Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione ... - Interpretacja - IPTPP2/443-745/12-2/JN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.09.2012, sygn. IPTPP2/443-745/12-2/JN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Operacja pt. jest zgodna z celami zapisanymi w Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia i kryteriami wyboru operacji. Przedmiotowa operacja przyczynia się do poprawy jakości życia kulturowego i społecznego mieszkańców poprzez remont wraz z modernizacją świetlicy wiejskiej. Wpisuje się ona w cel ogólny III: Rozwijanie aktywności społecznej oraz poprawa jakości życia mieszkańców z wykorzystaniem walorów krainy i przyczyni się do osiągnięcia zakładanego przez LGD wskaźnika oddziaływania: Wzrost odsetka osób deklarujących poprawę warunków i jakości życia na terenie LGD do roku 2015 o 10%.

Operacja realizuje również cel szczegółowy III.1: Podniesienie atrakcyjności oraz warunków do życia ma terenie LGD i przyczynia się do osiągnięcia wskaźnika rezultatu: Wzrost liczby osób korzystających z oferty instytucji kultury, dla których organizatorem są JST do 2015 r. w porównaniu z 2010 r. o minimum 3%.

Operacja pt. , także realizuje przedsięwzięcie III.1 Budowa i rozwój infrastruktury technicznej obszaru LGD, ponieważ jej efektem jest ogólnodostępna, wyremontowana i zmodernizowana świetlica wiejska. Remont i modernizacja tego obiektu są niezbędne ponieważ w stanie obecnym świetlica nie jest dostosowana do potrzeb mieszkańców. Operacja ta przyczyni się do osiągnięcia wskaźnika produktu: Minimum 2 wybudowane/zmodernizowane obiekty instytucji kultury dla których organizatorem jest JST do 2015 r.

Remont i modernizacja budynku, w którym mieści się świetlica jest inwestycją niezbędną, przyczyni się ona do podniesienia aktywności społecznej mieszkańców, poprawy jakości infrastruktury kultury, oraz wzmocnienia kapitału społecznego. W miejscowości tej obecnie nie ma innego obiektu, w którym społeczność lokalna organizowałaby różnego rodzaju spotkania kulturowe i imprezy okazjonalne. Odnowiona i dostosowana świetlica wiejska będzie miejscem, w którym młodzież będzie spędzać czas wolny i rozwijać swoje zainteresowania.

Operacja ta jest zgodna z wyznaczonymi przez LGD lokalnymi kryteriami przyjętymi do działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, mianowicie Ochotnicza Straż Pożarna nie posiada doświadczenia w realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE. (lokalne kryterium nr 1). Wnioskodawca jest członkiem Lokalnej Grupy Działania (spełnione lokalne kryterium nr 2). Operacja pt. dotyczy rozwijania aktywności społecznej oraz wpływa na poprawę jakości infrastruktury kultury. Zmodernizowana świetlica będzie miejscem, w którym koła gospodyń wiejskich, mieszkańcy będą kultywować miejscową tradycją, obyczaje (np. promocja kuchni regionalnej, itp.) (kryterium lokalne nr 3 punkt 2). Ochotnicza Straż Pożarna jest organizacją pozarządową nienależącą do sektora publicznego (kryterium lokalne nr 4). Wnioskodawca jest jednostką aktywizującą głównie ludzi młodych, tak więc skupia głównie osoby poniżej 35 roku życia. Również wyremontowana świetlica wiejska będzie służyła głównie ludziom młodym, jako miejsce spotkań (kryterium lokalne nr 5). Operacja nie obejmuje swoim zakresem żadnych działań promocyjnych LGD (lokalne kryterium nr 6).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w ramach realizowanego w roku 2012 działania: 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi na podstawie zawartej umowy przyznania pomocy zawartej w dniu 10.08.2011 r. z Samorządem Województwa a Ochotniczą Strażą Pożarną...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Wszystkie wymienione wyżej, nabywane w roku 2012 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Są one nabywane w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu, czyli na wdrażanie lokalnej strategii rozwoju w ramach Osi 4 Leader PROW 2007 - 2013. W związku z powyższym Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie mogła w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, dla tego też jest on kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanego działania: wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Operacja pt. jest zgodna z celami zapisanymi w Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia i kryteriami wyboru operacji. Przedmiotowa operacja przyczynia się do poprawy jakości życia kulturowego i społecznego mieszkańców poprzez remont wraz z modernizacją świetlicy wiejskiej.

Wszystkie nabywane w roku 2012 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Są one nabywane w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu, czyli na wdrażanie lokalnej strategii rozwoju w ramach Osi 4 Leader PROW 2007 - 2013.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca nabywane w roku 2012 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 258 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi