Czy przedmiotową nieruchomość można traktować, jako zabudowaną w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie czy Gmina przy s... - Interpretacja - ITPP2/443-1407/11/AF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.01.2012, sygn. ITPP2/443-1407/11/AF, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy przedmiotową nieruchomość można traktować, jako zabudowaną w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie czy Gmina przy sprzedaży przedmiotowej działki korzysta ze zwolnienia od towarów i usług przy dostawie budynków?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 2 stycznia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 2 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem nieruchomości, stanowiącej działkę nr 368 o powierzchni 7.675 m2, objętej księga wieczystą. Działka jest zabudowana niedokończonymi budynkami mieszkalnymi były użytkownik wieczysty nie zrealizował budowy domów mieszkalnych, do których wzniesienia był zobligowany. W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, iż są to budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, stanowiące całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami. Budynki na mapie oznaczone są jako fundamenty i w budowie. W dniu 24 kwietnia 2002 r. dla przedmiotowej działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie zespołu domów mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej o powierzchni zabudowy całkowitej dostosowanej do warunków przestrzennych i możliwości zabudowy działki. Powyższa decyzja została wydana na podstawie nieobowiązującej już ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzja obowiązywała przez 12 miesięcy od dnia, w którym stała się ostateczna. W związku z tym wygasła w 2003 r. W dniu 1 października 2002 r. zostało wydane pozwolenie na budowę dla inwestycji: zespół czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej wraz z układem dróg wewnętrznych i przyłączami instalacyjnymi. Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeśli budowa zostanie przerwana na czas dłuższy niż 2 lata. Ostatni wpis w dzienniku budowy pochodzi z dnia 12 grudnia 2008 r., zatem pozwolenie na budowę wygasło z końcem 2010 r.

Działka, wraz ze znajdującymi się na niej obiektami, jest przeznaczona do sprzedaży w trybie przetargu ustnego nieograniczonego. Istnieje możliwość kontynuacji istniejącej zabudowy, jeśli przyszły inwestor złoży wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedmiotową nieruchomość można traktować, jako zabudowaną w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie czy Gmina przy sprzedaży przedmiotowej działki korzysta ze zwolnienia od towarów i usług przy dostawie budynków...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisanej we wniosku działki korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. W opinii Gminy, w niniejszej sprawie dochodzi do dostawy budynków, mimo, iż nie zostały ukończone i oddane do użytkowania. Urząd wskazał, że Gmina weszła w posiadanie gruntu wraz z budynkami w wyniku wygaszenia użytkowania wieczystego i z chwilą sprzedaży gruntu wraz z budynkami w trybie przetargu, stanie się dostawcą przedmiotowych budynków. Gmina stwierdziła, że nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zatem zastosowanie ma art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Podstawą opodatkowania - w myśl art. 29 ust. 1 ustawy jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku ().

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli - zgodnie z ust. 5 ww. artykułu - z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków (budowli) w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanego przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowo wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do treści ust. 11 ww. artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl ust. 1 pkt 7a powołanego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że w związku z tym, iż nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie przedmiotowych budowli, ich dostawa nie będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże w związku z tym, że Gmina nie miała w stosunku do przedmiotowych budowli prawa do odliczenia podatku naliczonego, a z treści wniosku nie wynika aby ponosiła nakłady na ich ulepszenie, planowana dostawa będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy. Uwzględniając treść art. 29 ust. 5 tejże ustawy, zwolniona od podatku będzie również dostawa działki nr 368.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o informacje zawarte we wniosku (w szczególności dotyczące uznania przedmiotowych obiektów za budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane), co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie informuje się, że w związku ze wskazaniem w uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku, iż opisana działka jest zabudowana budowlami (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane), rozstrzygnięcie ww. kwestii stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy