Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, ani możliwość ubiegania się o zwrot podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP2/443-1728/11/EB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.01.2012, sygn. ITPP2/443-1728/11/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, ani możliwość ubiegania się o zwrot podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania jest Stowarzyszeniem, utworzonym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, z uwzględnieniem specjalnej formy stowarzyszenia wprowadzonej ustawą z dnia 27 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich (art. 15). Realizuje swoje cele statutowe w oparciu o środki pochodzące ze składek członkowskich gmin i osób fizycznych, dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Priorytetowym działaniem Stowarzyszenia jest rozwijanie aktywności i samoorganizacji mieszkańców wsi a głównym źródłem finansowania tych działań jest dotacja przyznana w ramch Osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Dotacja przyznana na realizację projektu współpracy międzynarodowej - objętego PROW na lata 2007-2013, przyznana na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa obejmuje:

  1. koszty administracyjne - spotkania grupy sterującej projektem (transport, wyżywienie, noclegi), działania promocyjne i informacyjne projektu (wykonanie zakładki projektu na stronie internetowej LGD, wydanie miniprzewodnika turystycznego, wykonanie stojaków i materiałów promocyjnych),
  2. międzynarodowa sieć produktów regionalnych - udział przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych, rolników i mikroprzedsiębiorców w wydarzeniach targowych organizowanych w Szwecji (koszty dojazdu, noclegów, wyżywienia, obsługi tłumacza),
  3. regionalna sieć rozwoju obszarów wiejskich - udział przedstawicieli samorządu i organizacji pozarządowych w wydarzeniu edukacyjnym o charakterze ogólnokrajowym (koszty dojazdu, noclegów, wyżywienia, obsługi tłumacza, wykonania materiałów promocyjnych),
  4. wymiana doświadczeń i wdrażanie modeli rozwijania aktywności obszarów wiejskich - wydanie informatora D. i prace grup testujących, które bedą oceniały opisane modele rozwojowe wsi (koszty opiekuna grup, noclegów, wyżywienia, tłumacza).

Wszystkie działania, usługi doradcze, wykonane w ramach projektu materiały, udostępniane będą ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie. Stowarzyszenie poniosło w ramach projektu następujące wydatki: wynajem tłumacza, opiekuna grup, zakup usług promocyjnych, w tym umowy z wykonawcami działań i materiałów promocyjnych, noclegowych oraz wyżywienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu od nabytych usług związanych z opracowaniem i wykonaniem materiałów promocyjnych i informacyjnych, nieodpłatnym udziałem uczestników w wydarzeniach projektowych (targach, wydarzeniach edukacyjnych, testowaniu projektów modelowych).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku. Stowarzyszenie wskazało, iż w związku z nieprowadzeniem działalności gospodarczej i niewykonywaniem czynności sprzedaży nie jest podatnikiem podatku od towaru i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega, nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy