem, który nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Z posiadanych informacji od zleceniodawcy wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawczynię są finansowane w całości ze środków publicznych. Zlecający przeprowadzenie szkolenia jest bezpośrednim beneficjentem środków unijnych. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego są jedynie szkoleniami mającymi na celu aktywizację zawodową osób bezrobotnych. Mogą być także formą terapii zajęciowej lub też szkoleniami z rękodzielnictwa artystycznego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawczyni powinna wystawić faktury VAT do czasu zakończenia umowy, tj. września 2012r. ze stawką VAT zwolniony...
Zdaniem Wnioskodawczyni, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), zasadne jest wystawienie faktury ze stawką VAT zwolniony także do czasu zakończenia umowy, tj. września 2012r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.
Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.
Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych,
-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:
- usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
- usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).
Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Z opisu sprawy wynika, iż w dniu 01 czerwca 2011r. Wnioskodawczyni zawarła Umowę pomiędzy Fundacją na zrealizowanie szkolenia dla grupy beneficjentów programu pn. ". Warsztaty trwają w okresie od 01 czerwca 2011r. do 30 września 2012r. (50 godz. miesięcznie). W warsztatach uczestniczą osoby bezrobotne. Wynagrodzenie za wykonaną usługę płatne jest w cyklach miesięcznych. Pod koniec każdego miesiąca wystawania jest faktura VAT na kwotę 2.000 zł brutto w tym 23% VAT. Wojewódzki Urząd Pracy zakwestionował beneficjentowi dotacji wystawione przez Wnioskodawczynię faktury twierdząc, że wszystkie kupowane w ramach POKL szkolenia powinny być traktowane jako zakup usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i w sytuacji, w której są one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych powinny zostać zwolnione z VAT. Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania w rozumieniu ustawy. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Nie są usługami prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowana w zakresie przedmiotowych usług jest podmiotem, który nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z posiadanych informacji od zleceniodawcy wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawczynię są finansowane w całości ze środków publicznych, a zlecający przeprowadzenie szkolenia jest bezpośrednim beneficjentem środków unijnych. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, są jedynie szkoleniami mającymi na celu aktywizację zawodową osób bezrobotnych. Mogą być także formą terapii zajęciowej lub też szkoleniami z rękodzielnictwa artystycznego.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni dla ww. usług nie spełnia przesłanek o charakterze podmiotowym wymienionych w pkt 26, bowiem nie jest ani uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, czy też jednostką badawczo-rozwojową, ani też w tym zakresie nie stanowi jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zainteresowana wskazała również, iż usługi, które są przedmiotem wniosku nie są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie są prowadzone przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ww. usługi są jedynie szkoleniami mającymi na celu aktywizację zawodową osób bezrobotnych. Mogą być także formą terapii zajęciowej lub też szkoleniami z rękodzielnictwa artystycznego i tym samym nie wypełniają przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż dla przedmiotowych usług polegających na szkoleniu z zakresu techniki wytwarzania biżuterii dla uczestników projektu, nie znajdą zastosowania przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Wobec tego, iż ww. usługi dla uczestników projektu pn. nie mieszczą się w zakresie usług szkoleniowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia, w konsekwencji będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podstawową w wysokości 23%.
Jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące nabywcy.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem.
Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".
Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.
Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub otrzymania zaliczki) i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
W praktyce znajdują się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania takiej faktury poprzez wystawienie faktury korygującej.
Jak wskazała Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie, realizuje szkolenia dla grupy beneficjentów programu pn. ". Warsztaty trwają w okresie od 01 czerwca 2011r. do 30 września 2012r. (50 godz. miesięcznie). W warsztatach uczestniczą osoby bezrobotne. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, są jedynie szkoleniami mającymi na celu aktywizację zawodową osób bezrobotnych. Wynagrodzenie za wykonaną usługę płatne jest w cyklach miesięcznych. Pod koniec każdego miesiąca wystawania jest faktura VAT na kwotę 2.000 zł brutto w tym 23% VAT.
W świetle okoliczności przedstawionych w stanie faktycznym, brak podstaw aby uznać, że ww. usługi mieszczą się w zakresie usług szkoleniowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia. W związku z powyższym, należy uznać, iż ww. usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podstawową w wysokości 23%.
Mając na uwadze obowiązujące w przedmiotowej sprawie przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, iż brak podstaw do wystawienia faktury VAT ze stawką zwolniony za usługi szkoleniowe prowadzone w ramach projektu pn. " do czasu zakończenia umowy, tj. września 2012r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do wystawiania faktur VAT do czasu zakończenia umowy tj. do września 2012r. ze stawką zwolnioną.
Natomiast wniosek w części dotyczącej:
- zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do wystawienia korekty faktury VAT wystawionej za realizację projektu pn. na podstawie umowy zawartej w dniu 25 stycznia 2012r. został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-555/12-6/AK,
- zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do wystawienia korekty faktury VAT wystawionej za realizację projektu pn. na podstawie umowy zawartej w dniu 01 czerwca 2011r. został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-555/12-7/AK.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Referencje
IPTPP1/443-555/12-6/AK, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-555/12-7/AK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 232 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
