
Temat interpretacji
Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 listopada 2011 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.3.1 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, na realizację projektu aktywizacja mieszkańców poprzez udział w szkoleniach i marszach rekreacyjnych Nordic Walking, uczestnictwo w imprezie promującej zdrowy styl życia oraz współudział w tworzeniu publikacji informacyjnej o regionie. Wszelkie koszty związane z realizacją tego projektu ponosi Stowarzyszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tego tytułu. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji tego podatku. W związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana co - zdaniem Stowarzyszenia - skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących przyszłe zakupy towarów i usług.
W ramach dofinansowania zakupione zostaną następujące towary i usługi:
- związane z promocją projektu (zakup opracowania graficznego materiałów informacyjnych plakatu, ulotek, wydruku plakatów oraz ulotek informacyjnych promujących projekt).
- sprzęt i szkolenia dla grupy 30 uczestników, biorących udział w projekcie (zakup: kijów Nordic Walking, aparatu fotograficznego, ładowarki do akumulatorów do aparatu fotograficznego, szkolenia Nordic Walking).
- związane z organizacją festynu promującego zdrowy styl życia (zakup: opracowania graficznego i przygotowania składu do druku folderu propagującego uprawianie Nordic Walking oraz wydruku tego folderu).
- związane z opracowaniem i wydaniem publikacji informacyjnej o charakterze przewodnika po terenie Gminy (zakup: opracowania graficznego publikacji informacyjnej i przygotowanie składu do druku oraz wydruku tej publikacji).
Projekt realizowany jest w ramach Osi 4 Leader, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Jego celem jest zwiększenie aktywności społecznej i integracji mieszkańców poprzez zachęcenie ich do uprawiania rekreacji typu Nordic Walking oraz promocja Gminy, poprzez wydanie publikacji informacyjnej promującej krajobraz kulturowy regionu.
W ramach projektu pomoc jest przyznawana na realizację zadań, które wpisują się w Lokalną Strategię Rozwoju w zakresie celu ogólnego Poprawa jakości życia mieszkańców oraz w zakresie celu szczegółowego Wzbogacenie oferty dla dorosłych i młodzieży w zakresie kształcenia ustawicznego i możliwości rozwoju zainteresowań. Z kluczowych przedsięwzięć w trakcie trwania projektu zostaną zrealizowane: organizacja szkolenia, organizacja imprezy rekreacyjnej oraz opracowanie i opublikowanie materiału promocyjnego na temat kultury regionu. Natomiast w ramach PROW projekt może zasadniczo przyczynić się do realizacji działań w zakresie rozwoju turystyki lub rekreacji na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju, poprzez przygotowanie i wydanie folderów i innych publikacji informacyjnych dotyczących obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług, w przypadku realizacji przedmiotowego projektu, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony...
Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 77, poz. 1054) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie będące podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figurujące w ewidencji tego podatku, realizować będzie projekt dofinansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Będzie on polegał na zorganizowaniu imprezy szkolenia i marszu rekreacyjnego, opracowaniu i opublikowaniu materiału promocyjnego na temat kultury regionu. Zakup towarów i usług ww. jego ramach nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną.
Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku, ponieważ poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzymało nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
